کد خبر: 1073489
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰
در یکسال منتهی به بهار امسال بالغ بر ۷۰۰ هزار نفر به تعداد شاغلان افزوده شده است. حتی با وجود این افزایش اشتغال، اما هنوز هم سطح اشتغال در کشور بسیار پایین است، به طوری که از هر ۱۰ ایرانی با ارفاق تنها سه نفر دارای شغل هستند و دولت برای تحقق شعار‌های انتخاباتی‌اش راه سختی در پیش دارد.

در یکسال منتهی به بهار امسال بالغ بر ۷۰۰ هزار نفر به تعداد شاغلان افزوده شده است. حتی با وجود این افزایش اشتغال، اما هنوز هم سطح اشتغال در کشور بسیار پایین است، به طوری که از هر ۱۰ ایرانی با ارفاق تنها سه نفر دارای شغل هستند و دولت برای تحقق شعار‌های انتخاباتی‌اش راه سختی در پیش دارد. وزیر کار در جدیدترین آمارش اعلام کرد ۵/۲ میلیون نفر بیکار مطلق در کشور داریم که حتی یک ساعت در هفته کار نمی‌کنند و ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر ناامید از کار که اگر چرخ اشتغال به گردش در بیاید، متقاضی کار می‌شوند.
بررسى آمار جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر طى دو دهه گذشته نشان مى دهد تقاضاى نیروى کار به مراتب از عرضه آن کمتر بوده است. براساس آمار از هر ۱۰ ایرانی با ارفاق تنها سه نفر دارای شغل هستند، این عدد در مقایسه با اقتصاد‌های پیشرفته و رو به جلو بسیار پایین است که این امر نشئت گرفته از نرخ مشارکت اقتصادی بسیار پایین در ایران است.
همچنین بررسی وضعیت نیروی کار در هشت سال گذشته در ایران از این حکایت دارد که بیشترین نرخ بیکاری در سال ۱۳۹۵ با ۱۲/۴ درصد اتفاق افتاده است. بیشترین جمعیت بیکار نیز مربوط به سال ۱۳۹۷ با ۳ میلیون و ۲۵۴ هزار نفر بوده که در همان سال نرخ بیکاری به ۱۲/۱ درصد رسیده است. بیشترین جمعیت شاغل طی دوره مورد بررسی به سال ۹۸ بر می‌گردد که بیش از ۲۴میلیون و ۲۷۳ هزار نفر مشغول به کار بوده‌اند. دولت سیزدهم برای تحقق شعار‌های انتخاباتی‌اش و افزایش اشتغال در کشور راه سخت و طولانی در پیش دارد، چراکه از سال ۹۷ تاکنون میزان سرمایه‌گذاری‌ها کاهش یافته و هم اینکه تقاضای کار از عرضه آن همچنان کمتر است.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در یک برنامه تلویزیونی آماری از میزان بیکاران و ناامیدان از جست‌وجوی کار ارائه داده که از نوعی بی‌عدالتی در اشتغال حکایت دارد.
حجت‌الله عبدالملکی گفت: ۲/۵ میلیون نفر بیکار مطلق در کشور داریم که حتی یک ساعت در هفته کار نمی‌کنند و در اولویت هستند، اما برای آن‌هایی که اشتغال ناپایدار و غیر رسمی دارند هم باید برنامه‌ریزی شود. ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر ناامید از کار داریم که اگر چرخ اشتغال به گردش در بیاید متقاضی کار می‌شوند.
وی افزود: تأمین مالی، اهدای تسهیلات در رسته‌های شغلی مختلف به شرط ارائه لیست بیمه‌شدگان و ایجاد اشتغال از کار‌هایی است که در تولید انقلاب ایجاد می‌کند.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: سامانه جامع کاریابی‌ها که از روز پنج‌شنبه کار خود را آغاز کرده است، سه نوع مخاطب مختلف دارند. اول کاریابی‌ها و بعد کارفرمایان و کارجویان البته این سامانه مثل بازار است و ممکن است به دلایل مختلف کارفرما یا کارجو نتیجه مورد نیاز خود را به دست نیاورد.
وی در خصوص اقدامات دولت سیزدهم برای اشتغال گفت: فعالیت زیست بوم ملی اشتغال، ایجاد ۲۱۵ هزار فرصت شغلی جدید طی سه ماهه گذشته در سامانه رصد، توافق با ۲۶ دستگاه برای ایجاد یک میلیون و ۸۵۰ هزار شغل طی ۱۸ ماه از اقدامات دولت سیزدهم برای اشتغال است.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: براساس آمار خالص بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی ۱۳۰ هزار نفر افزایش پیدا کرده است. با این حال ۷ الی ۸ میلیون مشاغل غیررسمی داریم که بیمه ندارند و تا زمان تکمیل زیست بوم اشتغال اتکای ما برای نرخ بیکاری بر داده‌های مرکز آمار است.
عبدالملکی ادامه داد: ۱۷۱ عنوان برنامه اشتغال تدوین شده که اولویت آن بر فعالیت‌های تعطیل و نیمه تعطیل است، طراحی و تدوین اطلس الگو‌های اشتغالزایی کشور با کمک ۷۱ دستگاه نیز انجام شده است.
وی افزود: توسعه آموزش‌های مهارتی، تأمین مالی، تقویت فناوری کار‌هایی است که در کف میدان بازار کار باید انجام شود، از بالا هم تسهیل صدور مجوز‌های کسب‌وکار را داریم. تبدیل مجوز محور بودن به ثبت مشاغل خانگی مثل مؤسسات فنی‌وحرفه‌ای از مصوبات دیگر جلسه دوم شورای عالی اشتغال بود و مصوبات جلسه گذشته به طور متوسط ۳۰ درصد پیشرفت داشته و پیش‌بینی ما این است که تا پایان سال وضعیت اشتغال بهتر خواهد شد.

موافق یارانه نقدی هستیم
عبدالملکی در ادامه گفتگو درباره باز توزیع منابع حاصل از حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی گفت: ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی حداقل ۳۰ درصد انحراف دارد و منافع آن به مردم نمی‌رسد و باید اصلاح شود که بر اساس لایحه بودجه ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی حذف خواهد شد، اما عواید حاصل از آن در قالب سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها به شکل‌های مختلف توزیع می‌شود، در نتیجه یارانه نقدی بخشی از مردم افزایش خواهد یافت. بخشی از این یارانه به سازمان‌های بیمه‌گر بابت دارو پرداخت خواهد شد و مقداری هم صرف تولید می‌شود.
عبدالملکی افزود: در موضوع یارانه‌ها اینکه به چند دهک چه یارانه‌هایی پرداخت شود منوط به آیین‌نامه‌های بعدی است و اینکه یارانه به صورت کالایی باشد، تصریح نشده و ما در دولت این نظر را نداریم. ما موافق پرداخت یارانه نقدی به مردم هستیم و بخش غیرنقدی به سازمان‌های خدمات‌رسان برسد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار