کد خبر: 1066502
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۴
حمله به روح و روان جامعه با «موج ششم» كرونا
محمدرضا هاديلو

مي‌گويند موج ششم كرونا در راه است. رنگ‌ها دوباره در حال تغيير به قرمز و نارنجی هستند. البرزي‌ها اعلام كرده‌اند «افزايش تعداد مراجعان حضوري نگران كننده است» و در يزد هم شهرها، يكي پس از ديگري به رنگ نارنجي و قرمز در مي‌آيند. رفت و آمدها و تفريحات در مناطق مختلف مازندران جواب داده و اين استان هم افزايش مبتلايان به كرونا را تجربه مي‌كند و اصفهان و سمنان و لرستان هم با بالا رفتن تعداد مبتلايانشان، هجوم دوباره كرونا را باور كرده‌اند. آنچه مسلم است، اين تغيير رنگ‌ها فشار رواني زيادي به مردم و به خصوص به آن دسته از افرادي كه بيش از ديگران به رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي اهتمام دارند يا افرادي كه دچار بيماري‌هاي زمينه‌اي هستند، وارد مي‌كند.

«موج ششم» اين واژه نياز به هيچ كلمه بيشتري ندارد. چون آنقدر براي مردم آشناست كه ديگر نيازي به توضيح بيشتر ندارد. اما چرا بايد موج ديگري از بيماري كرونا در راه باشد و چرا بايد منتظر افزايش آمار مرگ و ميرها باشيم. اگر حدود دو سال پيش و به خاطر ناشناخته بودن كوويد 19 و عدم آگاهي از نحوه شيوع و ابتلاي مردم به آن، كسي نمي‌دانست بايد چه كار كند، اما حالا كه هر كس براي خودش كارشناس بزرگي در حوزه ويروس كرونا و راه‌هاي انتقال و نحوه پيشگيري و حتي درمان آن است، چرا بايد موج ديگري در راه باشد؟
بي‌تفاوتي مردم و سهل انگاري‌ها و سوءمديريت و كم‌كاري بسياري از مسئولان را بايد دليل اول موج سازي‌هاي كرونايي در نظر داشت. موج‌هايي كه هر بار شهروندان زيادي را غرق كرده و با داغدار كردن خانواده‌ها، عزيزي را از آنها مي‌گيرند.

پاييز كرونا در البرز
وقتي فرماندار كرج از قريب‌الوقوع بودن آغاز موج ششم كرونا در اين منطقه از كشور خبرداد، مي‌شد فهميد كه بي‌تفاوتي‌ها نتيجه داده و باز هم بايد منتظر روزهاي سخت و مرگ و ميرهاي آزار دهنده و بار رواني شيوع كوويد19 در كشور باشيم. معاون استاندار و فرماندار ويژه شهرستان كرج از تمام كساني كه تريبون در اختيار دارند خواست تا با اقناع افكار عمومي نسبت به آثار موج ششم كرونا مردم را آگاه سازند.
غفور قاسم‌پور صيانت از سلامت مردم را از اولويت‌هاي مهم و اساسي عنوان كرده و با بيان اينكه خوشبختانه در مركز استان البرز فرآيند واكسيناسيون عمومي به نحو مناسبي در حال انجام است، گفت: «با توجه به بازگشايي مدارس و دانشگاه‌ها ضروري است كه بسترهاي ترغيب و اقناع افكار عمومي براي آن دسته از افرادي كه هنوز واكسن دريافت نكرده‌اند، فراهم شود.» وي افزود: «با وجود انجام واكسيناسيون عمومي، وقوع موج ششم كرونا به دليل آغاز به كار مراكز مختلف از جمله دانشگاه‌ها و مدارس قريب‌الوقوع است و بايد با آمادگي كامل اين موج را نيز پشت سر بگذاريم.» به گفته معاون استاندار، با توجه به اينكه تعطيلي‌ها و محدوديت فعاليت مشاغل و گروه‌ها روبه كاهش است با مديريت هوشمند بايد موج بعدي را مديريت كرد.


در همين راستا، سخنگوي ستاد كروناي استان البرز با بيان اينكه افزايش تعداد مراجعان حضوري نگران كننده است، گفته: « همه ساله با سرد شدن هوا شاهد شيوع ساير بيماري‌هاي ويروسي مثل آنفلوآنزا و سرماخوردگي هستيم كه به دليل شباهت علايم، تشخيص آنها از هم سخت است و صرفاً از طريق تست‌هاي آزمايشگاهي امكانپذير است.»
مهرداد بابايي ادامه داد: «سال گذشته به دليل رعايت بيشتر شيوه نامه‌هاي بهداشتي، تعداد مبتلايان به سرماخوردگي و آنفلوآنزا بسيار كم بود ولي متأسفانه امسال ميزان رعايت پروتكل‌ها كمتر شده و اگر همين‌طور پيش برويم ممكن است به موج ششم كرونا ورود كنيم.» به گفته سخنگوي ستاد كروناي البرز، در حال حاضر به جز كرج كه نارنجي و طالقان كه آبي است، مابقي شهرستان‌هاي البرز در وضعيت زرد هستند.

واكسن پايان كار نيست
از زماني كه تزريق واكسن كرونا همگاني شد، مردم نفسي راحت‌تر كشيدند و خارج شدن شهرها يكي پس از ديگري از حالت قرمز بعد از موج پنجم، شرايط بهتري رقم زد و رنگ‌هاي روشن نويد روزهاي بهتري مي‌دادند. اين شرايط سبب شد تا كرونا و شرايط ناگوار آن، عادي انگاري شود، سفرها به راه افتاد، ديد و بازديدها، دورهمي‌ها، عروسي‌ها و تولدها همانند گذشته برگزار شد تا كار به جايي رسيد كه آبان ماه به عنوان چراغ قرمز دوباره روشن شود.
در يزد آخرين رنگ‌بندي كرونايي مشخص شده و اين رنگ‌بندي‌هاي نگران كننده، از تكرار روزهاي سخت خبر مي‌دهد.
سخنگوي دانشگاه علوم پزشكي يزد با بيان اينكه براساس رنگ بندي كرونايي، اشكذر از وضعيت آبي به وضعيت زرد تغيير رنگ داده است، گفت: «روز اول آبان، شهرستان مهريز قرمز شد و حالا شهرستان اردكان به جرگه شهرهاي قرمز كشور پيوست و بقيه شهرستان‌ها نيز در وضعيت نارنجي به سر مي‌برند.» ابراهيم سلماني ادامه داد: «با اين روند شيوع و ابتلا، به احتمال زياد موج ششم كرونا در راه است و مردم نبايد شرايط را به هيچ عنوان عادي تلقي كنند.»
در مازندران هم ابوالقاسم اويس معاون بهداشتي علوم پزشكي استان با اشاره به اينكه شاهد آرام و تدريجي بستري شدن و مراجعه سرپايي بيماران كرونايي هستيم، گفته: «كاهش رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي همزمان با فصل سرما دليل اصلي اين مسئله است و تعطيلات و سفرهاي مسافران و بازگشايي تالارها هم مزيد بر علت شده تا كرونا اوج بگيرد.» در لرستان هم دبير ستاد مبارزه با كروناي علوم پزشكي استان از فوت سه بيمار كرونايي ديگر و شناسايي ۲۰۷ مبتلاي جديد خبر داده است. مريم كوشكي تعداد بستري‌هاي مشكوك و قطعي كرونا در استان را ۴۴۰ نفر اعلام كرد.
براساس اعلام دانشگاه علوم پزشكي اصفهان نيز ۳۱۲ بيمار مبتلا به كرونا در مراكز درماني تحت پوشش اين دانشگاه شناسايي شدند.
اما رقم فوت شدگان در اصفهان افزايش داشته و براساس گزارش‌ها، كل موارد فوت شده ناشي از كرونا اعم از فوت قطعي و مشكوك به اين بيماري طي ۲۴ ساعت ۱۷ نفر بوده كه تاكنون تست ۱۱ نفر مثبت اعلام شده است. سمنان، اردبيل و گيلان هم روزهاي خوشي را تجربه نمي‌كنند. افزايش مراجعان به مراكز درماني و تأييد مثبت تست‌ها مي‌تواند بيانگر هجوم دوباره كرونا به اين مناطق باشد. ناگفته نماند گرچه واكسيناسيون، يكي از راه‌هاي مهار ويروس كروناست اما همانطور كه بارها و بارها توسط رسانه‌ها، پزشكان و كادر درمان تأكيد شده، شرايط هنوز به نحوي نيست كه با تزريق واكسن، بتوان خيالي آسوده در برابر اين ويروس مرموز داشت. وقتي وزير بهداشت اعلام مي‌كند كه ۸۰ درصد فوتي‌هاي كرونايي، واكسن تزريق نكرده‌اند به اين معناست كه ۲۰ درصد فوتي‌ها، واكسن تزريق كرده بودند و اين يعني واكسن گرچه مؤثر است اما هنوز شرايط به نحوي نيست كه واكسيناسيون را پايان كرونا بدانيم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار