کد خبر: 1063594
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۴
رئیسی هنگام دریافت استوارنامه سفیر جدید انگلیس:
«کشور ما حقیقتاً مستقل است و استقلال ما ادعایی نیست. شما با توجه به آشنایی خوبی که به زبان فارسی دارید، باید مفهوم واقعی این کلمات در ایران را برای دولتمردان خود تبیین کنید. روح استقلال و آزادی‌خواهی در وجود ملت ایران است و هروقت احساس کنند که کشور‌های دیگر زورگویی می‌کنند، زیر بار زور نمی‌روند و عکس‌العمل نشان می‌دهند. حقایقی را که در ایران مشاهده می‌کنید به درستی و واقعی به کشور خود منعکس و منتقل کنید.»

«کشور ما حقیقتاً مستقل است و استقلال ما ادعایی نیست. شما با توجه به آشنایی خوبی که به زبان فارسی دارید، باید مفهوم واقعی این کلمات در ایران را برای دولتمردان خود تبیین کنید. روح استقلال و آزادی‌خواهی در وجود ملت ایران است و هروقت احساس کنند که کشور‌های دیگر زورگویی می‌کنند، زیر بار زور نمی‌روند و عکس‌العمل نشان می‌دهند. حقایقی را که در ایران مشاهده می‌کنید به درستی و واقعی به کشور خود منعکس و منتقل کنید.»
این گزاره طعن‌آمیز، بخشی از سخنان رئیس‌جمهور هنگام دریافت استوارنامه سفیر جدید انگلیس در تهران است که از او می‌خواهد واقعیات ایران را آن‌گونه که هست منتقل کند نه آن‌گونه که می‌خواهد. وارونه‌نمایی از واقعیات ایران، همه تلاش و روشی بوده که طی دهه‌های گذشته استعمار پیر انگلیس و دستگاه‌های تبلیغاتی آن درباره ایران به کار گرفته‌اند؛ اقدامی که با قلب واقعیات طی یک دهه اخیر در تلویزیون ملکه -که از سوی وزارت خارجه این کشور تأمین مالی می‌شود- شکل عینی‌تری به خود گرفته است.
سخنان رئیس‌جمهور در هفتاد و ششمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، مبنی بر اینکه «دوران جدیدی آغاز شده است» اگرچه با پیام همکاری و همگرایی گسترده اقتصادی و سیاسی و تعامل مؤثر با همه کشور‌های جهان به‌خصوص کشور‌های همسایه همراه بود، اما یک نکته در آن نهفته بود که در دوران جدید از انفعال و اعتماد یک‌طرفه خبری نیست و همه مناسبات بر اساس احترام متقابل تنظیم خواهد شد؛ بنابراین توصیه دکتر رئیسی به سفیر جدید انگلیس که برای دومین بار طی ۲۰ سال گذشته به این مأموریت آمده است، با این نگاه قابل تحلیل است.
رئیس‌جمهور کشورمان هنگام دریافت استوارنامه سفیر جدید انگلیس در تهران تصریح کرد:جمهوری اسلامی ایران با همه کشور‌ها بنای همکاری و تعامل دارد، اما این همکاری باید براساس احترام متقابل و در نظرگرفتن منافع ملت‌ها باشد و جریان سلطه‌گر و نظام سلطه بر این روابط سایه نیندازد.
رئیسی، استقلال و آزادی را شعار اصلی مردم ایران خواند و تأکید کرد: کشور ما حقیقتاً مستقل است و استقلال ما ادعایی نیست. شما با توجه به آشنایی خوبی که به زبان فارسی دارید، باید مفهوم واقعی این کلمات در ایران را برای دولتمردان خود تبیین کنید. روح استقلال و آزادی‌خواهی در وجود ملت ایران است و هروقت احساس کنند که کشور‌های دیگر زورگویی می‌کند، زیر بار زور نمی‌روند و عکس‌العمل نشان می‌دهند. رئیس‌جمهور با بیان اینکه بهترین روش برای کارکردن و همکاری با ایران رعایت اصل احترام متقابل است، تصریح کرد: جمهوری اسلامی هیچ حرف نادرست و برخلاف حق را نمی‌پذیرد و اروپا و غرب بر اساس تجربیات خود باید به ایران به عنوان یک کشور مستقل نگاه کنند.
حقوق بشر حربه سیاسی برای ضربه زدن به کشور‌ها
رئیسی با اشاره به اینکه امروز حقوق بشر به یک حربه سیاسی برای ضربه زدن به کشور‌ها تبدیل شده است، خاطرنشان کرد: ما خود را موظف می‌دانیم به حقوق انسان براساس باور‌ها و اعتقادات دینی احترام بگذاریم و شما می‌دانید خیلی از مدعیان حقوق بشر، چه رفتاری با ملت خود دارند.
رئیس‌جمهور خطاب به سفیر جدید انگلیس در تهران گفت: حقایقی را که در ایران مشاهده می‌کنید به درستی و واقعی به کشور خود منعکس و منتقل کنید.
سفیر انگلیس: تجربه خوبی از ایران دارم
سایمون شرکلیف، سفیر جدید انگلیس در تهران نیز ضمن تقدیم استوارنامه خود به آیت‌الله رئیسی، با بیان اینکه برای دومین بار و بعد از ۲۰ سال در مأموریتی جدید به عنوان سفیر به تهران سفر کرده است، گفت: تجربه و شناخت خوبی از ایران دارم و هدف اصلی من تلاش برای بهبود روابط دو کشور با نگاهی مثبت و سازنده است. شرکلیف با اشاره به تاریخ روابط انگلیس و ایران ابراز امیدواری کرد که دوره جدیدی از روابط بین دو کشور ایجاد شود و برای تحقق این هدف نقش خود را به خوبی ایفا کند.
تیغ تحریم کند شده است
علاوه بر سفیر جدید انگلیس، سفرای اتریش، بلاروس و سریلانکا در تهران، در دیدار‌های جداگانه با رئیسی، استوار نامه‌های خود را تقدیم دکتر رئیسی کردند؛ دیدار‌هایی که در آن رئیس‌جمهور از اراده جمهوری اسلامی برای گسترش روابط دوجانبه و همکاری‌های بین المللی تأکید کرد.
دکتر رئیسی پس از دریافت استوارنامه ولف دیتریش هایم، سفیر جدید اتریش در تهران، با اشاره به روابط خوب دو کشور، افزود: ایران برای توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی با اتریش و سایرکشور‌ها کاملاً آمادگی دارد و موانع هرگز ما را متوقف نخواهد کرد. وی با تأکید بر اینکه روابط و همکاری‌های ایران و اتریش می‌تواند بیش از پیش توسعه یابد، گفت: دو کشورباید خارج از اراده و تأثیر دیگران و صرفاً در راستای منافع دو ملت در مسیر تحکیم و تعمیق سطح مناسبات و همکاری‌های دوجانبه و بین‌المللی گام بردارند.
رئیس‌جمهور در ادامه تحریم‌های اعمال شده ضد ملت ایران را ظالمانه و غیرقانونی دانست و تصریح کرد: اگرچه تحریم مزاحمت‌هایی ایجاد می‌کند، اما نمی‌تواند مانع توسعه روابط و همکاری‌های تجاری و اقتصادی ایران با سایر کشور‌ها باشد. باتوجه به گزارش‌های متعدد آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر صلح آمیز بودن فعالیت‌های ایران، اعمال تحریم، کاملاً واهی و بی اساس است، ضمن اینکه تهران دربرجام به همه تعهداتش عمل کرد، اما این امریکایی‌ها بودند که از برجام خارج شدند و اروپایی‌ها هم به تعهداتشان متعهد نبودند. رئیسی با اشاره به قدردانی سفیر اتریش درخصوص میزبانی ایران از پناهجویان افغانستانی اظهارداشت: آوارگی امروز مردم افغانستان محصول دو دهه سیاست و اقدامات امریکا دراین کشور است و ما در چنین شرایطی با نگاه انسانی و اسلامی میزبان مهاجران افغانستانی هستیم. با توجه به حضور میلیونی پناهجویان افغانستانی درایران، کشور‌های اروپایی به وظیفه خود عمل کنند و اتریش باید این موضوع را به آن‌ها گوشزد کند. سفیر جدید اتریش نیزدراین دیدار به روابط سازنده کشورش با ایران اشاره کرد و گفت: اتریش در پی گسترش همکاری‌های دو کشور به‌ویژه درحوزه تأمین مالی و مبادلات اقتصادی است و در دوره تحریم نیز توانستیم برخی از پروژه‌های دوجانبه را به نتیجه برسانیم. ولف دیتریش هایم، گفت: بسیار مشتاق هستیم که براساس چارچوب‌های مورد تأیید، سطح روابط و تبادلات دو کشوررا گسترش دهیم.
ایران آماده انتقال تجربیات فنی و مهندسی به بلاروس
رئیسی هنگام دریافت استوارنامه سفیر جدید بلاروس در تهران با اشاره به ملاقات خود با رئیس‌جمهور بلاروس در حاشیه اجلاس شانگهای افزود: فراهم کردن زمینه فعالیت بخش خصوصی و شرکت‌های تجاری دو کشور می‌تواند درتقویت همکاری‌های اقتصادی و تجاری ایران و بلاروس مؤثر باشد. دمیتری کالتسوف، سفیر جدید بلاروس در تهران نیز، روابط دو کشور را دیرینه و دوستانه خواند و با اشاره به اینکه در آستانه سی امین سال برقراری روابط هستیم، گفت: مأموریت اصلی من توسعه روابط دو کشور است و همه تلاش خود را برای تحقق این هدف به کار خواهم بست. کالتسوف با بیان اینکه بلاروس همیشه دوست ایران بوده و خواهد بود، تأکید کرد: آماده‌ایم سطح مبادلات تجاری را ارتقا دهیم و زمینه حضور و سرمایه‌گذاری شرکت‌های ایرانی را فراهم کنیم.
گام‌های جدید در توسعه روابط با سریلانکا
آیت‌الله دکتر رئیسی همچنین پس از دریافت استوارنامه ویشوانات آپونسو، سفیر جدید سریلانکا در تهران گفت: هیچ محدودیت و مانعی برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری و انتقال تجربیات به‌ویژه در حوزه فنی و مهندسی وجود ندارد. رئیس‌جمهور افزود: با فعال شدن کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور می‌توان گام‌های جدیدی در توسعه روابط ایران و سریلانکا به‌ویژه در حوزه اقتصادی برداشت. سفیر جدید سریلانکا در تهران نیز، روابط دو کشور را دیرینه و تاریخی دانست و گفت: سریلانکا همواره در مجامع بین‌المللی حامی دولت و ملت ایران بوده و خواهد بود. آپونسو، همچنین با اشاره به ظرفیت‌های توسعه سطح روابط دوجانبه، خواستار توسعه و تقویت هرچه بیشتر همکاری‌های دو کشور به‌ویژه در بخش‌های انرژی، بازرگانی و تجاری شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار