کد خبر: 1061542
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۵
دو شنبه نشست فصلی شورای حکام آژانس است؛ اولین جلسه در دولت جدید ایران. امریکا و سه دولت اروپایی قصد دارند با یک قطعنامه ضد ایرانی به استقبال دولت ابراهیم رئیسی بروند. ظاهراً داستان، همان «کشتن گربه دم حجله» است، ولی روس‌ها هیچ تردیدی باقی نگذاشتند که به قطعامه احتمالی رأی منفی خواهند داد: «هیچ اقدامی لازم نیست.»

سرویس بین‌الملل جوان آنلاین: دو شنبه نشست فصلی شورای حکام آژانس است؛ اولین جلسه در دولت جدید ایران. امریکا و سه دولت اروپایی قصد دارند با یک قطعنامه ضد ایرانی به استقبال دولت ابراهیم رئیسی بروند. ظاهراً داستان، همان «کشتن گربه دم حجله» است، ولی روس‌ها هیچ تردیدی باقی نگذاشتند که به قطعامه احتمالی رأی منفی خواهند داد: «هیچ اقدامی لازم نیست.»

سخنگوی وزارت خارجه امریکا دیروز گفت که کشورش هنوز به نقطه ترک مذاکرات وین برای بازگشت به برجام نرسیده؛ مذاکراتی که از اوایل تیرماه ۱۴۰۰ تا الان متوقف شده و زمان دقیق شروع مجدد آن هم معلوم نیست. روز پنج‌شنبه، شاید برای بیشتر از دهمین بار بود که ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه امریکا گفت که امریکا خواهان این است که «مذاکرات هرچه سریع‌تر دوباره آغاز شود» تا به گفته او «بتوانیم ببینیم که هنوز بازگشت دوجانبه به پایبندی‌ها می‌تواند به وقوع بپیوندد یا نه.» او البته این را هم گفت که امریکا همچنان باورد دارد که «هنوز در نقطه ترک مذاکرات قرار نگرفته‌ایم؛ بازگشت دوجانبه به پایبندی‌ها می‌تواند به وقوع بپیوندد و تا وقتی که این مسئله در جهت منافع‌مان باشد، به پیگیری آن ادامه خواهیم داد.»‌طرف امریکایی گفته که مقامات ایران هنوز تصمیم خود را برای بازگشت به مذاکرات هسته‌ای وین اعلام نکرده‌اند، در نتیجه به نظر می‌رسد، امریکا در مرحله کنونی دست‌کم درباره نحوه بازگشت ایران به مذاکرات دچار شک و تردید است. البته دولت جدید در تهران نگفته که به مذاکرات برنمی‌گردد. حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه می‌گوید برای ایران «اصل گفتگو‌های وین قابل‌قبول است»، ولی تأکید کرده که ایران خواستار دستیابی به نتایجی ملموس از مذاکرات است. لزوم «ملموس بودن» مذاکرات را، امیرعبداللهیان، هم در گفت‌وگوی ۱۰ روز قبل با هایکو ماس وزیر خارجه آلمان گوشزد کرد و هم در گفتگو با همتای فرانسوی، یک روز بعد از گفتگو با «ماس». عبداللهیان، روز پنج شنبه این هفته به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد هم گفت که جمهوری اسلامی در حال بررسی‌های لازم برای مذاکرات است و تأکید کرد: «متأسفانه امریکایی‌ها با تداوم تحریم‌های غیرقانونی خود دچار یک سوءمحاسبه شده‌اند و تصور می‌کنند که می‌توانند از آن به عنوان اهرم مذاکراتی استفاده کنند.»‌واکنش امیر عبداللهیان، به موضع‌گیری روز پنج شنبه آنتونی بلینکن است که هشدار داده واشنگتن دارد به مقطعی نزدیک می‌شود که تلاش برای رسیدن به توافق هسته‌ای با ایران را ر‌ها کند. وزیر امور خارجه ایران در گفتگو با گوترش تأکید کرد: «طرف‌های مذاکره باید با درکی واقع‌بینانه به وین بیایند و حقوق و منافع ملت ایران را مورد توجه جدی قرار بدهند و مذاکراتی از نظر ما قابل قبول است که نتیجه ملموسی در پی داشته باشد.»
رایزنی برای استقبال با قطعنامه
در حالی که دو شنبه قرار است نشست فصلی شورای حکام برگزار شود، طرف غربی تلاش می‌کند دولت جدید رئیسی را از طریق افزایش فشار‌های دیپلماتیک پای میز مذاکره بکشاند. رابرت مالی، نماینده ویژه امریکا در امور ایران روز پنج شنبه به مسکو رفت تا با مقام‌های روس درباره ایران گفتگو کند. گزارش رافائل گروسی، مدیرکل آژانس هم که بار دیگر ادعای کشف ذرات هسته‌ای اعلام نشده در ایران را تکرار کرده و از تهران خواسته تا بدون فوت وقت توضیحات لازم در این زمینه را ارائه کند، زمینه‌ساز این فشار دیپلماتیک شده است. در این گزارش که انتظار می‌رود گروسی روز دو شنبه باز هم روی آن مانور دهد، ادعا شده که ایران مانع دسترسی بازرسان آژانس به سایت‌های مرتبط با فعالیت‌های هسته‌ای شده و همچنان به توسعه فعالیت‌های اتمی خود ادامه می‌دهد. در این گزارش آمده است که ایران ۱۰ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۶۰ درصد ذخیره کرده که فراتر از سقف مجاز در برجام است. خبرنگار وال‌استریت ژورنال نوشته که آلمان، فرانسه، انگلیس و امریکا دنبال این هستند که یک قطعنامه علیه ایران در نشست شورای حکام آژانس صادر شود. تا دیروز مشخص نبود که روس‌ها با چنین قطعنامه‌ای موافقند یا مخالف؛ به خصوص که وال استریت ژورنال نوشته بود که طرف‌های غربی می‌خواهند روسیه را مجاب کنند که در صورت مطرح‌شدن قطعنامه‌ای علیه ایران در جلسه پیش روی شورای حکام، رأی ممتنع به آن بدهد، موضعی که زمینه‌ساز صدور چنین قطعنامه‌ای خواهد شد. اما دیروز روسیه برای طرف‌های غربی روشن کرد که با صدور چنین قطعنامه‌ای مخالف است. میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه مستقر در وین، روز جمعه در صفحه توئیتر خود نوشت مسکو به هرگونه قطعنامه احتمالی علیه جمهوری اسلامی ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، رأی مخالف خواهد داد: ««هیچ توهمی نداشته باشید. اگر پیش‌نویس قطعنامه‌ای علیه ایران در شورای حکام آژانس اتمی علیه ایران مطرح شود، روسیه به آن رأی منفی می‌دهد.» دیپلمات روس خاطرنشان کرد‌: «همانطور که روز گذشته توئیت کردم، هیچ نیازی به یک قطعنامه [علیه ایران]نیست، چون نه‌تن‌ها بی‌معنی خواهد بود بلکه شدیداً زیان‌بار است. باید حساب بهتری روی دیپلماسی باز کرد.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار