کد خبر: 1049960
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۱
نماینده تهران در مجلس:
رهبر انقلاب اسلامی در ارتباط تصویری با نمایندگان مجلس شورای اسلامی هفته گذشته درباره عملکرد یک‌ساله مجلس شورای اسلامی فرمودند: «مجلس در یک سالی که گذشت نشان داد که هم پُرتلاش است، هم دارای همت بلند است، هم کارآمد است. بحمدالله حضور نیرو‌های جوان و پُرتوان در کنار نیرو‌هایی که یا سوابقِ تقنینی دارند یا سوابق اجرایی دارند، موجب شده است که این مجلس بحمدالله توفیقات خوبی را به دست بیاورد، هم در زمینه تصویب تعداد معتنابهی از لوایح و طرح‌ها در موضوعات مهم و هم در زمینه حضور مردمی، حضور در میان مردم و دیدن صحنه‌های واقعی زندگی مردم که این سفر‌های استانی رئیس محترم مجلس و رؤسای کمیسیون‌ها و بعضی از نمایندگان محترم حقیقتاً حرکت و اقدام بسیار خوبی است و باید ان‌شاءالله ادامه پیدا کند.»

رهبر انقلاب اسلامي در ارتباط تصويري با نمايندگان مجلس شوراي اسلامي هفته گذشته درباره عملكرد يك‌ساله مجلس شوراي اسلامي فرمودند: «مجلس در يك سالي كه گذشت نشان داد كه هم پُرتلاش است، هم داراي همت بلند است، هم كارآمد است. بحمدالله حضور نيروهاي جوان و پُرتوان در كنار نيروهايي كه يا سوابقِ تقنيني دارند يا سوابق اجرایي دارند، موجب شده است كه اين مجلس بحمدالله توفيقات خوبي را به دست بياورد، هم در زمينه‌ تصويب تعداد معتنابهي از لوايح و طرح‌ها در موضوعات مهم و هم در زمينه‌ حضور مردمي، حضور در ميان مردم و ديدن صحنه‌هاي واقعي زندگي مردم كه اين سفرهاي استاني رئيس محترم مجلس و رؤساي كميسيون‌ها و بعضي از نمايندگان محترم حقيقتاً حركت و اقدام بسيار خوبي است و بايد ان‌شاءالله ادامه پيدا كند.» پايگاه اطلاع‌رساني KHAMENEI. IR در همين رابطه گفت‌وگويي با آقاي دكتر عبدالحسين روح‌الاميني، نماينده مجلس شوراي اسلامي انجام داده است.

ارزيابي‌ شما از توصيه‌هاي رهبر انقلاب به نمايندگان مجلس چگونه است؟
بعد از پايان صحبت‌هاي رهبر انقلاب، يكي از نمايندگان جوان فعال مجلس با طمأنينه و آرامش به من گفت انگار ايشان در اين يك‌سالي كه گذشت در مجلس كنار ما بودند. خب رهبر انقلاب علاوه بر توصيه‌هاي اثباتي‌شان درباره‌ رويه‌هاي كار مجلس از نمايندگان هم تجليل كردند. علاوه‌برآن، آسيب‌شناسي بسيار واقع‌بينانه و حكيمانه‌اي كردند و با طمأنينه‌ و سكينه‌ مطالبشان را درباره‌ انتخابات فرمودند. من هم مي‌خواهم به چند مورد از توصيه‌هاي نصيحت‌گونه و روبه‌جلوي ايشان بپردازم.
رهبر انقلاب بر كار كيفي روي قوانين تأكيد كردند و فرمودند قوانين بايد واقع‌بينانه، عملي، صريح، روشن و با استناد به كار كارشناسي تدوين شوند. خب ما در مجلس مركز پژوهش‌ها داريم، ولي قانع نيستيم. در يك‌سال گذشته با توجه به اينكه در ميان نمايندگان 70-80 استاد برجسته‌ دانشگاه با سوابق جدي هست، ولي آن‌جوري كه شايد و بايد نبود. الان آنها ارتباط تنگاتنگي با مركز پژوهش‌ها يا موضوعات صحن ندارند. توقع بيشتر از اين بود، نه مثل همين كار روتيني كه سال‌هاست انجام مي‌شود. الان در مجلس عده و عده‌ زيادي در مركز پژوهش‌ها، مجلس يا كميسيون‌ها نيست و نمي‌توان نفرات به آن اضافه كرد. ما يك بدنه‌ عظيم كارشناسي در دانشگاه‌ها، مراكز نخبگاني، انديشكده‌ها و پژوهشكده‌ها داريم كه مي‌توانند با مجلس تبادلات فكري و گفتماني داشته باشند. مهم اين است كه اين پيوند ايجاد شود، نه اينكه سرمان را به استغناي كار كارشناسي خودمان در كميسيون‌ها يا مركز پژوهش‌ها پايين بيندازيم.
جامعه‌ نخبگاني خصوصاً در مجامع حوزوي و دانشگاهي در كشور فراوان است، ولي ما همه را در بوروكراسي‌هاي رسمي دنبال مي‌كنيم، مثلاً پخش مستقيم مذاكرات كميسيون‌ها از چند جهت مفيد است و الزام قانوني ندارد و مي‌توانيم داوطلبانه انجام بدهيم يا قبل از نهايي‌شدن طرح‌ها و لوايح مهم فراخوان عمومي براي انديشمندان بگذاريم، يعني ما تمرين صحن كميسيون‌ها و تمرين صحن را با ابعاد گسترده‌اي در فضاي مجازي داشته باشيم. يكي از مشكلات ما رفت‌وبرگشت لوايح به شوراي نگهبان است. رفت‌وبرگشت‌هاي متعدد و پرتكرار بين شوراي نگهبان و مجلس مي‌تواند كمتر شود. گفت‌وگو و چكش‌كاري فضاي نخبگاني و كارشناسي هم در كميسيون‌ها و هم در صحن مي‌شود قبل از قدم‌هاي نهايي انجام شود. مجلس در اين‌باره نقطه ضعف دارد و هيئت‌رئيسه هم متوجه است. كساني كه با تجربه هستند و سابقه‌ پژوهشي دارند بايد تدبير كنند.
يكي از راه‌هاي ديگر، پخش مستقيم و فراخوان براي راه‌حل‌هاي عملي و اثباتي است، يعني پيش‌جلسه براي كميسيون‌ها و صحن در بسترهاي الكترونيك مجازي ارائه مي‌شود. به نظرم محوري‌ترين نكته‌ رهبر انقلاب اين بود كه ما در مجلس همه‌ كارهايمان را بر مسائلي كه به ما كمتر مربوط است يا اولويت اول ما نيست، قرار ندهيم. به‌هرحال، ايشان نمايندگان مجلس را موكل خطاب كردند و انتظار مي‌رود ما مسائل را اصلي و فرعي كنيم و حاشيه و متن را فراموش نكنيم. ما بايد از حواشي پرهيز كنيم و به مسائل اولويت‌دار كشور بپردازيم. اينها نكاتي است كه از قديم ايشان در ذهنشان بود و جاهاي مختلف به آن اشاره كردند.

يكي از محورهاي مهم رهبر انقلاب رعايت اخلاق انتخاباتي است. نظر شما چيست؟
بعد از اعلام نتايج توسط شوراي نگهبان، بعضي از عزيزان دلسوز كه دغدغه‌ مشاركت داشتند درخواست حكم حكومتي از رهبر انقلاب كردند، اما ايشان حكم حكومتي ندادند. اين كنش رهبر انقلاب به‌خاطر توجه عقلاني و واقع‌نگرانه ايشان به مسائل كشور است و نيز توكلي كه دارند و محكمات را مراقبند و حواشي را در تصميماتشان دخالت نمي‌دهند. در درجه‌ اول هم يك آرامش و سكينه‌اي براي مردم و بعد براي نامزدهاي تأييد يا عدم احراز شده و طرفداران آنها بود. از اين مسئله هم با آرامش و هدايت عبور كردند و به متن انتخابات پرداختند. برخلاف تصوري كه بدخواهان و دشمنان به آن دامن مي‌زنند كه ما رقابت جدي نخواهيم داشت، حتماً رقابتي مؤمنانه بر سر پاسخ معتبر به كارآمدي حل مشكلات كشور خواهيم داشت. اين بركت و ارتقا از دوره‌هاي گذشته بوده كه افراد به‌جاي هياهو، جنجال‌آفريني، تخريب و كار جنگ رواني، مسائل كشور را در نظر بگيرند تا رقابت جدي شكل بگيرد.
به نظرم يك رقابت جدي كارشناسي را شاهد خواهيم بود كه باعث مي‌شود آرامش به جامعه برگردد، چون مسائل حاشيه‌اي در اين چند روز حذف شد و نتوانستند كشور را به‌سمت حاشيه يا شورش عليه جمهوريت و نهادي همچون شوراي نگهبان ببرند. يك رقابت جدي شكل مي‌گيرد و مردم راحت‌تر مي‌توانند به يك تصويري برسند و مسائل كشور يك مرور جدي خواهد شد. به‌هرحال، خروجي انتخابات براي ما مهم است و ان‌شاءالله مشاركت پرشور و حداكثري را شاهد باشيم.

پيش‌بيني‌تان از مشاركت انتخابات چگونه است؟
به نظرم مشاركت تثبيت‌شده و حداقل بالاي ۵۰درصد خواهد بود، چون كساني كه تأييد شدند به‌دنبال ارائه‌كردن خودشان و برنامه‌شان هستند. توصيه‌ رهبر انقلاب هم همين بود. رسانه‌ ملي و فضاي مجازي هم به ‌رغم همه‌ تبليغات نقش اصلي را در اين‌باره دارد كه به مردم نشان دهد كه نمي‌خواهيم خطايمان را دوباره تكرار كنيم. ان‌شاءالله مردم دست به يك انتخاب مناسبي بزنند و مشاركت خوبي داشته باشيم.

 

نمای نزدیک
رئيس و نمايندگان مجلس شورای اسلامی: فرامين رهبري را براي خود تكليف شرعي مي‌دانيم
در جلسه ديروز مجلس، رئيس مجلس در نطق خود و نمايندگان با انتشار بيانيه‌اي از رهنمودها و فرامين رهبر انقلاب در ديدار با نمايندگان مجلس تقدير كردند.
محمدباقر قاليباف در آغاز نشست علني ديروز مجلس گفت: وظيفه دارم از رهنمودها و حمايت‌هاي رهبر معظم انقلاب در عملكرد مجلس تشكر داشته باشم و همين جا به محضر ايشان و ملت عزيز و شريفمان عرض مي‌كنم كه ما فرامين و رهنمودهاي رهبر معظم انقلاب را براي خود تكليف شرعي و قانوني مي‌دانيم. وي افزود: ما فرامين رهبري را به كار خواهيم بست، به آنها توجه خواهيم كرد و هم در رفتار و هم در گفتارمان ثابت خواهيم كرد كه اين دستورات را اجرا مي‌كنيم و براي حل مشكلات مردم در خدمت ملت عزيز خواهيم بود.
همچنين در پايان جلسه علني مجلس شوراي اسلامي بيانيه نمايندگان در تقدير از بيانات مقام معظم رهبري در ديدار تصويري روز پنج‌شنبه با نمايندگان قرائت شد. در اين بيانيه آمده است: بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامي در آغاز اجلاسيه دوم مجلس يازدهم و توصيفات ويژه ايشان از عملكرد يك ساله مجلس با عناويني همچون پرتلاش و كارآمد، بار ما را در مجلس انقلابي سنگين‌تر كرد. چه توفيقي بالاتر از اينكه بعد از يك سال تلاش براي حل مشكلات مردم و با وجود همه تخريب‌ها و برخي نقاط ضعف مفتخر به مدال با ارزش كارآمدي از سوي رهبر معظم انقلاب اسلامي باشيم.
اين بيانيه مي‌افزايد: با ايشان و ملت شريف ايران عهد مي‌بنديم در اجراي فرامين و تذكرات رهبر معظم انقلاب اسلامي، چه آن دسته از نكاتي كه به حوزه رفتار‌هاي فردي نمايندگان مربوط مي‌شود و چه آن دسته از نقاط آسيب‌شناسانه ايشان كه به عملكرد مجلس مربوط است، همه توان و تلاش خود را به كار گيريم. همچنين عهد مي‌بنديم در اجراي توصيه مهم ايشان مبني بر اينكه حضور در ميدان و حضور در كنار مردم را ترك نكنيم، هميشه در كنار مردم به عنوان ولي نعمتان انقلاب اسلامي بمانيم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار