کد خبر: 1046587
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۶
مجموعه نمایشی زندگی شهید شهریاری روی آنتن تلویزیون می‌رود
سریال «صبح آخرین روز» روایتی از زندگی شهید هسته‌ای دکتر مجید شهریاری، تولید معاونت امور استان‌های صدا و سیما و مرکز زنجان، بعد از ماه مبارک رمضان از شبکه ۲ سیما پخش خواهد شد.
محمد صادقی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: با پایان پخش فصل چهارم از سریال «بچه مهندس»، مجموعه نمایشی تازه‌ای از شبکه ۲ سیما پخش می‌شود؛ سریال «صبح آخرین روز» قرار است نگاهی به زندگی یکی از شهدای شاخص کشور و داشمند هسته‌ای شهید، دکتر شهریاری داشته باشد.

مجید شهریاری را خیلی‌ها بعد از شهادتش شناختند؛ دانشمندی بلندآوازه، اما در عین حال گمنام که نه برای شهرت و محبوبیت بلکه برای اعتلای نام ایران اسلامی قدم برمی‌داشت، مزد او، اما همه این‌ها بود که با شهادت نصیبش شد، هم مشهور شد و هم محبوب میلیون‌ها ایرانی و غیرایرانی در اقصی نقاط جهان، چراکه جانش را بر سر عهد و پیمانی گذاشت که از ابتدا با خود و خدای خود بسته بود.

شهریاری استاد دانشگاه شهید بهشتی، فیزیکدان و دانشمند هسته‌ای کشورمان بود. در زمانی که کشور‌های صاحب فناوری هسته‌ای پزشکی ایران را از نظر صفحات سوخت هسته‌ای که در تولید رادیودارو‌ها کاربرد دارد، تحریم کرده بودند، او توانست با همکاری دیگر دانشمندان هسته‌ای کشورمان صفحات سوخت با غنای ۲۰درصد را در کشور بومی‌سازی کند، اما در نهایت هشتم آذر ۱۳۸۹ در تهران و در ۴۴سالگی توسط عوامل بیگانه ترور شد و به شهادت رسید؛ اقدامی تروریستی که با هدف متوقف کردن چرخه تولید علم در ایران صورت گرفت، هر چند جز خیالی خام برای دشمنان نبود و شهریاری‌های بسیار از خون او و همرزمانش در سنگر علم برآمده و در خدمت اعتلای این مرز و بوم درآمدند.

تولید مجموعه‌های نمایشی با محوریت زندگی چهره‌های ماندگار ایران‌زمین، یکی از اقدامات خوب معاونت امور استان‌ها و مراکز استانی رسانه ملی است که طی سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته و از دل این نهضت فراگیر، سریال‌های فاخر و پرمخاطبی بیرون آمده است؛ مجموعه‌های تلویزیونی ارزشمندی که از شبکه‌های سراسری پخش شده و جای خود را بین تولیدات مرکز محور باز کرده‌اند.

«صبح آخرین روز» هم از همین دست آثار به شمار می‌رود؛ سریالی ۳۰ قسمتی که روایتگر زندگی شهید شهریاری در پنج مقطع از زندگی اوست؛ پنج سالگی، هشت سالگی، ۱۳ و ۱۸ و در نهایت ۲۳ تا ۴۴ سالگی این دانشمند هسته‌ای در سریال به تصویر کشیده شده است و جالب اینکه برای تولید مجموعه، کار تصویربرداری از همان زادگاه شهید یعنی شهر زنجان آغاز شده است.

معاونت امور استان‌های صدا و سیما و مرکز زنجان، متولی ساخت این مجموعه تلویزیونی هستند که با تهیه‌کنندگی مصطفی علمی‌فرد و کارگردانی حسین تبریزی در سال ۱۳۹۹ ساخته شده است و با توجه به شیوع کرونا و محدودیت‌های فراوان، دشواری تولید چنین مجموعه عظیمی بر هیچ کس پوشیده نیست.

از جمله نکات بارز این مجموعه، حضور بازیگران نام‌آشنا در سطح ملی در کنار هنرمندان بومی استان زنجان و برخی بازیگران خردسال و نوجوان از استان‌های چهارمحال و بختیاری، قم و تهران است. در بخش نخست یعنی در زنجان، هنرمندانی همچون مهران رجبی، میرطاهر مظلومی، سیروس همتی، اتابک نادری، افسانه ناصری، اردشیر رستمی، فرحان فرحناک در نقش شهید شهریاری و جمعی از بازیگران زنجانی به ایفای نقش پرداخته‌اند و در مرحله بعدی تصویربرداری یعنی در تهران و دانشگاه شهید بهشتی علاوه بر سیدجواد هاشمی به عنوان یکی از مأموران بلندپایه امنیتی، کاوه خداشناس در نقش بزرگسالی شهید شهریاری و سپیده خداوردی نیز در نقش دکتر بهجت قاسمی همسر شهید شهریاری به جمع بازیگران پیوستند، جالب اینکه زندگی شهید شهریاری در این سریال در پنج برهه از زندگی روایت شده و به همین دلیل پنج بازیگر مختلف در قالب این نقش قرار گرفته‌اند.

به گفته علمی‌فرد تهیه‌کننده «صبح آخرین روز» بیش از ۵۰۰ بازیگر و هنرور در این سریال حضور داشته‌اند و تصویربرداری هم طی شش ماه در لوکیشن‌های مختلفی در شهر‌های زنجان، شیراز و تهران صورت گرفته است.

وی خاطرنشان می‌کند: همسر شهید شهریاری تأکید داشتند سریال به گونه‌ای پیش برود که حداقل چند نفر از بین هزاران مخاطب، تشویق به ادامه دادن راه او شوند و گرایش فیزیک هسته‌ای را انتخاب کنند، تلاش ما هم در همین راستا بود و اگر چنین اتفاقی بیفتد، همین برای ما کافی است.

حسین تبریزی، کارگردان سریال هم درباره روند روایت قصه در این مجموعه می‌گوید: قصه سریال زندگی شهید شهریاری از روز ترور و مراسم تشییع پیکر وی آغاز می‌شود و در ادامه داستان به ۴۴ سال قبل برمی‌گردد؛ زمانی که شهید شهریاری متولد شده است.

به گفته تبریزی قصه به صورت موازی پیش می‌رود و در بخش‌هایی هم به تلاش‌های بی‌بدیل این شهید در حوزه هسته‌ای می‌پردازد.

کارگردان سریال «صبح آخرین روز» با اشاره به اینکه می‌خواستیم تمام جزئیات حفظ شود، می‌گوید: برای حفظ تمام جزئیات، سعی کردیم بازسازی‌ها و لهجه‌ها کاملاً شبیه و مطابق واقعیت باشد، به همین خاطر زنجان را برای تصویربرداری انتخاب کردیم، البته من سعی کردم لهجه‌ها بیشتر فارسی باشد، اما آن ته لهجه شیرین ترکی و زنجانی را برای واقعی‌تر بودن کار لازم داشتیم، در عین حال تمام تلاش نویسندگان فیلمنامه این بود که به جزئیات زندگی شهید شهریاری وفادار باشند و من نیز سعی کردم در روایت و کارگردانی نیز همین اتفاق بیفتد و بر اساس مستنداتی که داشتیم و البته با تحقیقی که خودم به صورت شخصی داشتم کار را جلو بردیم.

از دیگر عوامل تولید سریال «صبح آخرین روز» می‌توان به فاطمه حیدری و حسن عطار‌ها به عنوان نویسنده فیلمنامه، عباس بهبودی دستیار اول کارگردان، خسرو نصیری‌خواه مدیر برنامه‌ریزی، مهدی رضایی مدیر تصویربرداری، فرهاد تبریزی مدیر صدابرداری، جنان صدفی طراحی و اجرای چهره‌پردازی، مریم جعفری طراح لباس و سعید اژدر در مقام جانشین تولید اشاره کرد.

این سریال در صدا و سیمای مرکز زنجان و به سفارش مرکز سیمای استان‌ها و با مشارکت سازمان انرژی اتمی، وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح و استانداری زنجان تولید شده و قرار است بعد از ماه مبارک رمضان در کنداکتور پخش شبکه ۲ سیما قرار بگیرد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۵:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
0
0
به دانشمندان بگویید همیشه آرزوی شهادت کردن خوب نیست آنها برای ملت ایران سرمایه های بی نظیری هستند و باید وجود داشته باشند تا کارها زمین نماند و باید از این سرمایه های بزرگ محافظت نمود و چراکه آنها به بهشت می‌روند اما مشکلات مردم لاینحل باقی خواهد ماند ...
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار