کد خبر: 1046336
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۱
بهانه قائم‌مقام وزیر صمت برای فرار از پاسخگویی
این اولین بار نیست که کالایی در بازار نایاب می‌شود و مسئولان مربوطه موضوع را تکذیب می‌کنند و خود را به خواب می‌زنند. این روز‌ها شکر با نرخ مصوب در بازار نایاب شده و برخی خرده‌فروشان نیز از عرضه شکر حتی با نرخ آزاد خودداری می‌کنند. در چنین شرایطی قائم‌مقام وزیر صمت با انکار مستندات، به فراوانی عرضه شکر با نرخ مصوب در بازار تأکید می‌کند و می‌گوید: تهیه گزارش خبرنگاران در مورد گرانی شکر مقدمه‌ای برای بر هم زدن بازار است.

سرویس اقتصاد جوان آنلاین: در حالی که پیش از آغاز ماه مبارک رمضان، کارگروه تنظیم بازار مصوب کرد تا ۳۰ هزار تن شکر با قیمت مصوب ۸۷۰۰ تومان در بسته‌های یک کیلوگرمی برای تنظیم بازار این محصول در ماه مبارک رمضان توزیع شود، اما شکر در بازار و فروشگاه‌های زنجیره‌ای با نرخ مصوب نایاب است.


بر این اساس شکر در واحد‌های صنفی و خرده‌فروشی با قیمت حداقل هر کیلوگرم ۱۵ هزار تومان عرضه می‌شود و برخی واحد‌های خرده‌فروشی نیز به علت افزایش قیمت اصلاً شکر عرضه نمی‌کنند. قاسمعلی حسنی، دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی در مورد علت کمبود شکر با نرخ مصوب به فارس می‌گوید‌:

سوء‌مدیریت و چندگانگی نرخ شکر بازار این محصول را به هم ریخته است، به طوری که در حال حاضر نرخ مصوب شکر برای عرضه به واحد‌های تولیدی ۶ هزار و ۶۵۰ تومان و نرخ مصوب هر بسته شکر یک کیلوگرمی برای مصرف‌کننده ۸ هزار و ۷۰۰ تومان است.


وی با بیان اینکه نرخ عرضه شکر سهمیه‌ای در بنکداری‌ها ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان است، می‌افزاید‌: با توجه به کمبود شکر سهمیه‌ای، بنکداری‌ها شکر را از کارخانه‌ها با قیمت بیشتری خریداری می‌کنند لذا نمی‌توانند شکر را با قیمت کمتر از ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه کنند بنابراین در حال حاضر بنکداری‌ها هر کیسه شکر ۵۰ کیلویی را با قیمت آزاد ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان می‌فروشند. همچنین با توجه به هزینه حمل و میزان سود تعیین شده، خرده‌فروشان شکر خریداری شده با نرخ آزاد ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان را حداقل با قیمت هر کیلوگرم ۱۵ هزار تومان به مصرف‌کننده عرضه می‌کنند.


حسنی: قیمت شکر با دلار ۴۵ هزار تومانی برای مصرف‌کننده محاسبه می‌شود


دبیر اتحادیه بنکداران موادغذایی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری که با حضور قائم‌مقام وزیر صمت برگزار شد، ضمن تأکید مجدد بر کمبود شکر در بازار به قیمت مصوب، می‌گوید‌: با توجه به قیمت عرضه شکر در بازار آزاد در حال حاضر شکر با قیمت دلار ۴۵ هزار تومانی به دست مصرف‌کننده می‌رسد.


وی می‌افزاید‌: هر تن شکر به قیمت ۳۸۴ دلار وارد کشور می‌شود؛ بنابراین قیمت هر کیلوگرم شکر برای مصرف‌کننده با دلار ۲۳ هزار تومانی باید ۷۳۵۰ تومان باشد، اما با توجه به قیمت‌های ۱۶ و ۱۷ هزار تومانی هر کیلوگرم شکر در بازار آزاد این کالای مصرفی با قیمت دلار ۴۵ هزار تومانی به دست مصرف‌کننده می‌رسد.


وی افزود: شکر با قیمت هر کیلوگرم کمتر از ۱۵ هزار تومان به دست مصرف‌کننده نمی‌رسد.


بهانه‌جویی مفتح برای فرار از پاسخگویی


پیرو صحبت‌های رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی مبنی بر نایاب بودن شکر به قیمت مصوب و همچنین پخش گزارشی خبری از واحد‌های صنفی که به صورت مستند نشان می‌داد شکر در بازار آزاد حتی تا هر کیلو ۲۰ هزار تومان نیز افزایش یافته است و اعلام نظرات مردم مبنی بر نبود شکر در فروشگاه‌های زنجیره‌ای با قیمت مصوب، محمدصادق مفتح قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در واکنشی عجیب اعلام می‌کند که این گزارش‌ها گزینشی تهیه شده است.


وی همچنین نظرات مردمی را که توسط مجری برنامه خبری در مورد نایاب بودن شکر عنوان شد، ملاک نمی‌داند و می‌گوید‌: این گزارش‌ها مقدمه بر هم زدن بازار است. بر اساس اطلاعات و گزارش‌های ما شکر با نرخ مصوب موجود است و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد و بدون هیچ محدودیتی شکر در فروشگاه‌های زنجیره‌ای عرضه می‌شود.


مفتح در ادامه با رد هر نوع کمبود شکر با قیمت مصوب، می‌افزاید‌: شکر در بازار چند نرخی نیست و هر کیلو شکر فله‌ای در کارخانه برای عرضه به واحد‌های بسته‌بندی ۶۳۰۰ تومان و برای مصرف‌کننده در بسته‌های یک کیلوگرمی ۸۷۰۰ تومان است.


در حالی که مفتح تأکید بر تک‌نرخی بودن قیمت شکر داشت، کمی بعد دو نرخ برای شکر اعلام می‌کند و می‌گوید‌: قیمت هر کیلو شکر با قیمت مصوب برای مصرف‌کننده ۸۷۰۰ تومان و هر کیلو گرم شکر با قیمت مصوب برای صنف و صنعت نیز ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان است. به‌رغم اینکه فعالان بازار از مشکلات سیستم توزیع و تخلفات چند نرخی قیمت شکر در بازار سخن می‌گویند، قائم مقام وزیر صمت با به خواب زدن خود از هر گونه پاسخگویی و ارائه راهکار برای حل این معضل شانه خالی می‌کند.


عرضه شکر با نرخ آزاد پس از پایان ذخایر وارداتی شکر با نرخ ارز ترجیحی


با توجه به آشفتگی بازار شکر در این روز‌ها، زمزمه افزایش قیمت‌ها بعد از ماه رمضان نیز به گوش می‌رسد. به گفته یک منبع آگاه، با توجه به حذف ارز ترجیحی واردات شکر، طبیعی است که شکر از مشمول قیمت‌گذاری خارج شود، اما با توجه به موجودی و ذخایر شکر وارداتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی فعلاً عرضه شکر با قیمت مصوب در بازار ادامه دارد و پس از پایان ذخایر شکر وارداتی با قیمت ارز ترجیحی، شکر با قیمت آزاد به بازار عرضه خواهد شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار