کد خبر: 1035448
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۵
اگر وعده‌های شهردار تبریز محقق شود و شهروندی متوجه این تحول نباشد احتمال می رود دچار مشکلات بینایی است و باید به چشم پزشک مراجعه و در صورت عدم مشکلات بینایی علت دوبرابر نشدن فضای سبز تبریز را باید از وی سئوال کند!

 از قرار معلوم امروز روز هوای پاک است. شهر تبریز بعنوان یکی از شهرهایی به حساب می‌آید که از معضل هوای ناپاک در امان نیست و همه ساله در چنین روزی نظاره‌گر اشعار کوبنده مسوولان شهری است!

از قضیه سوخت مازوت در روزهای سرد سال که بگذریم،طبق بررسی‌های به عمل آمده بر روی یافتن منشاء تولید آلودگی هوای اکثر کلانشهرها، ‌مسوولان به این نتیجه رسیده‌اند که حدود 60 درصد از آلودگی مربوط به دود حامل از حرکت خودروها است پس همه ما در تولید آلودگی نقش داریم.

خودروهای تک سرنشین و عدم استفاده از حمل و نقل عمومی از مشکلات بارز در امر ایجاد آلودگی است.

از طرفی نبود زیرساخت مناسب حمل و نقل عمومی شهر هم بر ایجاد آلودگی تاثیر به سزایی دارد.

کلانشهر تبریز متاسفانه در عمل نه تنها رشد مناسبی در بهره‌وری از ناوگان حمل و نقل عمومی نداشته است بلکه روند منفی را به لحاظ مدیریتی آن شاهد بوده است.

ماجرای کوبیده شدن یک رام از قطار شهری به ستون‌های ایستگاه نیمه کاره در نبود سیستم کنترل و امنیت حرکت قطار از آن موضوعات عجیبی است که با وجود هزینه‌های هنگفت برای توسعه مترو تبریز ناکارآمدی مترو را بیشتر و محرومیت شهروندان را سبب شده است! جالب این که شهردار تبریز با وجود افتتاح ناقص و به تبع آن پذیرش مسوولیت عواقب بعد افتتاح دستوراتی صادر کرده است و خواستار مشخص شدن علت این ماجرا هم بوده است!

مقایسه توسعه ناوگان اتوبوسرانی نسبت به کلانشهرهایی چون مشهد نیز از سویی و نبود پایانه‌های متعدد در نقاط مختلف شهر و تجمیع آن در مرکز شهر تبریز از دیگر مسائل ایجاد آلودگی و از بین بردن هوای پاک به خصوص در مرکز شهر می‌تواند بشمار آید.

هوای پاک با وجود فضای سبز در شهرها نیز تحقق یافتنی است. شعار دو برابر کردن فضای سبز کلانشهر تبریز با کاشت یک میلیون اصله نهال در طی یک سال از آن قسم وعده‌هایی است که شهرداری تبریز قرار بود بر روی آن متمرکز شود و شهروندان تبریزی در چنین روزی وقتی از خانه بیرون می‌زنند متوجه شوند درختان شهر تبریز دو برابر افزایش یافته است! بهتر است بدانیم کل درختان شهر تبریز قبل از طرح کاشت یک میلیون اصله درخت حدود یک میلیون درخت بوده است و اکنون که در روزهای پایانی سال هستیم آخرین درختان در تبریز کاشته می‌شود تا این عدد دو میلیون اصله  یعنی دو برابر شود.

اگر وعده‌های شهردار تبریز محقق شود و شهروندی متوجه این تحول نباشد احتمال می رود دچار مشکلات بینایی است و باید به چشم پزشک مراجعه و در صورت عدم مشکلات بینایی علت دوبرابر نشدن فضای سبز تبریز را باید از وی سئوال کند!

کارشناسان بر این عقیده هستند تعداد یک‌میلیون نهال با احتساب کاشت در فواصل ۳*۳ متر نیاز به مساحتی حدود 900  هکتار را نیازمند است و از نظر کارشناسان امر تنها 15 درصد این تعداد از درختان را می‌توان در فواصل جاهای خالی یک‌میلیون درخت موجود کاشت. ما در شهر تبریز برای تامین آب همین درختان موجود مشکلات فراوانی داریم. حالا شهردار تبریز با دستور دو برابر کردن درختان معلوم نیست کدام ذخایر آب‌های زیرزمینی جدید را کشف کرده است و چگونه با وجود افتخار به دادن حقوق کارمندان در شرایط سخت، موتور اجرایی فضای سبز تبریز را دوبل گرم کرده است!

پارک بزرگ تبریز هم که با همان سیستم سبزی کاری 50 سال قبل به همراه کوچک شدن این فضا معضل نیمه کاره عدم توسعه را دارد.

روز هوای پاک یک روز هشدار دهنده است در قبال این که شهروندان مطالبه کنند و مقایسه که آیا آمار و ارقامی را که مسئولان شهری در تحقق وعده‌ها دارند در عمل نیز به چشم می‌آید؟

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر