کد خبر: 1027013
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۳
رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت: ۱۲ شرکت دانش‌بنیان ایرانی در زمینه ساخت واکسن کرونا فعال شده‌اند و ما جزو کشور‌های پیشتاز در این زمینه هستیم
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: از ابتدای پیدا شدن سر و کله ویروس تاجدار در دنیا، محققان کشورمان همپای سایر کشور‌های جهان، پژوهش برای ساخت واکسن کووید ۱۹ را آغاز کردند. حالا طبق اعلام سخنگوی سازمان غذا و دارو تا کنون پنج واکسن ایرانی در فهرست کاندیدا‌های واکسن کووید١٩ سازمان جهانی بهداشت قرار گرفته‌اند. این خبر در شرایطی که به نظر می‌رسد ویروس تاجدار از کنترل وزارت بهداشت و مسئولان ذی ربط خارج شده و هر روز با رکوردشکنی‌های جدیدی از ابتلا و فوتی‌های کرونا مواجهیم، می‌تواند مردم را به پایان خوش برای ویروس کرونا امیدوار کند. هر چند حتی اگر واکسن کرونا هم ساخته و تأیید شود تا دسترسی همگانی به این واکسن مسیری طولانی در پیش خواهیم داشت.

طی ۲۴ ساعت منتهی به روز جمعه ۲۳ آبان ۱۳۹۹ و بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی، ۱۱ هزار و ۷۳۷ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۲ هزار و ۹۶۷ نفر از آن‌ها بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۷۳۸ هزار و ۳۲۲ نفر رسید. در همین زمان، ۴۶۱ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۴۰ هزار و ۵۸۲ نفر رسید. همچنین ۵۶۳۰ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. ۵۴۶ هزار و ۶۴۲ نفر از بیماران، بهبود‌یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. تا کنون ۵ میلیون و ۴۲۴ هزار و ۴۷۹ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده‌است. استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند. استان‌های هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند.

خبری خوش در بین اخبار تلخ

در بین اخبار تلخ کرونایی روز گذشته کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو و رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت از حضور واکسن‌های ایرانی کرونا در جمع فهرست کاندیدا‌های واکسن سازمان بهداشت جهانی خبر داد. چند روز پیش هم وزیر بهداشت از آزمایش انسانی واکسن کرونای وطنی در آینده نزدیک خبر داده‌بود.

به گفته وی، در حال حاضر ۱۲ شرکت دانش‌بنیان ایرانی در زمینه ساخت واکسن کرونا فعال شده‌اند و ما جزو کشور‌های پیشتاز در این زمینه هستیم. از میان این شرکت‌های دانش بنیان، چهار مجموعه به پیشرفت‌های خوبی دست پیدا کرده‌اند و در حال اتمام مرحله مطالعات حیوانی هستند.

به گفته جهانپور، این چهار مجموعه به زودی وارد مرحله سوم ساخت واکسن یعنی مطالعات انسانی خواهند شد.

وی با تأکید بر اینکه آماده پیش خرید واکسن کرونا از این شرکت‌ها هستیم، تصریح کرد: «در ماه‌های آینده خبر‌های خوش‌تری در زمینه ساخت واکسن کرونا به مردم خواهیم داد.»

چالش تولید انبوه واکسن کرونا

رضا ملک‌زاده، معاون فناوری و تحقیقات وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم با تأکید بر اینکه واکسن ایرانی کرونا در حال طی کردن مراحل ساخت است، افزود: «ما در مراحل پری کلینیکال این طرح هستیم و هنوز وارد مرحله کارآزمایی بالینی انسانی آن نشده‌ایم.»

وی در پاسخ به این سؤال که آیا زمان طولانی نیاز است تا واکسن کرونا ایرانی تولید و وارد بازار شود، گفت: «برای فعالیت‌های تحقیقاتی نمی‌توان زمان دقیق اعلام کرد، اما محققان ما با تمام توان و ظرفیت در تلاش هستند تا این موضوع محقق شود، به عبارتی باید تلاش بیشتری کنیم تا مراحل ساخت این واکسن را با موفقیت پشت سر بگذاریم.»

معاون وزیر بهداشت با اشاره به ساخت واکسن کرونا توسط یک شرکت امریکایی، افزود: «اگر این واکسن مورد تأیید نهایی قرار گیرد، انسان بر بیماری کووید ۱۹ می‌تواند غلبه پیدا کند.»

به گفته وی در ابتدای شیوع ویروس کرونا تصور می‌شد که واکسن ۵۰ درصد ایمنی ایجاد کند، ولی ساخت واکسن شرکت دارویی امریکایی نشان داد که این محصول بیش از ۹۰ درصد ایمنی ایجاد می‌کند و این ادعای شرکت امریکایی مبنی بر مطالعه انجام شده مورد تأیید قرار گرفت.

ملک زاده با اشاره به اینکه این واکسن از تکنولوژی بسیار بالا و پیشرفته برخوردار است، گفت: «این واکسن روی تعداد محدودی آزمایش شده و نیاز به آزمایشات بیشتری دارد تا اطمینان حاصل شود که بی‌ضرر بوده و کارایی لازم را دارد.»

از نگاه معاون وزیر بهداشت بعد از ساخت واکسن کرونا، تولید آن چالش بزرگی است که باید از پیش پا برداشته شود، تا مردم بیشتری از این محصول استفاده کنند.

وی افزود: «در حال حاضر همه ساکنان زمین منتظر واکسن کرونا هستند و تولید آن در حدی که همه از آن استفاده کنند، کار بزرگی است به نظر می‌رسد که حتی یک کشور قادر به انجام آن نیست.»

به گفته ملک زاده معمولاً در این مواقع همکاری بین‌المللی شکل می‌گیرد و کشور‌هایی مانند هند، برزیل، چین و حتی ایران هم این امکان را دارند که وارد این طرح شوند تا واکسن را برای کشور خودشان تولید کنند.

تعطیلی ۲ هفته‌ای تهران همچنان در گیرو‌دار چانه‌زنی

مناقشه‌ها بر سر ماجرای تعطیلی دو هفته‌ای کشور هم همچنان ادامه دارد و آنطور که قاسم جان بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت خبر داده بود در خصوص تعطیلی دوهفته‌ای کشور برای کنترل شیوع کرونا، امروز در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا، تصمیم‌گیری خواهد کرد.

نادر توکلی، معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در استان تهران، اما در پاسخ به این پرسش که موضوع تعطیلی دو هفته‌ای استان تهران به کجا رسیده و در صورت تأیید آن چه شرایطی اعمال می‌شود، گفت: «وضعیت استان تهران وضعیت بحرانی است و درخواست تعطیلی دو هفته‌ای استان تهران تقریباً در حال جلو رفتن است؛ مصوبات اولیه گرفته شده و مصوبات نهایی آن را نیز از طریق ستاد کرونای استان تهران به‌شدت پیگیری می‌کنیم تا استان تهران به مدت دو هفته تعطیل شود.»

به گفته وی در طرح تعطیلی استان تهران، لاک دان یا قفل کردن کامل مدنظر است؛ یعنی فقط ارگان‌های امدادی و خدماتی ویژه اجازه فعالیت دارند؛ در نتیجه همه کارمندان و کارگران تعطیل می‌شوند و فقط مشاغل گروه یک مانند اورژانس، آتش‌نشانی، بیمارستان‌ها، فروشگاه‌های مایحتاج و مواد غذایی مردم می‌توانند فعالیت داشته‌باشند.

معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در استان تهران با اشاره به تغییر دسته‌بندی مناطق از نظر شیوع کرونا در استان تهران گفت: «ما قبلاً مناطقی را مناطق سفید اعلام می‌کردیم، اما الان این مناطق وجود ندارد و دارای سه وضعیت بحرانی، قرمز و زرد هستیم و به عبارت دیگر اعلام وضعیت مناطق، سه رنگی شده‌است.»

به گفته وی تعداد بستری‌ها در مراکز مرکزی و جنوب شهر تهران بیشتر از سایر مناطق است.

معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در استان تهران تأکید کرد: «آنچه مشخص است اگر تعطیلی دو هفته‌ای در استان تهران اتفاق بیفتد، می‌توانیم مقداری موج ابتلا و مرگ و میر را کنترل کنیم.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار