کد خبر: 1020749
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۹ - ۰۴:۰۰
آیا آداب رفتار با مشتری را می‌دانید؟
کم نیستند مراکز خریدی که مشتری مداری از اصول اولیه آنان بوده و هر فردی که وارد محیطش می‌شود آنجا را به عنوان مرکز خرید همیشگی خود انتخاب می‌کند. لازمه ایجاد رضایت هر مشتری فراهم آوردن محیطی آرام، مرتب و داشتن پرسنلی با صبر، حوصله و خوش رفتار است
بهنام صدقی
سرویس سبک زندگی جوان آنلاین: هر یک از ما بار‌ها به عنوان مشتری وارد فروشگاه یا مرکز خریدی شده‌ایم، اما آیا هر بار با لبخند رضایت از آنجا خارج شده‌ایم؟ قطعاً برای هر یک از ما پیش آمده است که از رفتن به مکانی برای خرید یا انجام امور اداری به شدت پشیمان شده و با خود عهد بسته‌ایم هرگز پایمان را برای بار دوم آنجا نخواهیم گذاشت. شاید همه افراد با مشتری مداری و تکریم ارباب رجوع آشنا نباشند. در حقیقت واژه مشتری مداری به این معناست که مشتری در مرکز توجه کارکنان قرار گیرد. زمانی که به عنوان مشتری پا در فروشگاهی می‌گذاریم، سه حالت که هر یک از ما بار‌ها تجربه کرده‌ایم، برایمان پیش می‌آید. در ادامه به بررسی این حالت‌های احتمالی و مشتری مداری در فروشگاه‌ها و مراکز خرید می‌پردازیم.

اولین خواسته هر مشتری توجه است. زمانی که برای مثال وارد فروشگاهی می‌شویم، از کارکنان توقع توجه داریم. گاهی اوقات پیش آمده است برای پرسیدن سؤالی مجبور بودیم زمان طولانی را در انتظار پرسنل بمانیم. در حقیقت انگار وارد دنیایی دیگر و سرزمینی خالی از سکنه شده‌ایم. تنها دوربین‌ها نظاره‌گر ما بوده‌اند. کسی متوجه حضور ما نشده و در نهایت باید بلند فریاد بزنیم: «سلام... من اینجا هستم، کسی نیست؟»

پس از کلی انتظار در آخر با تردید، کالایی را انتخاب کرده و به صندوق دار پناه می‌بریم تا مبادا از پشت قفسه‌ها سر و کله ارواح پیدا شود! این بی‌تدبیری مدیر و فرصت‌طلبی کارکنان سرانجام باعث خواهد شد به مرور زمان آن فروشگاه یا مرکز خرید مشتری‌های خود را از دست داده و مدیران و عوامل آن با شکست مواجه شوند.

گاهی اوقات نیز برعکس حالت اول پیش می‌آید. یعنی از لحظه‌ای که پا در مرکز خرید می‌گذارید، همه در تعقیب شما هستند. آن‌ها قدم به قدم با شما گام برمی‌دارند و باعث کلافگی و رنجش شما می‌شوند. مشتری‌ها برای آن‌ها همانند آهن‌ربایی هستند که جذب‌شان می‌شوند. در آخر حتی اگر سؤال یا نیاز به کمکی هم نداشته باشید، اما به ناچار از آن‌ها درخواست کمک و راهنمایی می‌کنید. مدیران زیادی وجود دارند که به دلیل حفظ امنیت، جلوگیری از سرقت و همچنین دادن خدمات بیش از اندازه به مشتری، هر یک از پرسنل خود را مأمور یک مشتری می‌کنند، به طوری که شما احساس می‌کنید از ابتدا با همراه‌تان وارد آن محیط شده‌اید. این روش نتیجه منفی در پی دارد و افراد را مضطرب می‌کند. یادمان باشد یکی از اصول مشتری‌مداری دادن حق و فرصت انتخاب است. بهتر است کمی فرد را به حال خود رها کنید تا فرصت کافی برای تفکر و انتخاب داشته باشد.

کم نیستند مراکز خریدی که مشتری مداری از اصول اولیه آنان بوده و هر فردی که وارد محیطش می‌شود آنجا را به عنوان مرکز خرید همیشگی خود انتخاب می‌کند. لازمه ایجاد رضایت و لبخند هر مشتری فراهم آوردن محیطی آرام، مرتب، دلپذیر و مطبوع، داشتن طیف وسیعی از اجناس متناسب با هر سلیقه و قیمتی، چیدمانی مرتب و قفسه‌هایی منظم و داشتن پرسنلی با صبر، حوصله و خوش رفتار است.

بهتر است کارکنان هر یک سرپست خود باشند و در دسترس مشتری و دارای اطلاعات کافی و برخورد اجتماعی مثبت و همچنین آشنا با اصول آداب معاشرت. بی‌شک مشتری از خرید در چنین محیطی و در کنار چنین پرسنلی احساس رضایت کرده و با لبخند آنجا را ترک می‌کند.

یکی از توانایی‌هایی که کارکنان هر فروشگاه یا مرکز خرید باید داشته باشند، توانایی ارزیابی شخصیت مشتری است. بعضی افراد با دریافت توضیحی مختصر و مفید متوجه شده و تصمیم خود را در مورد کالای مورد نظر می‌گیرند، اما گاهی اوقات باید زمان بیشتری را صرف توضیح دادن کرده و مشتری را با ملایمت و حوصله راهنمایی کنید. گروهی از افراد به خصوص مسن‌ها و وسواسی‌ها نیاز به توجه و توضیحات خاصی دارند و تشخیص دادن شخصیت مشتری و اینکه تا چه اندازه ذهن پرسشگری دارد، با شماست.

یکی دیگر از توانایی‌های هر پرسنلی دعوت کردن مشتری به آرامش است. مخصوصاً زمانی که فرد به شدت از کالای خریداری شده خود ناراضی است شما باید او را آرام کنید. در مورد علت نارضایتی وی سؤال و راهنمایی‌اش کنید. فراموش نکنید هنر شما جذب مشتری است نه مشتری‌پرانی.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار