کد خبر: 1016936
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۱:۱۶
با نزدیک شدن به تعطیلات آخر هفته و اتصال آن به روز‌های تاسوعا و عاشورای حسینی، گروهی از شهرنشینان ترجیح می‌دهند مراسم عزاداری این روز‌ها را در آب و خاک پدری و محل تولدشان برگزار کنند. اتفاقی که با احتمال افزایش سفرها، می‌تواند آمار مبتلایان به کرونا را دوباره بالا ببرد. هر چند هنوز هم وضعیت بسیاری از استان‌ها در حالت قرمز و هشدار قرار داشته و هر بی‌توجهی و نادیده گرفته شدن پروتکل‌های اجتماعی و رعایت نکردن اصول بهداشتی، روز‌های سختی را به همراه خواهد داشت.
سید احمد هاشمی اشکا
سرویس ایران جوان آنلاین: بر اساس گزارش وزارت بهداشت و درمان، استان‌های مازندران، تهران، قم، گلستان، خراسان‌شمالی، اردبیل، اصفهان، البرز، خراسان‌رضوی، کرمان، سمنان، آذربایجان‌شرقی، مرکزی، یزد و گیلان در وضعیت قرمز قرار دارند و در کنار آنها، استان‌های فارس، ایلام، لرستان، هرمزگان، زنجان، قزوین، آذربایجان‌غربی، بوشهر، همدان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد نیز وضعیت هشدار را تجربه می‌کنند. این یعنی ایران در وضعیت خوبی قرار ندارد و از میان استان‌ها، کمتر از انگشتان یک دست در وضعیت سفید هستند.

مازندران نگران مسافران

مشت نشانه خروار است و از میان استان‌های با وضعیت قرمز، مازندران از جمله مناطقی به شمار می‌آید که طی چند ماه اخیر با فراز و نشیب‌های زیادی در رابطه با کرونا روبه‌رو بوده است. کووید ۱۹ هنوز بر این استان شمالی و سرسبز سیطره دارد و با هر بار تجمع یا مسافرت مردم، فرصتی برای جولان پیدا می‌کند. این اتفاقات در شرایطی رقم می‌خورد که طی شش ماه گذشته و به خاطر فعالیت‌های شبانه‌روزی، کادر درمانی به شدت دچار فرسودگی شده‌اند. ناگفته نماند ستاد ملی مقابله با کرونا نیز معتقد است اگر در تعطیلات پیش‌رو مسافرت‌ها به این استان افزایش یابد، قطعاً بر تعداد آمار مبتلایان به این ویروس افزوده خواهد شد که خود باعث ایجاد بحران در خدمت‌رسانی حوزه درمان می‌شود. به گفته سیدعباس موسوی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران در مورد آخرین وضعیت مبتلایان کرونا، هم‌اکنون ۷۱۵ نفر بیمار مشکوک به این ویروس با علایم تنفسی مشکوک براساس تشخیص بالینی در مراکز درمانی بستری هستند که از این تعداد ۱۹۵ نفر با علایم حاد تنفسی در بخش‌های ویژه قرار دارند. این مسئول با بیان اینکه مسافرت نقش مهمی در انتقال ویروس دارد، گفته: «از مردم تقاضا می‌کنیم تا در تعطیلات پیش‌رو با توجه به وضعیت قرمز کرونا در مازندران به این استان سفر نکنند.» در هرمزگان نیز طی شبانه‌روز گذشته چهار بیمار کرونایی جان خود را از دست دادند و شمار فوتی‌ها به ۶۷۷ نفر افزایش یافت. دکتر فاطمه نوروزیان سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در رابطه با وضعیت این استان گفته: «اکنون ۲۵۴ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری‌اند که از این شمار ۵۹ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه (آی. سی. یو) بستری هستند و حال ۱۸ نفر از آن‌ها وخیم است.»

سفر‌های تاسوعا و عاشورا ممنوع

مسئولان بهداشتی انتظار دارند شهروندان با پایبندی به رعایت اصول سه گانه بهداشتی شامل شست‌و‌شوی مرتب دست‌ها، رعایت فاصله فیزیکی و استفاده از ماسک زنجیره انتقال بیماری را قطع کرده و استان‌ها به سرعت به وضعیت عادی بازگردند. در همین رابطه و در موضوع برپایی آیین‌های عزاداری سرور شهیدان حضرت اباعبدالله‌الحسین (ع) در سراسر کشور درخواست شده ضمن لزوم برگزاری مناسک براساس دستورالعمل مصوب ابلاغی ستاد ملی کرونا، به منظور پیشگیری از شیوع و اوج‌گیری دوباره این بیماری، تا حد امکان از سفر‌های غیرضروری در تعطیلات تاسوعا و عاشورا پرهیز کنند تا شاهد محرمی آمیخته با شور و شعور حسینی در اقصی نقاط کشورمان باشیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار