کد خبر: 1014415
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۸
بر اساس آخرین بررسی‌های کارشناسان وزارت بهداشت، میزان استفاده از ماسک در شهر‌های کشور به ۶۰ تا ۷۰‌درصد رسیده است. همین تغییر رفتار هم موجب شده تا از نیمه مرداد ماه روند آمار فوتی‌های کرونا کاهشی شود.
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: «آخر ماه تا اوایل شهریور تعداد فوتی‌های ناشی از کرونا کاهش می‌یابد» این پاسخ ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت به ابهامات موجود در روند افزایشی فوتی‌های کرونا طی یک ماهه اخیر بود، آن هم با وجود اجباری شدن ماسک و افزایش رعایت توصیه‌های بهداشتی از سوی مردم! حالا با سپری شدن حدود ۴۰ روز از اجباری شدن استفاده از ماسک با افزایش رعایت پروتکل‌های بهداشتی و همراهی مردم، چند روزی می‌شود که آمار فوتی‌های ناشی از کرونا روند کاهشی داشته و پیش‌بینی آقای معاون درباره روند ابتلا و فوتی‌ها محقق شده است، هر چند تعطیلات و مسافرت‌ها و یک‌طرفه شدن جاده‌های چالوس و هراز و اعمال محدودیت در آزادراه تهران- شمال ممکن است یک بار دیگر تلاش‌های یک ماهه اخیر برای مهار کرونا را بر باد دهد و دوباره آمار ابتلا، بستری و فوتی‌های کرونا را به شرایط بحرانی تیر ماه بازگرداند؛ بحرانی که بازتاب تعطیلات و مسافرت‌های خرداد ماه بود!

نیمه تیرماه بود که برای کنترل و مهار ویروس تاجدار که به واسطه عدم رعایت پروتکل‌ها سرکش شده بود، استفاده از ماسک در اماکن عمومی اجباری شد و بنا شد اجرای پروتکل‌های بهداشتی با سختگیری بیشتری دنبال شود، اما تا همین چند روز پیش آمار روزانه فوتی‌های کرونا همچنین بیش از ۲۰۰نفر اعلام می‌شد. این روند موجب شده بود ابهاماتی در جامعه شکل بگیرد، اما معاون کل وزارت بهداشت در پاسخ به چرایی تغییر نکردن آمار فوتی‌های ناشی از کرونا این گونه پاسخ می‌داد: پنج تا هفت روز بعد از یک رفتار درست یا نادرست اجتماعی، تعداد موارد سرپایی کاهش یا افزایش می‌یابد و دو تا سه هفته بعد موارد بستری و چهار تا شش هفته بعد موارد مرگ و میر تغییراتی خواهد کرد.» به گفته وی بستری بیماران اخیراً روند نزولی داشته است، اما برای اینکه اثر اجرایی شدن طرح استفاده اجباری از ماسک در اماکن عمومی را در کاهش فوتی‌های روزانه ناشی از کرونا ببینیم، همچنان باید تا اواخر مرداد و اوایل شهریور صبر کنیم.

حالا با عبور از نیمه مرداد ماه و سپری شدن یک ماه از جدی‌تر شدن اجرای پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک چند روزی می‌شود که روند فوتی‌های ناشی از کرونا نزولی بوده است. با وجود این با عنایت به حجم بالای مسافرت‌ها در تعطیلات روز‌های گذشته و با عنایت به اثرگذاری این رفتار اجتماعی در تغییر الگوی شیوع و فوتی‌های ناشی از کرونا نمی‌توان به ادامه روند کاهش فوتی‌ها چندان خوش‌بین بود، مگر اینکه رفتار‌های اجتماعی مردم به تناسب شرایط کرونایی تغییر کند.

روند کاهشی مرگ‌های کرونایی یک ماه پس از اجباری شدن ماسک

بر اساس آخرین بررسی‌های کارشناسان وزارت بهداشت، میزان استفاده از ماسک در شهر‌های کشور به ۶۰ تا ۷۰‌درصد رسیده است. همین تغییر رفتار هم موجب شده تا از نیمه مرداد ماه روند آمار فوتی‌های کرونا کاهشی شود. طی ۲۴ ساعت منتهی به روز شنبه ۱۸ مرداد ماه هم در ادامه این روند نزولی ۱۳۲بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۸هزار و ۲۶۴ نفر رسید، البته آمار بیماران بدحال کرونایی همچنان نگران‌کننده است و ۴ هزارو ۱۴۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.
طی همین زمان ۲ هزار و ۱۲۵بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که هزار و ۴۹نفر از آن‌ها بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۳۲۴هزار و ۶۹۲ نفر رسید.

تاکنون ۲۸۲هزار و ۱۲۲نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. با وجود روند کاهشی مرگ و میرها، اما همچنان ۲۶ استان کشور در وضعیت هشدار و قرمز هستند.

سیما سادات‌لاری سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه یک ماه است که از شروع پویش «من ماسک می‌زنم» می‌گذرد، افزود: «با همکاری مردم شاهد کاهش آمار ابتلا و بستری و فوت در سراسر کشور هستیم. مطمئن باشید با ادامه این روند به کمک هم شاهد روند کاهش آمار خواهیم بود.»

وی به مردم توصیه کرد از سفر به استان‌های مازندران، خراسان رضوی، گیلان و گلستان پرهیز کنند و با رعایت اصول سه‌گانه شستن مداوم دست‌ها، رعایت فاصله فیزیکی و استفاده از ماسک کمک کنند تا به لطف خدا ویروس کرونا را شکست دهیم.

تغییر سمت و سوی نذورات به پویش‌های همدلی و مواسات

امسال در آستانه ماه محرم و به واسطه شرایط کرونایی پویش‌های همدلی و مواسات با استقبال گسترده مردم مواجه شده است و بسیاری از عاشقانی که سال‌های قبل هیئت و دستجات عزاداری برپا می‌کردند، امسال با شرکت در پویش‌هایی نظیر همدلی مؤمنانه و ایران همدل نذوراتشان را به شکلی دیگر ادا کرده و به دست نیازمندان واقعی می‌رسانند. هر چند بناست تا مراسم‌های مذهبی هم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و با نظارت سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شود. اما مراسم‌های امسال خطوط قرمز خاص خود را دارد و با رعایت اصل ممنوعیت تجمع به خاطره تأثیرگذاری آن در شیوع کرونا همراه است. با تمام این‌ها برخی از اعضای کادر درمان نگران وضعیت تجمعات عزاداری ماه محرم و شیوع بیشتر ویروس کرونا هستند، به همین خاطر هم جمعی از پزشکان و کادر درمان که در صف نخست مبارزه با ویروس کرونا حضور دارند در آستانه محرم حسینی در نامه‌ای از مراجع معظم تقلید و حوزه‌های علمیه درخواست کرده‌اند با بهره‌گیری از فقه پویای جعفری، عموم عزاداران حسینی را از برگزاری مجالس حضوری پرهیز دهند.

درخواست از مراجع برای توصیه به پرهیز از تجمعات در محرم

در این نامه با اشاره به فرمایشات صریح رهبر معظم انقلاب در عید قربان مبنی بر اینکه «در عزاداری‌ها معیار آن چیزی است که کارشناسان بهداشت به ما می‌گویند. بنده خودم شخصاً هر چه را که آن‌ها لازم بدانند مراعات خواهم کرد. توصیه من به هیئات، منبری‌ها و مداح‌ها و دیگران این است که هر کاری می‌کنید ببینید ستاد ملی کرونا چه می‌گوید. اگر ضابطه‌ای تأیید کردند همه ما موظفیم آن را رعایت کنیم. اگر وضعیتی که داریم را شل بگیریم، فاجعه بزرگی رخ خواهد داد»، از مراجع تقلید، علما و روحانیان، مداحان و مبلغان مذهبی سراسر کشور درخواست شده است که با بهره‌گیری از ظرفیت‌های فقه پویای جعفری، عموم عزاداران حسینی را از برگزاری مجالس حضوری پرهیز دهند و با تأکید بر شیوه‌های نوین عزاداری از جمله تبدیل کردن هر خانه به یک حسینیه، بهره‌گیری حداکثری از رسانه‌ها و فضای مجازی و توزیع بسته‌های مواد غذایی بین نیازمندان به صورت کمک مؤمنانه از مرگ صد‌ها عزادار حسینی پیشگیری فرمایند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار