کد خبر: 1012932
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۴
دموکرات و جمهوریخواه دشمن ملت ایرانند، روش‌ها متفاوت است
به میزانی که انتخابات ریاست‌جمهوری در ایالات متحده امریکا دارای اهمیت است به همان میزان نیز برای یک طیف داخلی دارای ارج و قرب است و طیف وسیعی از سیاستمداران و رسانه‌های این جریان همپا با طیف دموکرات در امریکا شور و اشتیاق برگزاری این انتخابات را دارند که آن هم به شرط برنده شدن جو بایدن نامزد دموکرات‌هاست.
اميرعباس رسولی
سرویس سیاسی جوان آنلاین: شوق پیروزی جو بایدن تا آنجا برای وابستگان به جریان داخلی پیش رفته است که اکثر رسانه‌های مکتوب و مجازی این جریان اخبار مربوط به او را در ابعاد مختلف پوشش داده و به صورت هماهنگ شده روی این موضوع پافشاری می‌کنند که روی کارآمدن این نامزد در انتخابات امریکا می‌تواند روابط تهران- واشنگتن را دگرگون ساخته و ضمن بازگرداندن امریکا به برجام، مسبب کاهش فشار‌های اقتصادی و سیاسی علیه کشورمان در عرصه بین‌الملل شود. حال آنکه این دو حزب همواره نشان داده‌اند در دشمنی با جمهوری اسلامی گوی سبقت را از همدیگر ربوده‌اند که البته تنها تفاوت این دو در روش خصومت ورزی است.

«بایدن» دوستان وطنی

برجسته‌سازی نظرسنجی‌هایی که در آن نشان می‌دهد جو بایدن از دونالد ترامپ در کسب مقبولیت اجتماعی در امریکا پیشی گرفته یکی از اخبار تکراری بخشی از رسانه‌های داخلی است و چنانچه بایدن در سخنرانی یا گفت‌وگویی سخنی بر زبان بیاورد که بتوان از آن گزاره «نامزد دموکرات‌ها روابط ایران- امریکا را متحول می‌کند» برداشت کرد این جریان سیاسی در داخل کشور آن را با آب و تاب فراوان برجسته می‌کند. رویکردی که امروز این طیف در قبال جو بایدن اتخاذ کرده است همان رویکردی است که چهار سال گذشته درباره هیلاری کلینتون صورت گرفت، در آن بازه زمانی تلاش فراوانی صورت گرفت تا اینگونه القا شود که روی کارآمدن کلینتون به معنای پایان یافتن سطح تنش و درگیری میان امریکا با ایران است. این‌ها در حالی بود که طی چهار سال اخیر بسیاری از سیاستمداران دموکرات از جمله جان کری و وندی شرمن به صراحت تأکید کرده‌اند که اگر به جای دونالد ترامپ، هیلاری کلینتون رئیس‌جمهور امریکا می‌شد نیز این کشور از توافق هسته‌ای با ایران کنار می‌رفت و تحریم‌های ضدایرانی توسعه بیشتری به خود می‌گرفت.

پیروزی رقیب ترامپ، نفعی برای ما ندارد

در همین باره منصور حقیقت‌پور عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفتگو با مهر، گفت: متأسفانه اشتباه بزرگ دولتمردان پس از برجام همین بود. آن‌ها فکر می‌کردند توتال می‌آید و چینی‌ها را پس زدند. فکر کردند سیتروئن می‌آید و چینی‌ها را پس زدند که این اقدام موجب سرخوردگی چینی‌ها شد. چینی‌ها در سخت‌ترین شرایط رسماً با ما معامله نفت می‌کنند و در مقابل امریکا محکم ایستاده‌اند.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: حالا ما بگوییم، چون فردا فرانسوی‌ها مثلاً از دنده راست خود بلند شدند و خواستند با ما در پژو کار کنند، رابطه خود را با چین به هم بزنیم؟ خیر. به ذهن من می‌رسد که رابطه با شرق اساسی است و باید به آن طولانی‌مدت نگاه شود و به هیچ وجه باد‌های بی‌پایه‌ای که از غرب می‌وزد نباید به استحکام روابط استراتژیک ما با شرق لرزه بیندازد.

حقیقت‌پور گفت: ما نیازمند آن هستیم که در دنیای منهای امریکا و غرب بتوانیم خوب زندگی کنیم. ما می‌توانیم ساز و کار جدیدی را در دنیا تعریف کنیم که این ساز و کار نیازمند امریکایی‌ها و غربی‌ها و اسرائیلی‌ها نباشد و در این زاویه به راحتی می‌توانیم توسعه همکاری‌های علمی، اقتصادی، اجتماعی، دفاعی و امنیتی و فرهنگی داشته باشیم. عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پایان خاطرنشان کرد: در مسائل اقتصادی هم می‌توانیم مکمل یکدیگر در سطح منطقه باشیم. در نهایت دولتمردان بدانند که سگ زرد برادر شغال است و تغییر رئیس‌جمهور امریکا و پیروزی رقیب ترامپ به جای آن، هیچ بازخورد مثبتی برای ما ندارد زیرا ما هم از امریکایی دموکرات و هم از امریکایی جمهوریخواه ضربه خورده‌ایم و هر دو برادر هم هستند.

منتظر انتخابات امریکا ماندن، جز خسارت نخواهد بود

ابوذر گوهری‌مقدم کارشناس مسائل بین‌الملل نیز اظهار داشت: مهم‌ترین ارزیابی امریکا آن است که ایران محاسباتش را تغییر داده و عقب‌نشینی کرده است. آن‌ها معتقدند توانسته‌اند پاسخی محکم و بازدارنده به ایران داده و تهران را از فاز مقاومت فعال دور نگه دارند و هزینه اقدامش را افزایش دهند. این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: این ارزیابی در کنار تبعات فشار‌های اقتصادی به کشور و نیز آثار بحران کرونا در حوزه اقتصادی سبب شده است دشمن رفتار تهاجمی در منطقه خاکستری و بازو‌ها و مؤلفه‌های قدرت ملی کشور از خود نشان دهد و جسارت اقدام پیدا نماید.

گوهری‌مقدم در خصوص ارزیابی دیگر امریکا گفت: ارزیابی دیگر آن است که ایران هرگونه اقدام را منوط به نتیجه انتخابات امریکا می‌داند و تا زمان مشخص شدن رئیس‌جمهور آینده امریکا از پاسخ فعال خودداری می‌کند، لذا امریکا در حال استفاده از این مقطع زمانی جهت تثبیت وضعیت به سود خود و ریل‌گذاری جهت تقویت سیاست فشار فراحداکثری خود است. باز شدن پرونده مجدد در شورای حکام آژانس، فعال‌سازی مکانیسم ماشه، افزایش اقدامات در محیط داخلی و فعال‌سازی عناصر مختلف خود جهت سوءاستفاده از شرایط ایجادشده و... نتیجه این ارزیابی‌هاست.

وی در خصوص نگاه خوش‌بینانه برخی در داخل به موضوع پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات امریکا و بازگشت‌شان به برجام، بیان داشت: طبعاً معطل گذاشتن ظرفیت‌های کشور در ابعاد مختلف امنیتی، نظامی، سیاسی و... و عدم تغییر محاسبات دشمن و منفعلانه منتظر نتیجه انتخابات امریکا ماندن، نتیجه‌ای جز خسارت محض نخواهد داشت. کارشناس مسائل بین‌الملل تأکید کرد: در مقطع کنونی باید خود را برای بدترین سناریوی ممکن آماده کرد، این در حالی است که رسیدن به اهداف در حوزه‌های مختلف جز از راه نمایش و اعمال اقتدار حاصل نخواهد شد. گوهری‌مقدم با بیان اینکه باید بدانیم در مسیری که امریکا در پیش‌گرفته با تغییر احزاب هیچ تغییری ایجاد نخواهد شد، افزود: تقویم سیاسی دو کشور ایران و امریکا بر هم منطبق نبوده و نخواهد بود و دل بستن به تحولات خارجی و عدم طراحی عملیاتی در تمامی ابعاد مختلف به حکمرانی داخلی و خارجی در شرایط حساس کشور آثار نامطلوب و غیرقابل‌جبران خواهد داشت.

امیدواری به بایدن به جای امیدواری به توان داخلی

طی سال‌های اخیر به کرات اثبات شده است که جریان مورد اشاره داخلی به جای تکیه بر توان و ظرفیت‌های داخلی کشور روی نیاز به سوی کشور‌های غربی به ویژه امریکایی‌ها داشته و در همین راستا تلاش کرده است با تعمیق روحیه خودکوچک‌بینی ملی به جای تقویت روحیه ما می‌توانیم زمینه توسعه وابسته‌گرایی را در کشور فراهم کند. در شرایطی که طی چهار دهه اخیر بار‌ها جامعه ایرانی تجربه کرده است که تفاوتی میان دشمنی دموکرات و جمهوریخواه نیست و رؤسای جمهوری وابسته به هر کدام از این دو طیف نهایت دشمنی خود را برای تضعیف کشور به کار گرفته‌اند. امروز ۱۰۰ روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری امریکا بار دیگر تلاش‌های گسترده‌ای صورت می‌گیرد تا چهره دموکرات‌ها تطهیر شود و میان آن‌ها با جمهوریخواهان تمایز قائل شوند؛ تاکتیک روانی‌ای که نتیجه آن ایجاد بستر‌های سیاسی‌- اجتماعی برای استانداردسازی رفتار ایران در سال‌های آتی است.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
0
0
در جهان امروز مذاکره تعیین کننده اراده یک ملت و یک کشور نیست تنها عامل غلبه اراده یک جامعه بهره گیری از مکانیسم های قدرت در برابر کشور مقابل است
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار