کد خبر: 1011364
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۳
پاورقی «جوان» از «اتاق حوادث» جان بولتون (۱۳)
میانجیگری آبه میان ایران و امریکا پیشنهادی از سوی ترامپ است که بولتون پایان آن را از همان ابتدا به دلیل موقعیت ضعف امریکا در منطقه فاجعه‌بار و همراه با شکستی رسواکننده می‌داند. او در کتاب جدید خود روایتی از دیدار‌های ابتدایی ترامپ و آبه برای انتقال پیام امریکا به ایران دارد. بولتون از امیدواری آبه به این میانجیگری می‌‎گوید و دلیل آن را سفر ظریف به توکیو می‌داند؛ چراکه آبه از آن سفر دریافته بود که ایران از شرایط موجود رنج می‌برد و دچار بحران است.
ترجمه: محمد صادق عبداللهی
جوان آنلاین: در صفحات ۳۴۸ و ۳۴۹ کتاب «اتاق حوادث» می‌خوانیم:  هرچند ترامپ با من مشورت نکرده بود، اما از آبه خواسته بود که بین ایران و امریکا میانجیگری کند و آبه نیز این درخواست را جدی گرفته بود. با توجه به افزایش تهدیدات علیه ایالات متحده و همپیمانانمان در خلیج‌فارس، این زمان نامناسبی برای طرح میانجیگری بود. به‌ویژه آنکه برای من واضح بود که ترامپ در حال سوق دادن آبه به کاری است که قطعاً به شکست می‌انجامد (که بعداً هم شکست را دیدیم). آبه در تدارک سفری به ایران در اواسط ماه ژوئن و پیش از نشست G۲۰ در اوساکا بود که این باعث می‌شد او برای این میانجیگری مشتاق شود. وقتی من با آبه در ژاپن، پیش از سفر رسمی ترامپ، دیدار کردم، آبه گفت اگر ترامپ از او بخواهد حتماً میان ایران و امریکا میانجیگری خواهد کرد. او فکر می‌کرد این کار چشم‌انداز مطلوبی خواهد داشت. من که نمی‌توانستم صراحتاً به او بگویم که این کار سرانجام وحشتناکی دارد، اما پیشنهاد دادم حتماً آبه با ترامپ در‌این‌باره به صورت خصوصی صحبت کند و نظر خودش را درباره چگونگی انجام این کار بگوید.

جلسه ترامپ و آبه در تاریخ ۲۷ می‌با حضور من، یاچی و مترجمان در اتاق Asahi- No- Ma در کاخ آکاساکا برگزار شد. آبه به صورت خلاصه نتایج شام قبلی را که با ترامپ خورد بودند بیان کرد و مجدداً به سفر خود به ایران در تاریخ ۱۲ و ۱۴ ژوئن اشاره کرد. آبه توضیح داد که هفته پیش ظریف در توکیو بوده است و شواهد نشان می‌داده که ایران واقعاً از این وضعیت رنج می‌برد و احساس بحران دارد. او گفت که فکر می‌کند تصمیم ترامپ برای ارسال ناو ابراهم لینکلن به خلیج‌فارس خیلی مؤثر بوده است. آبه آماده تصمیم‌گیری درباره سفر به ایران بود، اما اخیراً با متحدان عربمان صحبتی کرده بود و آن‌ها به جد با این تصمیم مخالفت کرده بودند. ترامپ به میان صحبت آمد و تأکید کرد که نباید از موضع عرب‌ها نگران بود؛ چراکه ایالات متحده از آن‌ها دفاع می‌کند و آن‌ها در موقعیتی نیستند که بخواهند به ما دستور بدهند. در ادامه گفت‌وگوها، ترامپ گفت که تورم در ایران یک میلیون درصد است، تولید ناخالص داخلی به منفی ۱۰ درصد رسیده و ایران به شدت ضربه دیده است. سپس به صورت ضمنی گفت، رئیس‌جمهور «مون» اصرار دارد که او در جریان سفر خود، به کره‌جنوبی نیز برود، اما این درخواست را رد کرده است!

ترامپ فکر می‌‎کرد ایران در حال مرگ است؛ پس باید معامله کند. او می‌خواست که هر چه زودتر با ایرانی‌ها دیدار کند. ترامپ نمی‌خواست ایرانی‌ها را تحقیر کند و واقعاً آرزو می‌کرد که آن‌ها موفق باشند تنها نکته این بود که آن‌ها هم مانند سایر کشور‌های جهان نباید به سلاح هسته‌ای دست پیدا کنند. این نکته را ترامپ دو بار تکرار کرد و از آبه خواست بعد از اینکه به امریکا بازگشت با ایرانی‌ها تماس بگیرد و این را به آن‌ها بگوید. ترامپ همچنین از آبه خواست که به ایرانی‌ها توضیح دهد که نباید به حرف‌های کری گوش دهند و او باور دارد که می‌تواند مذاکرات را در یک روز به نتیجه برساند و نیازی نیست که بیش از ۹ تا ۱۲ ماه به طول بینجامد؛ البته کاملاً آماده جنگ است و اطرافیان زیادی دارد که او را به جنگ دعوت می‌کنند، اما او فعلاً مانع این تمایلات است و ایران باید بفهمد که اگر تن به این مذاکرات ندهد، دیگر هرگز توافقی صورت نخواهد گرفت. آبه گفت که پیام ترامپ را منتقل خواهد کرد. او از من و یاچی خواست تا زمانی که مقدمات سفر به ایران را فراهم می‌کند، پیشنهادات خودمان را برای تحویل به ایران نهایی کنیم. این بهترین خبری بود که می‌شنیدم. ترامپ از آبه خواست که هر چه سریع‌تر وارد عمل شود. آن‌ها سپس در نشستی خبری حضور پیدا کردند و آبه اعلام کرد که جلسه او و ترامپ به همراه مشاوران امنیت ملی دو کشور، جلسه‌ای پر بار بوده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
خبرهای مرتبط
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار