کد خبر: 1009613
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۷
بعد از کرونا که چند ماهی است مثل زالو بر تن ایرانی‌ها چسبیده و خون سلامت و آسایش شهروندان را می‌مکد و قصد جداشدن هم ندارد، حالا درد دیگری به جان برخی هموطنان افتاده و یکی‌یکی، آن‌ها را درگیر خود می‌کند. شیوع تب‌کریمه‌کنگو در چند استان و مثبت اعلام شدن تست شهروندان موجی از نگرانی را به وجود آورده و موجب شده تا مسئولان بهداشت و سلامت هم هشدار‌هایی در این زمینه بدهند. هم اکنون تب‌کریمه کنگو در استان‌های سیستان وبلوچستان، خراسان‌رضوی و گیلان فعال شده و استان‌های دیگر نیز در خطر ابتلا به آن هستند.
سجاد مرسلی
سرویس ایران جوان آنلاین: تب‌کریمه کنگو یک بیماری خونریزی دهنده تب‌دار حاد است که بوسیله کنه یا تماس با خون یا ترشحات یا لاشه دام و انسان آلوده منتقل می‌شود. این بیماری در فصل‌های گرم سال از اواخر فروردین تا اواخر شهریور که زمان رشد و تکثیر کنه‌ها است شیوع می‌یابد. سردرد، تب بالا، درد کمر، درد مفاصل، درد شکم و استفراغ، قرمزی چشمان، سرخ شدن صورت، سرخ شدن حلق و نقاط قرمز روی سقف دهان از علایم اولیه بیماری تب‌کریمه کنگو در انسان است. با توجه به مرز طولانی استان سیستان و بلوچستان با کشور‌های پاکستان و افغانستان و ورود دام قاچاق از این کشورها، هر سال بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در این استان بیش از مناطق دیگر شایع می‌شود. اما نکته نگران کننده این است که این بیماری در کمترین زمان به مناطق و استان‌های دیگر نیز تسری یافته و شهروندان زیادی را آلوده و بیمار می‌کند.

ورود بیماری از مرز‌های شرقی

چند روزی است که موضوع شیوع تب‌کریمه بر سر زبان‌ها افتاده و باز هم مثل همیشه این بازی از سیستان و بلوچستان شروع شد. مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با بیان اینکه که حدود ۶۰ درصد موارد تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در سیستان و بلوچستان اتفاق می‌افتد، می‌گوید: «این بیماری کشندگی بالایی داشته به طوری که در صورت تأخیر در شروع درمان می‌تواند منجربه مرگ ۴۰ تا ۶۰ درصد از بیماران شود و هر ساله با شروع فصل گرما یعنی فصل بهار و تابستان و همزمان با رشد و بلوغ کنه‌ها تعداد مبتلایان به بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو افزایش می‌یابد.» دکتر مجیدسرتیپی ادامه می‌دهد: «با توجه به ورود دام از کشور‌های پاکستان و افغانستان که با شیوع بالای بیماری روبه‌رو هستند، نگهداری دام‌ها در جوار اماکن مسکونی، فرهنگ مصرف بالای گوشت در میان مردم منطقه و تأمین بخشی از گوشت مصرفی مورد نیاز از طریق کشتار‌های غیرمجاز و غیربهداشتی در سطح شهر‌ها و روستا‌ها بیشترین موارد بروز این بیماری در کشور در سیستان و بلوچستان رخ می‌دهد.» با توجه به فصل تابستان و گرمای هوا و احتمال انتقال بیماری‌های واگیردار از همه هموطنان و بخصوص مردم سیستان و بلوچستان خواسته شده تا بیش از پیش به نکات بهداشتی توجه کرده و در خرید گوشت قرمز دقت بیشتری داشته باشند.

تب کنگو از خراسان تا گیلان

با اینکه معمولاً استان‌های گرم، زودتر درگیر بیماری تب‌کریمه می‌شوند، اما خبر‌ها حکایت از رسیدن این بیماری به گیلان و آلوده کردن این منطقه دارد. بنابه تأیید دانشگاه علوم پزشکی گیلان، تاکنون چهار مورد ابتلای قطعی به بیماری تب‌کریمه کنگو در این استان شناسایی و در مراکز درمانی بستری هستند. بر همین اساس روز گذشته، مدیرکل دامپزشکی گیلان با هشدار نسبت به خطر شیوع بیماری تب‌کریمه کنگو در این استان از شهروندان خواست فرآورده‌های خام دامی را از مراکز مجاز تحت نظارت دامپزشکی خریداری کنند. سهراب عاقبتی با تأکید بر اینکه بیماری تب‌کریمه کنگو بیماری مشترک بین انسان و دام است، ادامه داد: «این بیماری دارای علایم مشهود نبوده، اما در صورت ابتلاء انسان با آن سبب مرگ می‌شود.» وی همچنین از دامداران و روستاییان خواست از دست‌زدن و کشتن کنه‌های موجود در بدن دام خودداری و جایگاه‌های نگهداری دام را سم پاشی کنند. خراسان‌رضوی هم از گزند این بیماری در امان نمانده و به گفته رئیس دانشکده علوم پزشکی تربت جام، از ۱۶بیمار مشکوک به تب‌کریمه کنگو، نتیجه تست ۱۲ نفر مثبت اعلام شده که با اقدامات انجام‌شده، بیماری تحت کنترل است. محمد افکار با بیان اینکه از میان ۱۶ بیمار مشکوک به بیماری تب‌کریمه ۸ نفر از یک روستا و در یک مهمانی و از یک منبع یکسانِ آلوده استفاده کرده بودند که نتیجه تست هر ۸ نفر مثبت شد، ادامه می‌دهد: «بقیه افراد در پراکندگی جغرافیایی سطح شهرستان بودند و از این تعداد ۴ مورد منفی، ۳ مورد مثبت و یک مورد در حال پیگیری است. وی در خصوص این بیماری و پیشینه آن در شهرستان نیز می‌گوید: «تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یک بیماری ویروسی تب‌دار حاد است و به وسیله کنه در بهار و تابستان شایع می‌شود، اگر انسان با دام آلوده یا لاشه و خون دام آلوده تماس داشته باشد یا به مصرف گوشت و جگر خام دام آلوده بپردازد، به این بیماری مبتلا می‌شود.» رئیس دانشکده علوم پزشکی تربت جام توصیه می‌کند مردم حتماً از طریق مراکز دارای مجوز نسبت به تهیه گوشت اقدام کنند و همچنین گوشت خریداری شده را به مدت ۲۴ ساعت در دمای صفر تا چهار درجه یخچال نگهداری کنند و در هنگام مصرف خوب بپزند، همچنین دامداران نیز از ارتباط با دام‌های آلوده خودداری کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار