کد خبر: 1006047
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۵:۳۰
موضوع زمین خواری و تبدیل اراضی کشاورزی به خانه و آپارتمان و ویلا محدود به یک استان و دو استان نیست، اما اصل ماجرا و عمق فاجعه آنجاست که می‌دانیم این اتفاق در مناطق سرسبز و خوش آب و هوا، با زمین‌های حاصلخیز می‌افتد و صدمات آن نه فقط به همان استان که به کل کشور وارد می‌شود.
محمدرضا هادیلو
سرویس ایران جوان آنلاین: شاید از چند سال پیش که بحث زمین‌خواری و کوه‌خواری و دریاخواری مطرح شد، چنین استنباط می‌شد که مسئولان نسبت به این مسئله و تغییر کاربری اراضی کشاورزی حساس‌تر شده و حتماً از ادامه این روند جلوگیری خواهند کرد. اینکه چرا این موضوع و پرونده تجاوز به طبیعت و اراضی ملی و حتی تغییر کاربری اراضی شخصی یکبار برای همیشه بسته نمی‌شود را می‌توان از صحبت‌های مسئولانی بیرون کشید که فقط به ارائه آمار و ارقام می‌پردازند و گویی به غیر از این کار، چیز دیگری نمی‌دانند و بر همین اساس سازمان‌ها و نهاد‌ها با انداختن توپ به زمین یکدیگر چنان شانه از بار مسئولیت خود خالی می‌کنند که تخلف آن‌ها کم‌تر از متجاوزان به منابع عمومی و تخریب زمین‌های کشاورزی و باغات نیست. در آخرین مورد از تغییر کاربری اراضی کشاورزی به ویلا و خانه می‌توان به حرف‌های دادستان عمومی و انقلاب استان کرمانشاه استناد کرد که با انتقاد از تغییر کاربری‌های گسترده اراضی کشاورزی حاشیه شهر کرمانشاه، گفته در مدت ۶۰ روز ۱۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی کرمانشاه به باغ و ویلا تبدیل شده است.

موضوع زمین خواری و تبدیل اراضی کشاورزی به خانه و آپارتمان و ویلا محدود به یک استان و دو استان نیست، اما اصل ماجرا و عمق فاجعه آنجاست که می‌دانیم این اتفاق در مناطق سرسبز و خوش آب و هوا، با زمین‌های حاصلخیز می‌افتد و صدمات آن نه فقط به همان استان که به کل کشور وارد می‌شود. از استان‌های شمالی و شالیزار‌ها و کوه و ساحل و جنگل‌هایش گرفته تا مناطق خوش آب و هوای فارس و زنجان و اصفهان و آذربایجان که طی سال‌های اخیر به شدت مورد هجوم زمین‌خواران قرار گرفته حالا به کرمانشاه می‌رسیم. جایی که گویی مسئولانش از همه چیز خبر دارند، اما هنوز برنامه‌ای برای برخورد با این تخلفات در برنامه ندارند. کرمانشاه که جزو سرسبزترین و خوش آب و هواترین مناطق ایران به شمار می‌آید چنان مورد توجه زمین‌خواران قرار گرفته که به گفته دادستان عمومی و انقلاب این استان، فقط طی دوماه اخیر روزی بیش از ۱۶ هزار متر مربع از اراضی آن به ویلا تبدیل شده است. اتفاقی که در بیخیالی و چشم بستن مسئولان این استان، می‌تواند در کمترین زمان فاجعه‌ای برای محیط‌زیست کرمانشاه رقم بزند.

بی خیالی سازمان‌ها در مقابل تغییر کاربری‌ها

روز گذشته بود که دادستان عمومی و انقلاب استان کرمانشاه با انتقاد از تغییر کاربری‌های گسترده اراضی کشاورزی حاشیه شهر کرمانشاه، گفت: «تن‌ها طی دو ماه ۱۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی کرمانشاه به باغ و ویلا تبدیل شده است.» شهرام کرمی با تأکید بر ورود جدی‌تر دستگاه‌های متولی به موضوع جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی، ادامه داد: «متأسفانه تصور غلطی بین دستگاه‌های متولی مانند جهاد کشاورزی، شهرداری و منابع طبیعی وجود دارد که در برخورد با چنین تغییر کاربری‌هایی دادسرا باید پیشران آن‌ها باشد. دستگاه‌ها مکلفند در این زمینه وظیفه قانونی خود را انجام دهند و در قانون صریحاً عنوان شده این اختیار را دارند که برخورد داشته باشند.»

با اینکه این مسئول تأکید کرده اگر هم در راستای اجرای این وظیفه قانونی حمایت قضایی لازم باشد، از آن‌ها حمایت کافی را خواهیم داشت، اما معلوم نیست چرا سازمان‌های دیگر اصلاً خود را مسئول پیگیری و جلوگیری از این روند مخرب نمی‌دانند. براساس گزارش دادستانی کرمانشاه و با ورود جهاد کشاورزی ۴۵۰ فقره ساخت و ساز انجام شده در بخشی از ۱۰۰ هکتاری که به باغ و ویلا تبدیل شده‌اند، تخریب شد. اما سؤال اینجاست که چرا اصلاً باید گروهی بتوانند این تخلفات را انجام دهند و بعد از جیب بیت‌المال برای برخورد با آن‌ها هزینه شود؟ آیا یک میلیون متر مربع زمین کم بوده که هیچ سازمان و نهادی در حین ساخت و ساز در آن‌ها متوجه موضوع نشده است؟

مجوز گلخانه‌ها دور زدن قانون

متخلفان آنقدر قدرت دارند که بخواهند حتی در مقابل اجرای قانون مقاومت کنند. در همین رابطه دادستان عمومی و انقلاب استان کرمانشاه گفت: «در برخوردی که جهاد کشاورزی با متخلفان داشت، عده‌ای از آن‌ها معترض شدند و در این رابطه ما حمایت‌های کافی را از این دستگاه داشتیم و اگر هم جرمی اتفاق افتاده بود، دادسرا آن را پیگیری کرد.» وی تأکید کرد: «انتظار داریم دستگاه‌های متولی در این حوزه با قاطعیت پیش بروند و دستگاه قضایی هم حامی آن‌ها خواهد بود.» کرمی به موضوع اخذ مجوز احداث گلخانه و تبدیل آن به سازه‌های دیگر هم اشاره کرد و گفت: «در بحث مجوز گلخانه‌ها باید ببینیم طی پنج سال اخیر چه تعداد مجوز صادر شده و چه تعداد از آن‌ها اکنون فعال هستند، چراکه بسیاری از این مجوز‌ها در زمین‌های با ارزش بالا گرفته می‌شوند، در حالی که یک بادمجان هم از آن بیرون نمی‌آید و ساخت و ساز‌های دیگری در آن انجام می‌گیرد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار