کد خبر: 1004757
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۷
حکایتی دردآور در بهشت دموکراسی!
مرگ یک شهروند سیاه پوست در زیر پای پلیس آمریکایی و آغاز اعتراضات مردمی در این کشور، بار دیگر بهانه‌ای شد تا پرونده خشونت علیه این اقلیت ۱۳ درصدی در ایالات متحده گشوده شود.
سرويس بین الملل جوان آنلاين: در یک ماه اخیر دست کم سه شهروند سیاه پوست آمریکایی بدست پلیس این کشور کشته شده اند که آخرین مورد آن در شهر مینیاپولیس رخ داده و انتشار تصاویر این جنایت در رسانه‌های اجتماعی به خوبی بیانگر وضعیت اقلیت سیاه پوست در آمریکاست.

بر اساس آمار‌های رسمی در سال ۲۰۱۹ پلیس آمریکا یکهزار و ۹ نفر را کشته است که ۲۴ درصد از قربانیان را سیاه پوستان تشکیل می‌دهند. به عبارت دیگر سیاه پوستان در حالی یک چهارم از قربانیان خشونت‌های پلیس آمریکا را به خود اختصاص داده اند که فقط ۱۳ درصد از جمعیت ایالات متحده را تشکیل می‌دهند.

در حادثه مرگبار مینیاپولیس، «جرج فلوید» شهروند سیاهپوست آمریکایی روز گذشته بعد از آنکه از سوی پلیس متوقف شد بر روی زمین خوابانده شد و یکی از نیرو‌های پلیس آمریکا برای جلوگیری از حرکت فلوید زانوی خود را بر روی گردن او گذاشت و شروع به فشار دادن کرد.

این اقدام پلیس برای چند دقیقه ادامه پیدا کرد تا این شهروند سیاهپوست آمریکایی فوت کرد.

به گزارش رسانه‌های آمریکایی، فرد سیاهپوست در حالی که فریاد می‌زد «نمی‌توانم نفس بکشم»، «کمی به من آب بدهید» و «مرا نکش»، در نهایت جان باخت.

آمار‌های تاسف بار

همانطور که اشاره شد در سال ۲۰۱۹ میلادی بیش از یکهزار نفر در آمریکا در نتیجه خشونت‌های پلیس این کشور کشته شده اند. بر اساس آمار‌های رسمی در مجموع سال ۲۰۱۹ فقط ۲۷ روز بوده که در آن کسی بدست پلیس آمریکا کشته نشده است.

در همین رابطه چندی قبل موسسه گالوپ در گزارشی تحت عنوان «سیاه پوستان در آمریکا به پلیس اعتماد کمی دارند» نوشت: همچنان بحث‌های بسیاری در زمینه رفتار افسران پلیس با سیاه پوستان وجود دارد که تجزیه و تحلیل داده‌های این موسسه حکایت از آن دارد سیاه پوستان آمریکایی در مقایسه با سفید پوستان و اسپانیایی‌ها اعتماد لازم را به پلیس ندارند.

به گفته محققان، مردان سیاه پوست ۲.۵ برابر بیشتر از مردان سفید پوست قربانی خشونت پلیس آمریکا می‌شوند

نتایج موسسه گالوپ بر اساس گفتگوی تلفنی با ۹ هزار و ۴۴۲ فرد بزرگسال بالای ۱۸ سال در سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۴ در ۵۰ ایالت آمریکا و منطقه کلمبیا بدست آمده است.

این وضعیت وقتی روشن می‌شود که بر اساس آمار‌های منتشر شده در وب سایت killedbypolice از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹ در ۹۹ درصد از قتل‌هایی که بدست پلیس آمریکا انجام شده، افسران قاتل جریمه نشده اند.

در خرداد ماه سال ۱۳۹۸پایگاه «وکس» طی یادداشتی با عنوان «سیاهان در آمریکا همچنان از خشونت پلیس رنج می‌برند، آیا آمریکا همچنان در حال گوش دادن است» به بررسی رفتار پلیس آمریکا با اقلیت‌های نژادی پرداخته بود.

این گزارش می‌گوید: ۵ سال پس از ایجاد جنبش «زندگی سیاهان اهمیت دارد»، فعالان همچنان اعتراض می‌کنند، اما توجه عمومی به سوء رفتار پلیس کاهش یافته است. حدود ۵ سال از چند حادثه مهم در ارتباط با خشونت پلیس می‌گذرد، خشونتی که منجر به راه افتادن تظاهرات گسترده برای «عدالت» در شهر «فرگوسن» ایالت «میزوری» شد، در این تظاهرات، موجی به راه انداخته شد تحت عنوان اینکه «زندگی سیاهان اهمیت دارد».

به گفته محققان، مردان سیاه پوست ۲.۵ برابر بیشتر از مردان سفید پوست قربانی خشونت پلیس آمریکا می‌شوند. گزارش‌ها و تحقیقات منتشر شده از سوی گروه‌های حقوق بشری و همچنین اطلاعات جمع‌آوری شده از سوی برخی نهاد‌های دولتی آمریکا، عدم تناسب و آمار خیره‌کننده‌ای را درباره کشتار سیاهپوستان از سوی پلیس نشان می‌دهد.

کشتار سیاهان آمریکا از سوی پلیس در همه مناطق آمریکا یکسان نیست، اما گزارش‌ها حاکی از آن است که در برخی از ایالت‌ها قتل سیاهپوستان از سوی پلیس ۸ برابر سفید پوستان است.

این اقدامات پلیس همواره موجب به راه افتادن تظاهرات‌های گسترده‌ای در آمریکا شده است، اما دادگاه آمریکا به بهانه‌های گوناگون بسیاری از این قتل‌ها را نادیده می‌گیرد. به گفته محققان، مردان سیاهپوست ۲.۵ برابر بیشتر از مردان سفید پوست قربانی خشونت پلیس آمریکا می‌شوند.

خشونت‌های پلیس و کشتار افراد سیاه‌پوست در آمریکا موجب ایجاد اعتراضات گسترده در این کشور و به راه افتادن کمپین‌های گوناگون مانند «زندگی سیاه‌پوستان اهمیت دارد» شده است، اما تنش میان پلیس و سیاه‌پوستان در آمریکا موضوع جدیدی نیست.

به گفته محققان، مردان سیاه پوست ۲.۵ برابر بیشتر از مردان سفید پوست قربانی خشونت پلیس آمریکا می‌شوندطی ماه‌های اخیر و به خصوص بعد از اجرای سیاست‌های ضد مهاجرتی ترامپ، موارد بسیاری از خشونت پلیس آمریکا علیه مهاجران مشاهده شده است؛ به عنوان مثال سال ۲۰۱۸ و در پی اجرایی شدن دستور ترامپ مبنی بر بسته شدن گذرگاه‌های مرزی، پلیس اقدام به استفاده از گاز اشک آور و انواع روش‌های خشونت بار علیه مهاجران کرد.

علاوه بر این موارد، تظاهرات‌های بسیاری در آمریکا حتی طی سال‌های اخیر روی داده که پلیس با اقدامات خشونت‌بار خود به مقابله با آن‌ها رفته و معترضان را حتی هدف گلوله‌های جنگی قرار داده است؛ به عنوان مثال اواخر سال ۲۰۱۶ تظاهراتی در «داکوتای شمالی» در اعتراض به احداث خطوط لوله نفت برپا شد که پلیس آمریکا به انواع خشونت‌ها در این تظاهرات دست زد.

عامل تشدید خشونت‌ها در آمریکا

اما از سال ۲۰۱۶ یعنی بعد از پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری، خشونت علیه اقلیت‌ها در آمریکا شدت بیشتری یافته و کارشناسان و تحلیلگران سیاسی، رئیس جمهوری آمریکا را عامل تشدید خشونت‌ها در جامعه دانستند.

کشتار سیاهان آمریکا از سوی پلیس در همه مناطق آمریکا یکسان نیست، اما گزارش‌ها حاکی از آن است که در برخی از ایالت‌ها قتل سیاهپوستان از سوی پلیس ۸ برابر سفید پوستان است

​ «الیس هنیکان» تحلیلگر سیاسی، درگفتگو با شبکه خبری سی ان ان گفت: «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا خشونت طلبانه سخن می‌گوید؛ به طوری که خواهان تخریب و نابودی مخالفان سیاسی خود می‌شود.»

«دبورا لیپستاد» نویسنده و کارشناس مسائل سیاسی نیز درباره حادثه تیراندازی در شهر پیتسبورگ گفت: «ارتباط مستقیمی بین حاکمیت و اقدامات انزجارآمیز در آمریکا وجود دارد.»

به گفته این نویسنده، زمانی که در جمع هواداران به روزنامه نگاران توهین می‌شود و مهاجران به آمریکا جانور خوانده می‌شوند، خشونت‌هایی مانند تیراندازی پیتسبورگ روی می‌دهد.

از سال ۲۰۱۶ مجموع اقدامات ترامپ سبب تشدید خودبرتر پنداری سفید پوستان شده است. بنا بر نظرسنجی ها، سفید پوستان نظر مساعدی به پلیس و حتی رفتار خشونت آمیز پلیس آمریکا دارند. آنان حتی معتقدند که پلیس باید بر شدت سختگیری‌های خود به مجرمان بیفزاید. در این رابطه باید به نظرسنجی سال ۲۰۰۰ میلادی اشاره نمود که بر طبق آن ۴۱ درصد سفید پوستان معتقدند که سیاه پوستان ذاتاً مجرم هستند. به همین دلیل آنان هرگونه انتقاد از خشونت‌های پلیس را مخالف منافع ملی آمریکا می‌دانند.

از سوی دیگر انجمن اسلحه آمریکا از حامیان مالی کمپین تبلیغاتی دونالد ترامپ در جریان انتخابات سال ۲۰۱۶ آمریکا بود و از او برای حضور در انتخابات سال ۲۰۲۰ نیز حمایت می‌کند. این انجمن سالانه میلیون‌ها دلار هزینه می‌کند تا هر قانون محدودکننده خرید و مالکیت سلاح را متوقف کند.

عامل اصلی تیراندازی‌های دسته‌جمعی در آمریکا سفیدپوستانی هستند که همچون دونالد ترامپ گرایش‌های نژادپرستانه دارند.

خشونت علیه مسلمانان آمریکا

در کنار خشونت علیه سیاه پوستان امریکایی، نکته‌ای که نباید از آن غافل شد خشونت علیه مسلمانان در این کشور است. در همین رابطه «لورتا لینچ» دادستان کل سابق آمریکا از آمریکایی‌ها به ویژه مسلمانان این کشور خواسته بود با آنکه با بالاترین نرخ جرائم مرتبط با خشونت مذهبی پس از واقعه ۱۱ سپتامبر مواجه هستند و از سیاست‌های جدید این کشور نگرانند، ایمان داشته باشند و در برابر مشکلات مقاومت کنند.

نظام سرمایه داری حاضر در آمریکا بقای خود را به نوعی در تشدید اختلافات میان اقلیت‌ها و سرکوب آن‌ها می‌بینند. هر چه خشونت در آمریکا بیشتر باشد سود لابی‌ها و شرکت‌هایی همچون لابی اسلحه در ایالات متحده بیشتر می‌شود

وی اذعان کرد که آمارپلیس فدرال آمریکا (اف بی آی) حاکی از افزایش ۶۷ درصدی جنایات مرتبط با تنفر و انزجار علیه مسلمانان در سال ۲۰۱۵ بود که بالاترین نرخ محسوب می‌شود. این تنها مختص به سال ۲۰۱۶ نیست.

اذعان دادستان کل آمریکا درباره افزایش بی سابقه نفرت دینی علیه مسلمانان و اقدامات خشونت بار علیه آنها، نشانگر واقعیت جامعه آمریکا است که ادعای پرچمداری آزادی و حقوق بشر در جهان را دارد.

پیشرفت و مدرنیته کنونی ایالات متحده به طور وسیعی مدیون حضور اقلیت‌های مختلف در این کشور است با این حال اقتصاد سرمایه داری آمریکا که در عین حال اقتصادی به اصطلاح لیبرال است، امکان پیشرفت معیشتی را در سطح کلان برای این گروه‌های اقلیتی فراهم ننمود و حتی به سرکوب آنان از طرق مختلف پرداخت.

نتیجه چنین رویکردی بروز خشم پنهان علیه نظام سرمایه داری است که بارزترین مورد آن در جنبش تسخیر وال استریت در سال ۲۰۱۱ نمود پیدا کرد. اعتراضات پی در پی سیاه پوستان در آمریکا نیز به دلیل همین وضعیت است.

می‌توان اینطور نتیجه گیری کرد که نظام سرمایه داری حاضر در آمریکا بقای خود را به نوعی در تشدید اختلافات میان اقلیت‌ها و سرکوب آن‌ها می‌بینند. هر چه خشونت در آمریکا بیشتر باشد سود لابی‌ها و شرکت‌هایی همچون لابی اسلحه در ایالات متحده بیشتر می‌شود؛ بر همین اساس روند خشونت‌های سازمان یافته علیه اقلیت‌ها در آمریکا و دامن زدن به سوءظن سفید پوستان علیه رنگین پوستان در این کشور دلایلی دارد و تا زمانیکه این گروه بر آمریکا حاکم است اقلیت‌ها حاضر در این کشور نیز قربانیان همیشگی آن محسوب می‌شوند.
منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار