کد خبر: 1002300
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۷
بررسی وضعیت دو خودرو‌ساز بزرگ و بورسی کشور یعنی ایران‌خودرو و سایپا نشان می‌دهد که این بنگاه‌ها در سه بخش تولید، اداری و مالی با ساختار معیوب و مشکل‌داری روبه رو هستند که موجب شده قیمت خودرو در بازار داخلی روز به روز جهش یابد.
هادی غلامحسینی
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: به نظر می‌رسد تا مدیریت بنگاه‌هایی، چون ایران‌خودرو و سایپا ساختار تولیدی، اداری و مالی را اصلاح نکند، قیمت خودرو در کشور نه تنها کنترل نخواهد شد بلکه روز به رو افزایش خواهد یافت، اگر دو خودرو ساز فوق با فروش بخشی از دارایی‌های‌شان بدهی‌های مالی خود را تسویه کنند حداقل بخشی از هزینه‌های سنگین این دو خودرو‌ساز کاهش خواهد یافت و فضا برای تقویت تولید بهبود خواهد یافت. برای بررسی وضعیت تولید، اداری و مالی شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا نگاهی به آخرین وضعیت صورت‌های مالی این خودروسازان انداخته‌ایم.

نگاهی به صورت‌های مای ایران‌خودرو

بر اساس صورت مالی میان دوره‌ای تلفیقی گروه و شرکت ایران‌خودرو (سهام عامی) در دوره شش ساله منتهی به ٣١ شهریور ٩٨ درآمد عملیاتی شرکت ایران‌خودرو ١٠‌هزار میلیارد تومان بوده که بهای تمام شده برای دستیابی بِه این سطح از درآمد عملیاتی ١١‌هزار میلیارد تومان است که موجب پدید آمدن زیان ناخالص ١٤٨‌میلیارد تومانی شده‌است، بدین ترتیب بررسی بخش عملیات و تولید ایران‌خودرو از زیان‌ده بودن این شرکت حکایت دارد که باید دید در بخش هزینه‌های عملیاتی، چون اداری و فروش و همچنین هزینه‌های مالی این شرکت در چه وضعیتی قرار دارد.

هزینه‌های اداری و عمومی و فروش گروه ایران‌خودرو در محدوده ۵ /۱‌هزار میلیارد تومان است که در کنار سایر هزینه‌ها و درآمد‌های این بخش به این مهم می‌رسیم که زیان عملیاتی بالغ بر ۷ /۳ هزار میلیارد تومان است. با احتساب هزینه مالی ۵/ ۲ هزار میلیارد تومانی این خودرو‌ساز در نهایت به این نتیجه می‌رسیم که زیان ایران‌خودرو در حدود ٦‌هزار میلیارد تومان می‌باشد. این در حالی است که زیان عملیاتی هر سهم ایران‌خودرو ٢٦٢‌تومان و زیان غیر عملیاتی ١٦٠‌تومان و در مجموع زیان پایه هر سهم ٤٢٣ تومان است.

براساس صورت‌های مالی منتهی به ۳۱ شهریور‌سال‌۹۸ جمع دارایی‌های گروه خودرو‌سازی ایران‌خودرو در حدود ۲۹ هزار میلیارد تومان اعلام شده است که سهم دارایی‌های جاری از رقم فوق ۲۳ هزار میلیارد تومان و دارایی‌های غیر جاری ۳/ ۵ هزار میلیارد تومان عنوان شده است. همچنین مجموع بدهی‌های شرکت مذکور در حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان عنوان شده است که زیان انباشته شرکت در حدود ۲۱ هزار میلیارد تومان می‌باشد. لازم به توضیح است سرمایه شرکت فوق هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است که گویا این شرکت درآستانه افزایش سرمایه می‌باشد تا از ماده ۱۴۱ خارج شود.

تعداد کارکنان ایران‌خودرو

مجموع تعداد کارکنان شرکت اصلی ایران‌خودرو بیش از ۲۴ هزار نفر است که ۵ هزار و ۴۹۹ نفر آن‌ها کارکنان رسمی و ۱۵ هزار و ۲۱۰ نفر سهم کارکنان قرار دادی و ۳ هزار و ۳۴۹ نفر کارکنان خدماتی‌اند. همچنین گروه ایران‌خودرو در مجموع ۵۸ هزار و ۳۲۳ نفر نیروی کار دارد که ۸ هزار و ۶۹۲ نفر آن‌ها کارکنان رسمی و ۴۲ هزار و ۱۸۳ نفر آن‌ها کارکنان قراردادی و ۷ هزار و ۴۴۹ نفرآن‌ها کارکنان قرار دادی می‌باشند.

نگاهی به صورت‌های مالی سایپا

صورت‌های مالی تلفیقی شرکت گروه سرمایه‌گذاری سایپا در دوره مالی شش ماهه منتهی به ۳۱‌شهریور سال ۹۸ نشان می‌دهد که جمع دارایی‌های این شرکت در حدود ۴/۴ هزار میلیارد تومان می‌باشد که سهم دارایی‌های جاری ۳ /۱ هزار میلیارد تومان و دارایی‌های غیر جاری ۸/ ۲ هزار میلیارد تومان است.

در رابطه با بدهی‌های شرکت مذکور در بازه زمانی مورد بررسی باید گفت مجموع بدهی‌ها در محدوده ۴ هزار میلیارد تومان است که سهم بدهی جاری در محدوده ۳ هزار میلیارد تومان و بدهی غیر جاری در محدوده هزار میلیارد تومان است. سرمایه شرکت سایپا نیز در محدوده هزار میلیارد تومان است که این شرکت نیز با زیان انباشته بیش از ۳۸‌میلیارد تومانی روبه‌رو است و در فرایند افزایش سرمایه از محلی غیر از آورده نقدی سهامداران می‌باشد که یحتمل تجدید ارزیابی دارایی‌هایی، چون زمین و ساختمان و ماشین آلات کار افزایش سرمایه را انجام خواهد داد.

هزینه‌های مالی سایپا کل درآمد شرکت را می‌بلعد

از سوی دیگر صورت‌های مالی گروه خودرو‌سازی سایپا هم برای دوره مالی شش ماهه منتهی به ٣١ شهریور ٩٨ نشان می‌دهد که درآمد عملیاتی ٥٦٤ میلیارد تومان است که بهای تمام شده درآمد‌های عملیاتی ٣٥٨ میلیارد تومان می‌باشد، از این رو سود ناخالص شرکت در این دوره مالی ٢٠٦‌میلیارد تومان اعلام شده است.

با کسر هزینه‌های فروش، اداری و عمومی ٧١ میلیارد تومانی و سایر خرده هزینه و درآمد‌ها سود عملیاتی شرکت به ٨٦ میلیارد تومان می‌رسد. در ادامه با کاهش هزینه مالی٢٤٨ میلیارد تومانی و محاسبه خرده درآمد‌ها و هزینه‌های غیر عملیاتی، این خودرو‌ساز با زیان ١٤٩ میلیارد تومانی رو‌به‌رو می‌شود. با توجه به اینکه سهم گروه سایپا از سود ١٠٠ شرکت تابعه در حدود ١٥‌میلیارد تومان است بدین ترتیب زیان قبل از کسر مالیات ١٣٥‌میلیارد تومان می‌شود که بعد از کسر مالیات زیان خالص سایپا در بازه زمانی مد نظر ١٣٧‌میلیارد تومان می‌شود. سود عملیاتی هر سهم ٩٦‌ریال، زیان غیر‌عملیاتی هر سهم منفی ٦٦‌ریالی و در پایان سود پایه هر سهم ٣٠ ریال است.

نگاهی به ساختار نیروی انسانی سایپا

تعداد کارکنان شرکت اصلی سایپا در پایان دوره مالی مذکور کمتر از ۴۰ نفر و تعداد کارکنان گروه سایپا ۸ هزار و ۸۳۵ نفر عنوان شده است. البته مجموع کارکنان رسمی شرکت مذکور ۸۲ نفر و تعداد کارکنان قراردادی ۸ هزار و ۷۸۲ نفر و پرسنل پیمانکار ۱۴ نفر است. گفتنی است دو خودرو‌ساز فوق در آستانه افزایش سرمایه از محلی غیر از آورده نقدی سهامداران می‌باشند که شاید ساختار سرمایه را تغییر دهد، اما منابع جدیدی وارد شرکت نمی‌کند از همین رو این دو خودروساز حساب ویژه‌ای برای افزایش قیمت‌ها باز کرده‌اند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار