کد خبر: 1000737
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۰
وقتی صحبت از همدلی می‌شود، وقتی صحبت از کمک مؤمنانه به میان می‌آید، بدون شک بخش عظیمی از یاری رسان‌ها را هموطنانی از قشر متوسط و شاید ضعیف جامعه تشکیل می‌دهد که به لطف ایمان و حس ایثار و گذشتشان به کمک هموطنان محروم و نیازمند خود می‌آیند. کارگران از جمله این گروه‌ها هستند که چه در هشت سال دفاع مقدس و چه اتفاقات و حوادث مختلف نشان داده‌اند در تمام زمینه‌ها از افزایش ساعات میزان کار و تولیدشان گرفته تا احسان و بخشیدن بخشی از حقوقشان، در پشت سر انقلاب جهت حفاظت از آن و مددرسان به هموطنان نیازمند قرار دارند.
محمدرضا هاديلو
سرویس ایران جوان آنلاین: بسیج کارگری در زمانی که کرونا کشور و کسب و کار‌های آن را تحت‌الشعاع قرار داده بود برنامه ویژه‌ای را در دستور کار قرارداد و آن‌هم اجرای طرح ملی «شیفت ایثار» بود. طرحی که براساس آن کارگران مؤمن و میهن‌پرست، یک شیفت‌کاری را بدون دریافت دستمزد به خدمت و جهاد اختصاص داده و اجازه داده‌اند سود حاصل از این فعالیت‌ها به بخش خیریه اختصاص یابد.

اضافه کار، برای کمک به معیشت همکار

با اینکه وقتی صحبت از حمایت و کمک به خانواده‌های کم‌برخوردار می‌شود، اولین نگاه‌ها به سمت کارگران و بخصوص کارگران فصلی می‌چرخد، اما نباید فراموش کرد که بیشترین حامیان هم از میان قشر کارگران جامعه هستند. در اتفاقات اخیر و صدماتی که از طرف کرونا به خانواده‌ها وارد شد، در ۲۵۰۰ کارخانه کشور «شیفت ایثار» اجرا و کارگران شاغل، با افزایش ساعات کاری خود درخواست کردند تا سود و درآمد ناشی از این اضافه‌کاری‌ها به کارگرانی تعلق گیرد که به دلایل مختلف نتوانسته‌اند به سرکار بروند. این کار که به همت بسیج کاری صورت گرفته، توانسته یک همدلی و اتحاد و دوستی خاصی بین کارگرانی که هرگز همدیگر را ندیده‌اند به وجود بیاورد.

در همین راستا در استان یزد ۸۰۰ بسیجی در شیفت ایثار با ۲۴۰۰ نفر ساعت مشغول فعالیت و کمک‌رسانی به جامعه هستند. رئیس بسیج کارگری استان یزد با بیان اینکه شیفت ایثار براساس وضعیت جامعه برنامه‌های شده و پیگیری و اجرا می‌شود، می‌گوید: «این طرح رفع چالش‌های کشور را هدف اصلی خود قرار داده است. به همین خاطر طرح شیفت ایثار در چند مرحله انجام می‌شود و هم اکنون با توجه به شرایط کشور که با بیماری منحوس کرونا روبه‌رو شده و نیاز شدیدی به مواد ضدعفونی و ماسک احساس می‌شود، برخی از کارخانه‌ها در یزد با همکاری بسیجیان به شکلی عمل می‌کنند که تولید ماسک و مواد بهداشتی در اولویت قرار گیرد.»

مهدی ابویی ادامه می‌دهد: «در بخش دیگری از این طرح، اگر کارخانه‌ای راکد مانده و نیرویی ندارد، بسیجیان به‌صورت خودجوش وارد عمل می‌شوند و با فعالیت‌های خیری و بیش از ساعت اداری چرخه کار آن را به روال عادی بازمی‌گردانند تا از دایره فعالیت خارج نشود.»

وی توضیح می‌دهد: «به‌طور مثال بسیجیان پس از ساعت کاریشان، پنج ساعت مشغول به کار می‌شوند و درآمد و سود یک ساعت از این پنج ساعت را به کار‌های خیر اختصاص داده و نگاهشان رفع چالش‌ها و موانع خانواده‌های نیازمند است.»

۷۰ کارگر بسیجی در شیفت خدمت بروجرد

در لرستان و در واحد داروسازی اکسیر شهرستان بروجرد، کارگران بسیجی اقدام به تولید ژل ضدعفونی کننده کرده و در شیفت ایثار با حضور خود نشان داده اند که برای سلامتی مردم همیشه آماده خدمت هستند. مسئول بسیج کارگری شهرستان بروجرد با بیان اینکه ۷۰ نفر از کارگران بسیجی در واحد داروسازی اکسیر این شهرستان با فعالیت در شیفت ایثار به مدت هفت روز اقدام به تولید ژل‌های ضدعفونی کننده کرده‌اند، می‌گوید: «این واحد تولیدی یکی از واحد‌های موفق این شهرستان به شمار می‌آید که علاوه بر تولید دارو، در این روز‌های سخت کرونایی اقدام به تهیه ژل‌های ضدعفونی کننده کرده بود و اقدام کارگران آن به‌جز اینکه در راستای مقابله و مبارزه با کرونا گام بزرگ و مهمی به شمار می‌آید، کمک خوبی هم برای سلامت کشور و حمایت از خانواده‌های نیازمند بود.»

علی مقدسی ادامه می‌دهد: «این کارگران به صورت جهادی اقداماتی بسیار بی‌نظیر انجام داده‌اند و در همه عرصه‌ها و صحنه‌ها برای خدمت به مردم تلاش کرده‌اند. وی با تأکید بر اینکه در بروجرد بیش از ۸۵۰ کارگر بسیجی وجود دارد که هر زمان نیاز بوده در صحنه برای خدمت‌رسانی حاضر شده و خدمات قابل توجهی ارائه داده‌اند، تصریح می‌کند: «کارگران در تولید و چرخاندن چرخ‌های اقتصاد نقش مهمی دارند و قشری بسیار زحمت‌کشی هستند که با تلاش خود نقش مهمی در سربلندی کشور دارند.» ناگفته نماند کمک همین کارگران چراغ خانه کارگران زیادی را روشن نگه داشت و اجازه نداد پدری شرمنده خانواده خود شود. وقتی گروهی از بروجردی‌ها بخشی از کار خود را به نیازمندان هدیه کردند، با قطره قطره کمک‌های آنان ۱۳۰۰ هدیه نقدی و بسته معیشتی تهیه و به کارگران آسیب دیده همان شهرستان اهدا شده و این کار همچنان ادامه دارد.

عبدالعلی گیوه کی رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی بروجرد با بیان اینکه تعدادی از واحد‌های تولیدی هدایای نقدی و غیر نقدی خود را به کارگران اهداء کردند و با مجموع آن‌ها ۹۰۰ کارت هدیه به صورت نقدی و ۴۰۰ بسته معیشتی در بین کارگران توزیع شد، خبر خوشی هم می‌دهد و می‌گوید: «واحد تولیدی نساجی بروجرد همزمان با روز کارگر فعالیت خود را آغاز و کارگران با بازگشت به کار دوباره کار و تلاش خود را آغاز می‌کنند.» در شهرستان ازنا نیز همزمان با هفته کارگر ۱۰۰ بسته معیشتی به ارزش ۱۲ میلیون تومان تهیه و در بین کارگرانی که از کار بیکار شده‌اند و دستفروشان، توزیع شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار