کد خبر: 1000119
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۷
واکنش مقام‌های ایران به لفاظی امریکایی‌ها
حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در گفت‌وگوی تلفنی امیر قطر با او اعلام کرده که «جمهوری اسلامی ایران آغازگر هیچ درگیری و تنشی در منطقه نخواهد بود.» این سخنان پس از آن صورت می‌گیرد که امریکایی‌ها در روز‌های گذشته تلاش کردند باز هم فضای منطقه را به سمت تنش‌های سیاسی و نظامی ببرند. یک تماس تلفنی از سوی امیر قطر به رئیس جمهور ایران فرصت مناسبی ایجاد کرد تا رئیس جمهور ایران یک بار دیگر مواضع و مبنای عملکرد کشورمان را در این زمینه یادآوری کند.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: روحانی در تماس تلفنی شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر با وی، ضمن تبریک فرارسیدن حلول ماه مبارک رمضان به دولت و ملت مسلمان قطر و همه مسلمانان جهان، ابراز امیدواری کرد که این ماه برای امت اسلام برکات و خیرات فراوانی به همراه داشته باشد. رئیس جمهور ایران و امیر قطر روابط و همکاری‌های تهران- دوحه را مثبت و روبه توسعه ارزیابی و بر ضرورت تقویت و تحکیم همه جانبه مناسبات دو کشور تأکید کردند.

روحانی در بخشی از این گفت‌وگوی تلفنی که روشن نیست در پاسخ به کدام صحبت امیر قطر بیان شده، با اشاره به تحرکات اخیر امریکا در منطقه، اظهار داشت: «جمهوری اسلامی ایران فعالیت و تحرکات امریکایی‌ها را با دقت زیر نظر داشته و آن را دنبال می‌کند، اما هرگز آغازگر هیچ درگیری و تنشی در منطقه نخواهد بود.» ترامپ چند روز پیش در واکنش به پرتاب ماهواره ایرانی مدعی شده بود که «از نزدیک ایران را زیر نظر داریم و از خودشان بیشتر در مورد ایران می‌دانیم.»

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی نیز در این گفت‌وگوی تلفنی با تبریک فرارسیدن ماه مبارک رمضان به دولت و ملت ایران، بر ضرورت تلاش همه کشور‌ها برای جلوگیری از تنش آفرینی در منطقه تأکید کرد.

غربِ نگران یا نگرانی آفرین؟

غرب نگران شده است؛ نگران از قرار گرفتن اولین ماهواره نظامی ایران در مدار زمین. آن‌ها پیش از این هم نگران سیستم دفاعی موشکی ایران بوده‌اند. پیش‌تر هم نگران استفاده ایران از انرژی هسته‌ای. هر گزاره‌ای که به پیشرفت و قوی شدن ایران منجر شود، غرب را نگران می‌کند. با این حساب، ایران برای رفع نگرانی غرب نمی‌تواند کاری کند. چه آنکه ایران نمی‌تواند دروازه‌های پیشرفت را به روی خود ببندد. اما آیا غرب واقعاً نگران است؟ غربی‌ها ایران را می‌شناسند. می‌دانند ایران آغاز کننده هیچ جنگی نیست؛ تهدید نظامی علیه کشوری نیست و تاکنون هم در عملکرد و برنامه‌ها و سیاست‌های ایران نقشه جنگی نبوده است. اما علاقه دارند در مورد ایران نگرانی بیافرینند و ایران را یک خطر برای جهان نشان دهند. آن‌ها با این روش، هم دشمن خود را خطرناک نشان می‌دهند، هم خود را دلسوز منطقه؛ هم برای دشمنی‌های خود با ایران دلیل می‌تراشند، هم تسلیحات خود را به کشور‌های منطقه می‌فروشند و هم حضور خود را در منطقه توجیه می‌کنند. همه این‌ها باعث شده غربی‌ها قرار گرفتن اولین ماهواره نظامی ایران در فضا، شانتاژ‌های سیاسی راه بیندازند و علیه ایران فضاسازی کنند.

وزارت خارجه انگلیس با صدور بیانیه‌ای مدعی شد: «گزارش‌ها مبنی بر اینکه ایران با استفاده از فناوری موشک بالستیک، پرتاب ماهواره انجام داده، مایه نگرانی شدید و در تضاد با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است... سازمان ملل از ایران خواسته تا فعالیت‌های مرتبط با موشک‌های بالستیک را که با قابلیت حمل سلاح هسته‌ای طراحی شده‌اند، انجام ندهد. ایران باید از این امر تبعیت کند»؛ و در ادامه آنچنان که گفتیم بوی ادعای دلسوزی برای منطقه بلند می‌شود: «ما به همراه شرکای بین‌المللی خود، نگرانی‌های جدی و طولانی‌مدتی درباره برنامه موشکی بالستیک ایران داریم، که برای منطقه ثبات‌زدا بوده و تهدیدی برای امنیت منطقه است».

دولت فرانسه هم همین ادعا‌ها را در بیانیه‌ای مستقل تأکید کرده است. دولت امریکا هم طبق روال همیشه مقابل این پیشرفت ایران موضع‌گیری مخالف کرد. رئیس جمهور امریکا در نشست خبری کاخ سفید، در واکنش به پرتاب ماهواره نور گفت: «از نزدیک ایران را زیر نظر داریم و از خودشان بیشتر در مورد ایران می‌دانیم.» وزیر خارجه امریکا نیز پرتاب موشک ماهواره‌بر سپاه را محکوم کرد و در کنفرانسی خبری گفت «ایران باید در این زمینه حساب پس بدهد.» مایک پمپئو در کنفرانسی خبری تأکید کرد که این موشک از طرف نهادی پرتاب شده که در فهرست «سازمان‌های تروریستی» امریکا قرار دارد.

با این حال، دولت روسیه تأکید کرده است که برخلاف ادعای مقامات امریکایی، اقدام ایران در پرتاب ماهواره نظامی «نور» به فضا نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل محسوب نمی‌شود.

ایران تماشاچی نخواهد ماند

چند روز پیش از این هم، امریکایی‌ها مدعی شدند شناور‌های ایرانی به کشتی‌های نظامی امریکا در تنگه هرمز نزدیک شده‌اند و برای آنان ایجاد «مزاحمت» کرده‌اند. در حالی که شناور‌های ایرانی صرفاً به امریکایی‌ها تذکر دادند به آب‌های ایران نزدیک نشوند. این اقدام را طبق آنچه منابع ایرانی به الجزیره گفتند در پاسخ به تلاش قبلی یک جنگنده امریکایی برای ورود به حریم ایران بود که هشدار پدافند هوایی ایران باعث تغییر مسیر آن شد.

پس از این برخورد شناور‌های ایرانی با نظامیان امریکایی، دونالد ترامپ، رئیس جمهور امریکا در توئیتی نوشت که به نظامیان خود دستور داده شناور‌های ایرانی را در صورت نزدیکی به ناو یا شناور امریکایی مورد هدف قرار دهند. این توئیت البته با واکنش سردار حسین سلامی، فرمانده کل سپاه مواجه شد و او در سفری به جزایر تنب کوچک و تنب بزرگ و ابوموسی اعلام کرد: «به امریکایی‌ها اعلام می‌کنیم که در دفاع از امنیت ملی، مرز‌های آبی، منافع دریایی و امنیت کشتیرانی و نیروهای‌مان در دریا کاملاً مصمم و جدی هستیم و هر اقدامی با پاسخ قاطع، مؤثر و سریع ما مواجه خواهد شد. به واحد‌های نظامی خودمان در دریا دستور دادیم که اگر شناور یا واحد جنگی از نیرو‌های دریایی ارتش تروریست امریکا بخواهد امنیت کشتی‌های غیرجنگی و یا شناور‌های رزمی ما را مورد مخاطره قرار دهد، آن شناور و یا واحد نظامی را مورد هدف قرار بدهند.»

پیشرفت تکنولوژیک حق ماست

ربیعی، سخنگوی دولت هم به شکلی تفصیلی مواضع دولت در این زمینه را بیان کرد. او در پاسخ به سؤال ایرنا درباره موضع دولت در خصوص کارشکنی‌ها و اتهامات مقامات امریکایی به ایران گفت: «متأسفانه مجددا در میانه راه مبارزه با کرونا که همه مردم دنیا باید باهم اتحاد داشته باشند، شاهد چنین اظهار نظراتی هستیم. ما معتقدیم باید در منطقه به سمت صلح حرکت کنیم که بتوانیم با کرونا مقابله کنیم، دنیا نیاز به یک امنیت فیزیکی و امنیت روانی دارد که بتواند از این بحران عبور کند.»

سخنگوی دولت تصریح کرد: «امریکا جمهوری اسلامی ایران را به دلیل انجام یک عمل مرسوم که کمترین مغایرتی با مقررات حقوقی و بین‌المللی ندارد به نقض قطعنامه متهم می‌کند. تردیدی نداریم که امریکا در اثبات این اتهام شکست خواهد خورد. ما هیچ فعالیتی مغایر با قوانین و قطعنامه‌ها صورت ندادیم و این اقدام را حق خود می‌دانیم.»

او با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران پیشرفت‌های تکنولوژیک نظامی و غیرنظامی که منطبق با حقوق بین‌الملل و قوانین جاری بین کشور‌ها است را حق لاینفک و مصالحه ناپذیر خود می‌داند، گفت: این نوع تهدید‌ها از طرف کشوری که به تهدید شماره یک امنیت جهانی تبدیل شده و در اعمال تبعیض قوانین سرآمدی خود را اثبات کرده، کوچک‌ترین تأثیری در اراده ما برای ادامه مسیر قانونی‌مان نخواهد داشت».

سخنگوی دولت توصیه‌ای هم برای اروپایی‌ها داشت: «به کشور‌های اروپایی نیز توصیه می‌کنیم از سال‌های گذشته درس بگیرند تا باج‌دهی به این زورگو را هر چه زودتر خاتمه دهیم.»

‌محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان نیز روز جمعه در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت:

هیچ کدام از طرفین نمی‌توانند بر اساس تعبیر نادرست و بی‌اساس، از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل، ایران را نکوهش کنند. امریکا برخلاف قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، از سال ۲۰۱۷ در حال زورگویی به بقیه بوده است. اروپا نیز به جای عمل به قطعنامه ۲۲۳۱، از امریکا تبعیت کرده است. ایران نه سلاح اتمی دارد و نه موشکی که برای حمل چنین تسلیحاتی طراحی شده باشد، اما حدس بزنید چه کشور‌هایی این تسلیحات را دارند.
منبع: ایرنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار