کد خبر: 994374
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۵
مؤسسه مودی پیش‌بینی کرده‌است که احتمالاً وقوع رکود جهانی به ۵۰ درصد افزایش‌یافته و بسیاری از مؤسسه‌ها نرخ‌های رشد کشور‌های صنعتی و امریکا و جهان را کاهش داده‌اند
مهران ابراهيميان
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: اگر این تصور را دارید که مسئولان کشور در برابر کرونا باید اقداماتی بیش از این انجام می‌داده‌اند تا وضعیت اقتصادی کمتر از شرایط موجود آسیب ببیند، لازم است بدانید که اقتصاد جهان با ویروس کرونا بسیار آسیب‌پذیرتر از گذشته شده و در این میان کشور‌های صنعتی و به خصوص امریکا از این وضعیت آسیب‌های بیشتری خواهند دید، به طوری که مدیر مؤسسه مودی پیش‌بینی کرده‌است که احتمالاً ورود به رکود در سال ۲۰۲۰ به ۵۰ درصد رسیده‌است و استاد دانشگاه کلمبیا نیز اثر کرونا در امریکا را وسیع‌تر و جدی‌تر از سایر نقاط جهان دانسته و پیش‌بینی کرده‌است آثار آن هم در اقتصاد و هم در انتخابات امریکا زیاد خواهد بود.

«رابرت وای شاپیرو» استاد دانشگاه کلمبیا در گفتگو با خبرگزاری بازار معتقد است: «حتی زمانی که ویروس کرونا وارد امریکا نشده‌بود، اقتصاد آن تحت‌تأثیر قرار گرفته‌بود، زیرا از لحاظ اقتصادی کشور‌ها به یکدیگر وابسته هستند. ویروس کرونا باعث کاهش رشد اقتصادی و کاهش تولید ناخالص داخلی در امریکا خواهد شد، همانطور که در مورد چین صادق است. می‌توان گفت تأثیر اقتصادی کرونا ویروس بر اقتصاد امریکا وسیع‌تر و جدی‌تر از سایر نقاط جهان باشد.»

وی می‌افزاید: «شیوع ویروس کرونا و بازتاب اقتصادی آن (کاهش رشد اقتصادی) قطعاً بر انتخابات امریکا تأثیر‌گذار خواهد بود، زیرا اقتصاد مهم‌ترین مسئله مردم این کشور است. با توافق تجاری با چین، ترامپ می‌خواست رضایت کشاورزان امریکایی را به دست آورد، اما این توافق تحت‌تأثیر ویروس کرونا قرار گرفته و این مهم بر پیروزی وی در انتخابات مؤثر خواهد بود.»

او تأکید می‌کند: «ممکن است کاهش نرخ بهره به اقتصاد امریکا در این شرایط کمک کند، اما این اقدام نمی‌تواند به طور کامل مانع از تأثیر کرونا ویروس به اقتصاد آن شود. کرونا ویروس قطعاً تأثیر خود را بر اقتصاد امریکا خواهد گذاشت، درست مانند سایر کشورها.»

پیش‌بینی‌های تعدیل‌شده
در اواخر سال ۲۰۱۹ میلادی که کرونا در شهر ووهان چین دیده شد. در ابتدا آثار و تبعات اقتصادی آن روی چین بررسی شد، اما اکنون که بین ۶۰ تا ۷۰ درصد کشور جهان و نزدیک به ۱۱۰ هزار انسان درگیر این ویروس شده‌اند، آثار آن بر کاهش تقاضای جهانی و بازار‌های مالی بسیار بیشتر از پیش‌بینی‌های اولیه تخمین زده می‌شود.

انکار ترامپ و وضعیت وخیم بدهی‌های جهان
بیزینس اینسایدر در گزارش اخیر خود با اشاره به تأکید پی‌درپی ترامپ به عادی بودن شرایط نوشت: «ترامپ می‌گوید در مقابل ویروس کرونا نباید عکس‌العمل‌های سریع و سخت نشان دهیم، زیرا ویروس چندان خطرناکی نیست، اما این سخنان در شرایطی بیان می‌شود که ارزش شاخص‌های سهام در این کشور هر روز کمتر می‌شود و سهم زیادی از ارزش دارایی سهامداران در بازار‌های مالی از بین رفته‌است.

بیزینس اینسایدر در مورد سخنان ترامپ و کابینه‌اش در مورد وضعیت بازار سهام نوشت: «به نظر می‌رسد روز‌های سخت تازه آغاز شده‌است و نفی‌کردن وجود این روز‌های تاریک از سختی و تاریکی آن‌ها نمی‌کاهد. این رسانه به افت بالغ بر ۱۰ درصدی ارزش شاخص‌های امریکا در هفته گذشته اشاره کرد و نوشت: اقتصاد امریکا توانایی مقابله اقتصادی با این بحران را ندارد.»

بدهی ۵/ ۱۴ هزار میلیاردی
این رسانه به سطح بالای بدهی‌ها در امریکا اشاره کرد و نوشت: «فدرال رزرو نیویورک میزان بدهی خانوار‌های امریکایی را در فصل اول سال جاری برابر با ۵/۱۴ هزار میلیارد دلار اعلام کرد که ۵/۱ هزار میلیارد دلار بیشتر از بدهی خانوار‌ها در سال ۲۰۰۸ است. این بدهی‌ها شامل وام‌های مسکن، وام‌های دانشجویی، وام‌های خودرو و در نهایت بدهی‌های کارت‌های اعتباری است. اگر به هر دلیلی مشاغل آسیب ببیند، مردم بیکار شوند یا دستمزد‌های آن‌ها کاهش یابد، دیگر توان بازپرداخت این وام‌ها را ندارند و رکودی بزرگ‌تر از سال ۲۰۰۸ در اقتصاد امریکا ایجاد می‌شود.».
اما این تمام ماجرا نیست، زیرا در دو سال اخیر کشور‌های صنعتی برای جلوگیری از وقوع بحران و تحریک تقاضا با نرخ بهره پایین و شرایط مالی سهل برای وام‌گیرندگان موجب شده‌اند تا سطح بدهی دنیا از مرز ۲۵۷ هزار میلیارد دلار در فصل اول سال ۲۰۲۰ بگذرد و همین بدهی‌ها باعث می‌شود تا اقتصاد جهان مانند یک بدن ضعیف نسبت به تبعات ویروس کرونا واکنش مناسبی را نشان ندهد و از این‌رو احتمالاً مشکل بدهی هم دوچندان خواهد شد.

ریسک رکود اقتصادی ۲۰۲۰ به ۵۰ درصد رسید
از همین‌رو است که مارک زندی رئیس مؤسسه تجزیه و تحلیل مودی شانس رکود اقتصادی امسال را ۵۰ درصد برآورد کرده‌است؛ و بر خلاف موضع قبلی ترامپ، امریکا برای مشکل کرونا ۸ میلیارد دلار بودجه تخصیص داده‌است و بر خلاف پیام‌های روز جمعه‌اش لایحه ۸ میلیاردی را بعد از آنکه موارد ابتلا به بیش از ۱۰۰ هزار نفر رسید و کرونا در سواحل جنوب غربی امریکا نیز مشاهده شد، امضا کرد.

همچنین گلدمن ساکس (شرکت پیش‌روی امریکایی و چند ملیتی در زمینه بانکداری سرمایه‌گذاری جهانی، اوراق بهادار و شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری که طیف گسترده‌ای از موضوعات مالی را ارائه می‌دهد) پیش‌بینی خود برای رشد اقتصادی در سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ را به یک درصد یا کمتر کاهش داده‌است.

البته اقتصاد‌دانان دموکرات بر این باورند که جبران تهدیدات و خسارات کرونا به بسته‌ای در حدود ۱۰۰ میلیارد دلار نیاز دارد که قابل مقایسه با آنچه رئیس‌جمهور بوش و کنگره برای مقابله با تأثیرات طوفان کاترینا تصویب کرده‌اند، می‌باشد.
برچسب ها: اقتصاد امریکا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار