کد خبر: 993371
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۳:۱۰
گفت‌وگوی «جوان» با مهندسی جهادگر
سیداحمد هاشمی‌اشکا
سرویس ایران جوان آنلاین: با هر یک از جهادگران که صحبت می‌شود، خودشناسی و یافتن مفهوم زندگی برای رسیدن به خداشناسی را اولین دلیل حضور خود در گروه‌ها عنوان می‌کنند. افراد فهیم و تحصیلکرده‌ای که راه رسیدن به سعادت را در مناطقی می‌جویند که کمترین امکانات و خدمات در آن‌ها وجود دارد. سیدمجید موسوی مهندس کشاورزی از جمله افرادی است که سال‌هاست با فعالیت در گروه‌های جهادی مختلف، حالا مسئولیت گروه شهدای گمنام را برعهده دارد و به گفته خودش، به نیابت از شهدا به سراغ کسانی می‌روند که نیازمند کمک و یاری هستند. مهندس موسوی، رفتن به سمت اردو‌های جهادی و خدمت به محرومان و تحولات بنیادی و پیشرفت کشور را گامی بزرگ برای تعالی ایران می‌داند و معتقد است، خدا همین نزدیکی‌هاست و برای دیدنش فقط باید چشم‌ها را باز کرد!

از چه سالی و چرا وارد گروه‌های جهادی شدید؟
همیشه دوست داشتم بتوانم کاری برای هموطنان نیازمندم انجام دهم. یک‌بار که نوجوان بودم به کمیته امداد رفتم و گفتم می‌خواهم کمک کنم، اما گفتند کار‌های ما به این صورت نیست که بخواهیم کسی را با خودمان برای یاری رساندن به نیازمندان به استان‌ها ببریم. بعد از آن همیشه این حس در من وجود داشت تا اینکه فعالیتم در یکی از گروه‌های جهادی را از سال ۱۳۹۴ بدون هیچگونه توقع مادی و صرفاً به منظور کمک به محرومیت‌زدایی مناطق محروم آغاز کردم.

به نظر شما فلسفه تشکیل گروه‌های جهادی چیست؟
به جرئت می‌توان گفت اولین و مهم‌ترین دلیل جمع شدن جهادگران در کنار یکدیگر که باعث تشکیل یک گروه می‌شود، خودسازی به معنای اینکه فرد تحصیلکرده، انقلابی و دغدغه‌مند با حضورش در مناطق محروم طعم فقر را هرچند برای چند روز بچشد. این کار یک مزیت دارد و آن هم اینکه چنانچه این افراد به عنوان یک مسئول وارد کار اجرایی شوند، محرومیت‌زدایی و کمک به خلق الله را سرلوحه کار خود قرار می‌دهند.
مورد دیگر، هدف مطالبه‌گری از مسئولان محلی و استانی و پیگیری مشکلات و معضلات روستاییان در عرصه‌های گوناگون فرهنگی، عمرانی، بهداشتی، آموزشی و نهایتاً محرومیت‌زدایی است.

در حال حاضر هدف اصلی گروه جهادی شما چیست و چه برنامه‌هایی را در دستور کارتان دارید؟
شاید در یک نگاه کلی بتوانیم بگوییم هدف از ایجاد همه گروه‌های جهادی کمک به محرومیت‌زدایی اقشار مستضعف و آسیب‌پذیر جامعه است. حالا این کمک در مباحث مختلف تعریف می‌شود. بر همین اساس گروه جهادی شهدای گمنام هم در زمینه خدمات‌رسانی پزشکی، دامپزشکی، عمرانی، فرهنگی، آموزشی و اقتصاد مقاومتی و با تعداد ۷۵ نفر متشکل از خواهران و برادران در مناطق محروم استان‌های مختلف فعالیت می‌کند. البته هر سال در دو فصل تعطیلات نوروزی و تابستان به صورت ویژه به مدت ۱۰ روز بچه‌های زیادی به ما اضافه می‌شوند و در روستا‌های محروم اقدام به خدمات‌رسانی می‌کنیم.

آیا در همه بخش‌ها به یک صورت کار می‌کنید یا فعالیت‌هایتان در برخی زمینه‌ها بیشتر است؟
کار‌ها و خدمت بچه‌ها بستگی به نیاز مناطق دارد. با توجه به اینکه تمام اعضای گروه ما تحصیلکرده هستند می‌توانیم در بخش‌های مختلف به صورت تخصصی کار کنیم. مثلاً عمده کار‌های صورت گرفته در تعداد ۱۰روستایی که از اول مهر تا کنون رفته‌ایم در قالب گروه‌های آموزشی شامل آموزش کتب درسی دوران ابتدایی و راهنمایی، آموزش احکام و قرآن توسط طلاب خواهر و برادر بود.
همچنین اکیپ اقتصاد مقاومتی به منظور آموزش خانواده‌ها در زمینه تولید و حمایت از اقتصاد خانوار‌ها خوب عمل کرده است. در همین رابطه آموزش و پرورش قارچ، زنبور عسل، دامداری و دامپروری، پرورش مرغ خانگی، آموزش خیاطی، گلدوزی، قالیبافی، گلیم‌بافی و توزیع اقلام شامل البسه و لوازم‌التحریر بین دانش‌آموزان ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان در روستا‌ها انجام شد. البته ویزیت و تجویز دارو توسط پزشکان و پرستاران گروه هم توسط اکیپ پزشکی به ساکنان مناطق کم برخوردار صورت می‌گیرد.

در زمینه دامپزشکی هم فعالیتی دارید؟
بله. این یک نیاز مهم در روستا‌ها به شمار می‌آید. اکثر روستانشینان تمام سرمایه و زندگی و امرار معاششان با چند رأس دام انجام می‌شود. به همین خاطر واکسینه کردن دام و طیور به تعداد ۳هزار رأس و قطعه توسط اکیپ دامپزشکی جزو کار‌هایی است که گروه به آن افتخار می‌کند؛
 
و اقدامات دیگر؟
تعمیر مدارس روستایی که این تعمیرات شامل لوله‌کشی، رنگ‌آمیزی اتاق و در و پنجره و همچنین نصب و تعمیر در‌ها و پنجره‌ها، تعمیرات سیستم روشنایی خوابگاه‌ها، ساخت و تعمیر یک باب ساختمان مسکونی برای یک نفر از مددجویان کمیته امداد حضرت امام‌خمینی (ره) در سال ۹۷ از اهم فعالیت‌های این گروه جهادی است. بنا داریم به همت و تلاش مسئولان ناحیه بسیج دانشجویی توافقنامه‌ای با آستان قدس رضوی منعقد کنیم تا با توان و انرژی بیشتری و با عنایت خدای متعال زیر پرچم امام عصر و تحت فرماندهی ولی امر مسلمین ریشه محرومیت را از چهره ایران اسلامی بزداییم.

به نظر شما چه چیزی باعث می‌شود که جوانان تحصیلکرده اینطور با اشتیاق به گروه‌های جهادی بپیوندند و با تمام توان در خدمت هموطنان نیازمند باشند؟
رفتن به سمت اردو‌های جهادی درجهت خدمت به محرومان و تحولات بنیادی و پیشرفت کشور گامی است که جوابی دندان‌شکن برای ماهیت دشمنانه غرب است.
وقتی مقام معظم رهبری شخصاً از جهادگران تشکر می‌کند و کار‌های آنان را می‌ستاید، یعنی تمام انرژی‌های موجود در جهان در این نقطه متمرکز شده است. بر اساس بیانات معظم له که فرمودند: «گمان نمی‌کنم هیچ عبادتی برتر از خدمت به محرومان وجود داشته باشد» و در راستای اجرای تدابیر و منویات ایشان جوانان بدون هیچگونه چشمداشتی، رسالت اجرای انقلاب در مناطق محروم را برعهده می‌گیرند. فراموش نکنیم امروز بسیج به عنوان بزرگ‌ترین دستاورد انقلاب شناخته شده است و شرایط انقلاب ایجاب می‌کند هیچ کشوری در جهان در مقابل جمهوری اسلامی عرض اندام نکند و ما با اقتدار به سمت پیشرفت و آبادانی کشور حرکت می‌کنیم و در اردو‌های جهادی حضور داریم.

در گروه شما برای آموزش در زمینه کشاورزی و کشت برخی محصولات هم کار‌هایی صورت گرفته است؟ در این باره توضیح دهید.
با همکاری مرکز تحقیقات حدود۵۰ دوره آموزشی برای بهره‌برداران کشاورزی برگزار کرده ایم و آموزش و توسعه کشت گیاهان دارویی ازجمله به لیمو و زعفران درسطح شهرستان، برگزاری طرح همگام با منابع‌طبیعی، برگزاری دوره آموزشی طرح محیط بان کوچک ویژه دانش‌آموزان ابتدایی در سطح تمامی مدارس ابتدایی کوهدشت را شامل می‌شود. همچنین با توجه به سرعت تغییر و تحولات در کشور در ۴۰ سال گذشته به جرئت می‌توان گفت این تحولات به اندازه ۱۰۰ سال در رژیم گذشته بوده و بدون شک حضور بسیج در شکل‌های مختلف در ایجاد این تحولات نقش داشته است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار