کد خبر: 988535
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۷
شهردار تبریز به شهروندان توصیه کرده در برف‌روبی پیاده‌روها سهیم باشند اما اگر یکی از این شهروندان به عنوان دستفروش در همین پیاده‌روها بساط کاسبی پهن کند، حسابش با کرام‌الکاتبین است.

برف سنگینی که هفته گذشته چند روز پیاپی در تبریز بارید، مدیریت خدمات شهری را حسابی غافلگیر کرد. این غافلگیری آن‌قدر بوده که با گذشت چند روز از روزهای بارش برف، لایه‌های ضخیم و خطرناک یخ و برف، هنوز بخش وسیعی از پیاده‌راه‌ها و حاشیه خیابان‌ها را در اختیار گرفته‌ است.

علاوه‌بر محلات محروم، حتی در مرکز شهر نیز اگر با احتیاط راه نروید، به احتمال زیاد زمین خواهید خورد.
 

 

به عنوان مثال، محدوده شریعتی تا مصلا هم انباشته از برف‌های قطور و یخ‌بسته است که به‌خاطر حفاری بی‌موقع نایلون‌کشی در آن کرده‌ است. تصور کنید یخ و برف روی نایلون چه مسیر وحشتناکی می‌تواند ایجاد کند.

شهردار تبریز چند روز پیش با انتشار ویدیویی، بدون اشاره به ضعف‌های خدمات شهری از مردم خواست برف پیاده‌روها را پارو کنند همچنین به شهروندان توصیه کرده نمک‌پاشی نکنند، چون به محیط زیست شهر آسیب می‌زند.

شهرداری از محل عوارض اصناف، مشاغل و محلات درآمد زیادی دارد و در برابر عوارضی که می‌گیرد، موظف به ارائه خدمات زمستانی است. مشارکت سنتی شهروندان اگرچه باید تقویت و احیا شود اما این نقش مردمی هر قدر هم گسترده باشد، چیزی از وظایف شهرداری کم نمی‌کند.

 شهردار تبریز، با توصیه ویدیویی خود، در واقع مردم را به ایجاد تعلق خاطر به شهر دعوت کرده‌ است. اما اگر یکی از همین مردم بخواهد به عنوان دستفروش در گوشه‌ای از همین پیاده‌روها بساط کاسبی پهن کنند، حسابش با کرام‌الکاتبین است.
 

 

شهردار تبریز همچنین تاکید کرده که مردم برای یخ‌زدایی، از نمک استفاده نکنند. حال آنکه مشاهدات عمومی در برخی مسیرهای شهر نشان می‌دهد که خود شهرداری از چند روز پیش، نمک‌ خاکی و سنگی، در حاشیه برخی خیابان‌ها و زیرگذرها پخش کرده است.

این موضوع را عبداله تقی‌پور، رئیس کمیسیون خدمات شهری اخیراً تائید کرده و گفته‌است: امروز زمان استفاده از نمک‌ جامد برای برف‌روبی گذشته و باید شهرداری به سمت تکنولوژی‌های جدید که مضرات‌ کمتری‌ برای محیط زیست و شهروندان دارد، حرکت کند.

عضو شورای اسلامی شهر تبریز با انتقاد از اینکه درخواست ما مبنی بر استفاده از روش‌های نوین برف‌روبی از شهرداری تبریز همیشه بی‌جواب باقی‌مانده است، تصریح کرد: نمک‌پاشی موجب آلودگی آب‌ها و محیط زیست به مدت ۴۰۰ سال می‌شود.

تقی‌پور که سابقه مدیریت در سازمان پارک‌های شهرداری را نیز دارد از اینکه شهرداری مطالعه‌ای برای توجیه و تبدیل روش‌های سنتی برف‌روبی به CMA که روشی نوین و کم ضرر برای محیط زیست است، انجام نداده، اظهار تاسف کرده‌است.

CMA ترکیب شیمیایی کلسیم منیزیم استات است که  به تنهایی، یا به همراه آب و شن استفاده می‌شود و آسیب زیست‌محیطی آن نزدیک صفر است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر