کد خبر: 988183
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۰:۵۱
جهادگران گیلانی دست به دست هم داده‌اند تا گرد محرومیت‌ها را از سر مردم مناطق کم‌برخوردار استان کنار بزنند. نیرو‌های مردمی بسیج که در اولین روز‌های فعالیت‌شان فکر نمی‌کردند زمانی برسد که بتوانند هزار و ۳۰۰ گروه با تخصص‌های مختلف برای آبادانی استان‌شان تشکیل بدهند. گروه‌هایی که در بین آن‌ها پزشک، مهندس کشاورزی، مهندس عمران، حقوقدان و... حضور دارد و همه با همدیگر قرار است آبادانی را تقدیم مردم گیلان کنند.
سرویس ایران جوان آنلاین: هرچند استان گیلان از ظرفیت‌های بالایی برای توسعه اقتصادی در زمینه‌های کشاورزی و گردشگری برخوردار است و هر سال میزبان شمار بسیاری از گردشگران است، اما هنوز هم مردم برخی از نقاط آن با محرومیت دست و پنجه نرم می‌کنند. از همین رو نیرو‌های بسیج مردمی آتش به اختیار تصمیم گرفته‌اند گرد هم جمع شوند و سایه این مشکلات را از سر مردم کنار بزنند. زنان و مردانی که در ابتدای فعالیت‌های جهادی خود فکر نمی‌کردند روزی به قدری اقدامات‌شان با استقبال روبه‌رو شود و بتوانند اعضای بیشتری را جذب کنند که به هزار و ۳۰۰ گروه با تخصص‌های مختلف برسند به طوری که اکنون در این گروه‌ها پزشک عمومی، پزشک متخصص، دندانپزشک، مهندس عمران، مهندس کشاورزی، حقوقدان و... حضور دارند. جهادگرانی که علاوه بر رفع محرومیت‌های استانی، در زمان نیاز به مناطق دیگر کشور می‌روند و به مردمی که از بلایایی همچون سیل، زلزله و... آسیب دیده‌اند کمک‌رسانی می‌کنند. البته فعالیت‌های آن‌ها فقط به زمان حادثه معطوف نمی‌شود و بعد از اتمام عملیات امدادرسانی پا به پای نیرو‌های سازمانی و دولتی در راستای کاهش خسارات و رفع مشکلات قدم برمی‌دارند. در این رابطه مسئول سازمان بسیج سازندگی سپاه استان گیلان با اشاره به اینکه گروه‌های جهادی در حوزه‌های مختلفی نظیر ساخت مسکن، ارائه خدمات پزشکی و نظایر آن به روستا‌های محروم سراسر گیلان اعزام می‌شوند، به تسنیم گفت: «هم‌اینک حدود هزار و ۳۰۰ گروه جهادی در گیلان برای خدمت در مناطق محروم و کم‌برخوردار سازماندهی شده‌اند.» احمد ابراهیمی با اشاره به اینکه اجرای طرح بسیج همگام با کشاورز توسط مهندسان کشاورزی از دیگر اقدامات این گروه‌های جهادی است، بیان کرد: «اجرای طرح بسیج همگام با کشاورز توسط مهندسین کشاورزی نمونه‌ای از فعالیت‌های جهادی و سازمان‌یافته سپاه است.» این طرح که قدمت چندانی ندارد، طی دو سال اخیر توانسته متوسط عملکرد برخی از مزارع را تا ۳۰ درصد افزایش دهد و به بالا رفتن تولید محصولات کشاورزی و کاهش دغدغه برای تأمین امنیت غذایی کمک شایانی کند. علاوه بر این مسئول سازمان بسیج سازندگی سپاه استان گیلان با اشاره به دیگر اقدامات این جهادگران در استان اضافه کرد: «جامعه پزشکی نیز همانند جامعه مهندسان کشاورزی در تمام طول ایام سال برنامه‌های جهادی مشخصی را در روستا‌های محروم گیلان دنبال می‌کنند.» وی نقش فعال گروه‌های جهادی جامعه پزشکان و بسیج دانشجویی در بخش معاینه، درمان و ویزیت رایگان بیماران نیازمند در مناطق دورافتاده را مورد اشاره قرار داد و گفت: «هر کس که برای شرکت در این اردو‌های جهادی تمایل دارد می‌تواند به سازمان بسیج جامعه پزشکی استان گیلان مراجعه کند و سازمان بسیج سازندگی همواره از داوطلبان برای خدمت‌رسانی استقبال می‌کند.»

بهره‌برداری از واحد‌های مسکونی در دهه فجر
همان‌طور که اشاره شد، سازماندهی داوطلبان و ارائه خدمات لازم پزشکی هدفمند و برنامه‌ریزی شده به روستاییان نیازمند تنها بخشی از فعالیت‌های انواع گروه‌های جهادی سپاه و بسیج استان گیلان است. در این راستا مسئول سازمان بسیج سازندگی سپاه استان گیلان با تأیید مطالب فوق بیان داشت: «بسیج ظرفیت‌های بسیار زیادی برای شناسایی معضلات و آسیب‌ها دارد که می‌توان از آن به بهترین نحو ممکن استفاده کرد.» ابراهیمی با بیان اینکه در حال حاضر حداقل ۳۰۰ گروه خدمت‌رسان شناسنامه‌دار در این استان برای ارائه خدمات جهادی فعالیت دارند، افزود: «ساخت و تعمیر منازل مسکونی روستاییان به‌ویژه در نقاط صعب‌العبور استان گیلان در صدر برنامه‌های گروه‌های جهادی سپاه و بسیج قرار دارد.»

این مسئول در سازمان بسیج گیلان با اشاره به توافقات شکل‌گرفته بین بسیج سازندگی سپاه قدس گیلان، کمیته امداد و سازمان بهزیستی جهت ساخت منازل مسکونی ویژه خانوار‌های تحت پوشش نیازمند ادامه داد: «تعداد زیادی از این واحد‌های مسکونی در ایام‌الله دهه مبارک فجر امسال به بهره‌برداری می‌رسد و به صاحبان‌شان تحویل داده می‌شود.» وی با تأکید بر ضرورت تعامل با سایر نهاد‌ها و دستگاه‌های برای رفع چهره محرومیت از استان گیلان بیان کرد: «بسیج سازندگی جهت ارائه خدمت به مردم، آماده همکاری با تمام دستگاه‌ها است و می‌تواند از دورترین نقاط تا مناطق شهری خدمات لازم را با حضور گسترده بسیجیان به مردم گیلان ارائه دهد.» گفتنی است منابع مالی مورد استفاده بسیج برای فعالیت‌های محرومیت‌زدایی اغلب از طریق کمک‌های مردمی تأمین می‌شود. در این رابطه ابراهیمی تأکید می‌کند: «مقادیری از منابع و اعتبارات مورد نیاز جهت ساخت و تکمیل واحد‌های مسکونی با استفاده از ظرفیت‌های خیران و بسیجیان تأمین می‌شود.»

تحویل ۱۰۰۰ واحد مسکونی به محرومان
علاوه بر واحد‌های مسکونی که قرار است در دهه فجر افتتاح و تقدیم محرومان شود، در هفته بسیج گذشته نیز حدود هزار واحد مسکونی توسط جهادگران سپاه تحویل مردم شد. در این رابطه فرمانده سپاه قدس گیلان در دی ماه به تسنیم گفته با همت قرارگاه سازندگی و مهندسان بسیج گیلان بالغ بر هزار واحد مسکونی برای محرومان ساخته و به خانواده آنان تحویل داده شده است. سردار پاسدار محمد عبدالله‌پور با بیان اینکه در احداث و ساخت مسکن‌های مددجویی و محرومان همکاری بسیار خوبی بین کمیته امداد امام خمینی (ره) و سپاه قدس استان گیلان انجام شده بر لزوم توجه بیشتر دولت در راستای رفع محرومیت‌زدایی از کشور تأکید کرد. فرمانده سپاه قدس استان گیلان همچنین از ساخت و بازسازی مساجد در مناطق مختلف استان گیلان توسط قرارگاه سازندگی سپاه استان خبر داده که در این راستا بالغ بر ۲۰۰ مسجد ساخته شده و در مورد ۸۰۰ مسجد که نیازمند ترمیم ساختار فیزیکی هستند نیز اقدام شده است. در کنار این اقدامات که تنها بخشی از فعالیت‌های محرومیت‌زدایی در استان را شامل می‌شوند، جهادگران مجموعه متنوعی از فعالیت‌های محرومیت‌زدایی را در زمینه‌های مختلف توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز برای تأمین خدماتی، چون آبرسانی، برق‌رسانی، افزایش خطوط گازرسانی، بهداشت، درمان، اشتغالزایی و... را در استان اجرایی می‌کنند تا بخش مهمی از محرومیت از استان کنار رود. اقداماتی که هر یک توسط گروهی از متخصصان بسیجی انجام می‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار