کد خبر: 986555
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۹
وقتی باران شروع به بارش کرد و در کمتر از ۲۴ ساعت از ۱۲۵ میلی‌متر فراتر رفت، سیل عظیمی سیستان و بلوچستان را فرا گرفت. به گفته کارشناسان سازمان هواشناسی کشور این میزان بارش طی ۵۰ سال گذشته بی‌نظیر بوده و به همین خاطر آب روستا‌های زیادی را در برگرفت و خسارات سنگینی برجای گذاشت.
سجاد مرسلی
سرويس ايران جوان آنلاين: از همان ساعات اولیه وقوع سیل، دسترسی ۸۹۰ روستا قطع و سیستم آب و برق اکثر آن‌ها دچار مشکل شد. اما بعد از گذشت ۴۸ ساعت از وقوع سیل حالا اکثر راه‌ها باز و مشکل آب و برق شهروندان رفع شده است، اما به خاطر تخریب منازل و از بین رفتن لوازم، زندگی سیل‌زدگان به سختی پیش می‌رود.

خوشبختانه سیل عظیم سیستان و بلوچستان فقط یک فوتی داشت، اما خسارات مادی هنگفتی بر جای گذاشته است به طوری که بنابه اعلام مسئولان استانی، جبران خسارات عزم ملی می‌خواهد. حالا که شرایط آرام‌تر و آب‌ها در حال فروکش هستند مشخص می‌شود که چقدر از زیرساخت‌های شهری و روستایی از بین رفته‌اند. آنچه عیان است بی‌خانمان شدن حدود ۲۵۰ هزار نفر در مرکز و جنوب استان است که خود با مشکلات زیادی مواجه بوده و جزو مناطق محروم و کم‌برخوردار به شمار می‌آیند.

قطع آب بزرگ‌ترین مشکل سیل زدگان
بعد از وقوع سیل و در همان ساعات اولیه که کسی فکر نمی‌کرد چنین حجم آبی در استانی خشک مثل سیستان و بلوچستان به راه بیفتد راه ارتباطی ۸۹۰ روستا مسدود شد. روستا‌هایی که در حالت معمولی هم آنقدر درد و رنج دارند که ندانند تصویرخوشی چه شکلی است. از میان این روستا‌ها برق ۸۷۳ روستا و شبکه آب ۲۴۵ روستا هم قطع شد.

هر چند مسئولان اعلام کرده‌اند که تاکنون ۵۰۰ راه دسترسی بازگشایی و برق ۴۷۳ روستا وصل شده است، اما متأسفانه فقط شبکه آب ۵۳ روستا وصل شده که این امر زندگی را برای سیل‌زدگان به شدت سخت کرده است. چون سیل خانه‌های زیادی را تخریب و لوازم و وسایل مردم را از بین برده است به همین خاطر نیازمندی‌های ضروری سیل‌زدگان شامل سبد غذایی، بسته‌های بهداشتی، آب معدنی، چادر، لوازم خانگی ضروری و وسایل گرم کننده اعلام شده است.
موضوع مهم‌تر اینکه با وجود قطع باران، اما وضعیت و توپوگرافی منطقه طوری است که کارشناسان اعلام کرده‌اند سیلاب تا مدت‌ها در منطقه بخصوص در دشتیاری و باهوکلات باقی خواهد ماند و این ماندگاری تبعات بهداشتی عدیده‌ای را برای مردم به همراه خواهد داشت. اتفاقی که می‌طلبد مسئولان نیاز‌های بهداشتی این مناطق را پیش‌بینی و در رفع آن‌ها اقدامات عاجلی داشته باشند.

بحران خون در سیستان و بلوچستان
یکی از علل تخریب منازل این است که بیشتر آن‌ها خشتی و گلی بوده و با شروع بارش‌های شدید و ورود آب به منطقه، سقف خانه‌ها فرو ریخت. ناگفته نماند میزان بارندگی به قدری بود که در برخی از ایستگاه‌ها از جمله فنوج عدد ۲۲۶ میلی‌متر ثبت و همین مسئله موجب سرریز شدن سد‌های منطقه شد. هم اکنون سرریز شدن سد‌ها بیش از ۵۰۰ میلیون متر مکعب آب وارد دشت چابهار کرده که همین امر هم زمین‌های زیادی را به زیر آب برده است. در کنار مواد غذایی، نیاز‌های مادی و لوازم زندگی، سازمان انتقال خون سیستان و بلوچستان وضعیت ذخایر خونی استان را بحرانی اعلام کرده است. در همین رابطه مدیرکل این سازمان با بیان اینکه وضعیت ذخایر فرآورده‌های خونی به مرحله بحرانی رسیده و این موضوع به شدت نگران‌کننده است، گفت: «ذخیره فرآورده‌های خونی در سیستان وبلوچستان با توجه به بارندگی‌های اخیر به پایین‌ترین سطح رسیده است.» دکتر سهیلا خسروی با بیان اینکه تعداد اهداء کنندگان خون کاهش چشمگیری داشته است، ادامه داد: «در شرایط کنونی باید ذخایر خونی مناسبی داشته باشیم تا بتوانیم به موقع به مناطق سیل‌زده جنوب سیستان و بلوچستان ارسال کنیم. همچنین بیماران تالاسمی که اغلب در جنوب استان هستند، نیازمند خون و فرآورده‌های خونی هستند.» وی با تأکید بر اینکه روزانه ۳۸۰ تا ۴۰۰ واحد خون و فرآورده‌های خونی مورد نیاز است، افزود: «در شرایطی که تمام کشور با سرمای شدید مواجه است، امکان ارسال خون از سایر نقاط کشور کاهش یافته و همت مردم استان را می‌طلبد تا کمبود خون را جبران کند.» خسروی خاطرنشان کرد: «استان سیستان و بلوچستان با داشتن ۳ هزار و ۲۴۰ بیمار تالاسمی و ۷۰۰ بیمار دیالیزی، بالاترین میزان مصرف خون در کشور را دارد.»
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
0
0
بعد از 40 سال برای سیستان بلوجستان جه کردید؟
استانی که بیش از 11 درصد مساحت مملکت را تشکیل میدهد جه کردید؟
هنوز مدرسه کبری . فاقد بیمارستان و درمانگاه فاقد زیر ساخت های اساسی زندگی فاقد کار و شغل و اسایش و ارامش .
وجدان داشته باشید یعد از 40 سال برای سیستان بلوجستان جه کردید؟
الان هم کاسه گدایی بسوی مردم دراز میکنید.
کدام ارگان باید جوابگو باشد؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار