کد خبر: 983935
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۰۵:۰۰
در شمال و جنوب ایران دریاچه و خلیج و دریایی قرار دارد که کافیست گذری به شهر‌های ساحلی آن داشته باشیم تا به راحتی متوجه شویم به‌رغم برخورداری از نعمت سواحل و آب‌های نیلگون، هنوز از ظرفیت‌های گردشگری دریایی بی‌بهره هستند.
حوريه ملكی
سرويس ايران جوان آنلاين: روز گذشته خبر آغاز فعالیت بزرگ‌ترین کشتی مدرن گردشگری در دریای خزر آنقدر نوید بخش بود که بتوان از همین الان به فکر تحولی عظیم در زمینه گردشگری استان گیلان و از آن مهم‌تر گردشگری دریایی کل کشور باشیم. هر چند تاکنون مطالب زیادی در مورد توانمندی‌های استان‌های مختلف ایران در رابطه با گردشگری منتشر شده است، اما کم لطفی است که ظرفیت‌های منحصربه‌فرد استان‌های ساحلی و چسبیده به دریا را نادیده بگیریم و از گردشگری دریایی و نگاه ویژه دنیا به آن بگذریم. ظرفیتی که تاکنون و در عمل، متولیان امر هیچ کاری برای آن نکرده و ترجیحشان به اختصاص تمام توان شان بر روی حرف زدن‌ها بوده است.

در شمال و جنوب ایران دریاچه و خلیج و دریایی قرار دارد که کافیست گذری به شهر‌های ساحلی آن داشته باشیم تا به راحتی متوجه شویم به‌رغم برخورداری از نعمت سواحل و آب‌های نیلگون، هنوز از ظرفیت‌های گردشگری دریایی بی‌بهره هستند. توانمندی‌هایی که سال‌هاست چشم به اهتمام مسئولان و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی دوخته‌اند تا شاید با ایجاد فضای مناسبی برای جذب گردشگر، رونق کسب و کار در این مناطق را رقم بزنند. حالا از گیلان خبر‌هایی می‌رسد و روز گذشته و در جریان بازدید هیئت اقتصادی سازمان منطقه آزاد انزلی از بزرگ‌ترین مجتمع بندری جمهوری آستراخان اعلام شد، سال آینده شاهد عملیاتی شدن طرح گردشگری دریایی در مسیر بنادر دریای خزر خواهیم بود و زمینه توسعه همکاری‌های اقتصادی، گردشگری میان منطقه آزاد انزلی و آستراخان فراهم می‌شود. این خبر در شرایطی منتشر شد که محمد ولی روزبهان مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در جریان سفر هیئت عالی رتبه اقتصادی به آستراخان روسیه، از بندر مهم سالیانکا و کارخانه‌های کشتی‌سازی این منطقه بازدیدکرده و در خصوص راهکار‌های همکاری‌های مشترک در زمینه بهره‌مندی سرمایه‌گذاران و بازرگانان ایرانی از ظرفیت‌های موجود بندری و تولیدی به مذاکره پرداخته بود.

دریا گردشگری ایران را جهانی می‌کند
بی‌شک وقتی به استان‌ها و شهر‌های ساحلی سفر می‌کنیم، اولین چیزی که نظر هر مسافر و گردشگری را به خود جلب می‌کند دریاست. به عنوان مثال، با اینکه در استان‌های شمالی کشور، کوه و جنگل و مراتع سرسبز و نقاط دیدنی بسیار بکر و زبیایی وجود دارد، اما ساحل و دریا به همه آن‌ها غلبه کرده و مسافری که به این مناطق برود و در ساحل زیبای گلستان و مازندران و گیلان به دریا و عظمت آن خیره نشود، گویی سفر نیمه کاره‌ای داشته است. حال همین دریا با هزاران ظرفیت نهفته در خود می‌تواند نقطه عطفی برای شکوفایی و پیشرفت این استان‌ها باشد. دریا علاوه بر استفاده از آبزیان و توسعه صنعت شیلات، نگاه ویژه‌ای هم در زمینه گردشگری دریایی را به خود معطوف کرده است. دریای خزر در شمال ایران و خلیج‌فارس و دریای عمان در جنوب کشور آنقدر پتانسیل دارند که بتوانند ایران را در سطح منطقه و حتی دنیا در به صدر لیست گردشگرپذیران برسانند. در همین راستا وقتی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در دیدار و نشست با مدیران بزرگ‌ترین کارخانه کشتی‌سازی فعال در آستراخان روسیه خواستار فرآهم شدن شرایط حضور و بهره‌مندی فعالان صنعت دریایی و کشتیرانی تجاری بخش خصوصی ایران از این فرصت شد، گفت: «با شروع به کار کشتی گردشگری مدرن و منحصر‌به‌فردی که مراحل پایانی ساخت خود را در آستراخان طی می‌کند و مجهز به امکانات هتل پنج ستاره است، سال آینده شاهد عملیاتی شدن طرح گردشگری دریایی در مسیر بنادر دریای خزر خواهیم بود. همچنین با توجه به کشتی در حال ساخت «رو‌رو»، زمینه توسعه همکاری‌های اقتصادی، گردشگری براساس ظرفیت‌های دریای خزر میان منطقه آزاد انزلی و آستراخان فراهم می‌شود.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار