کد خبر: 983796
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۸ - ۰۱:۰۰
در سال‌های اخیر مردم در حالی ملزم به تعویض کارت ملی شدند که مسئولان هیچ توجیه منطقی برای این کار ارائه ندادند. جدا از اینکه خانواده‌ها به‌خصوص با داشتن افراد سالمند و بیمار زمان زیادی باید صرف این کار می‌کردند و هزینه‌ای در حد کل یارانه ماهانه‌شان هم برای این کار باید کنار می‌گذاشتند.
عليرضا سزاوار
سرویس جامعه جوان آنلاین: کارت‌های ملی سابق دیگر معتبر نیستند و برخی ادارات و نهاد‌ها مثل بانک‌ها فقط با ارائه کارت ملی جدید خدمات ارائه می‌کنند.

بار سنگین دولت الکترونیک بر دوش مردم
کل واجدین شرایط کشور برای دریافت کارت هوشمند ملی ۶۲ میلیون نفر است که از این تعداد تاکنون ۵۳ میلیون ایرانی کارت ملی خود را دریافت کرده یا در مرحله صدور هستند و ۹ میلیون ایرانی هنوز اقدامی برای دریافت کارت ملی خود نکرده‌اند.

رئیس سازمان ثبت احوال کشور به تازگی تأکید کرد، یکی از پروژه‌های مهم کشور تحقق دولت الکترونیک است که در این زمینه «تمامی دستگاه‌ها باید در احراز هویت افراد از کارت هوشمند ملی استفاده کنند و امیدواریم به صورت حقیقی و واقعی بتوانیم در احراز هویت افراد نقش ایفا کنیم.» مشکل مردم هم دقیقاً از همین جا شروع می‌شود که چرا هزینه الکترونیکی‌شدن دولت را مردم باید بپردازند؟ این چه دولت الکترونیکی است که مردم را مجبور به مراجعه به مراکزی برای دریافت کارت هوشمند ملی می‌کند و ساعت‌ها معطلی در پی دارد. در صورتی که اولین هدف دولت الکترونیک ساده شدن زندگی مردم بود!

تازه اگر کار مردم در این مراکز به مشکل خورد مثل عدم ثبت اثر انگشت، باید به ادارات ثبت احوال مراجعه کنند که مملو از جمعیت و نارضایتی‌های زیادی را ایجاد کرده است.

درآمدی که روی آن حساب شده
براساس لایحه بودجه ۹۹ در بخش درآمدها، ۲۴۰ میلیارد تومان برای ثبت‌نام و صدور کارت هوشمند ملی در نظر گرفته شده است.

دولت در لایحه بودجه سال ۹۸ کشور برآوردی از میزان درآمد‌های حاصله از ردیف‌های موضوعی خاص داشته و در یکی از این ردیف‌ها به «درآمد حاصل از ثبت‌نام و صدور کارت هوشمند ملی» اشاره کرده است. بر این اساس در صورتی که فرد دارنده، کارتش مفقود شود در نوبت اول می‌تواند با هزینه ۵۰ هزار تومان اقدام به صدور مجدد کارت کند. اما صدور برای نوبت دوم (ناشی از فقدان کارت ملی) ۷۰ هزار تومان در نوبت‌های بعدی (نوبت سوم و پس از آن) ۱۰۰ هزار تومان خواهد بود. درواقع مفقودی به هر دلیلی با پرداخت هزینه‌ای سنگین روبه‌رو خواهد بود. هزینه صدور عادی کارت هوشمند یک خانواده هم از کل یارانه معیشتی آن‌ها بالاتر است. سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که کل جمعیت ایران در سال ۱۳۹۵، ۷۹ میلیون و ۹۲۶ هزار و ۲۷۰ نفر بوده است که از این تعداد حدود ۶۰ میلیون ۷۳۳ هزار و ۶۰۵ نفر دارای سن ۱۵ سال یا بیشتر بوده‌اند. در واقع اگر همه افراد با سن ۱۵ سال و بیشتر بخواهند جهت دریافت کارت هوشمند ملی اقدام کنند و مبلغی حدود ۴۰ هزار تومان پرداخت کنند، میزان درآمد دولت از این محل مبلغی حدود ۲ هزار و ۴۲۸ میلیارد تومان خواهد بود.

نمی‌شود به صرف نداشتن کارت ملی آن هم از نوع هوشمند، شهروندان را از حقوق عادی‌شان محروم کرد. از این گذشته نمی‌توان به‌خاطر الکترونیکی شدن دولت، از ملت پول دریافت کرد. کاملاً منطقی است وقتی الکترونیکی‌شدن دولت در نهایت برای دولت سود دارد، خود همین دولت است که باید برای سود آینده‌اش در شرایط فعلی هزینه کند نه اینکه با دست کردن در جیب مردم، منفعت آینده خودش را تضمین کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار