کد خبر: 982016
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۰۷:۱۵
برخی نشریات دانشجویی از جریان‌سازی به بازی خوردن از بعضی جریان‌های سیاسی رسیده‌اند
نشریات دانشجویی به خصوص در اوایل دهه ۸۰ با پویایی و تکاپوی خود وضعیتی جریان‌ساز در فضای دانشگاه‌ها ایجاد کردند که گاهی حتی به فضای جامعه هم سرایت می‌کرد. با گذشت زمان و با تغییر سیاست‌های مسئولان و تغییر سلیقه در بین دانشجویان این فضا به فضای سطحی و حتی سلیقه‌ای تنزل پیدا کرد.
دلارام عبدزاده
سرويس دانشگاه جوان آنلاين: نگاهی به نشریات دانشجویی نشان می‌دهد که حیات برخی نشریات دانشجویی به بهانه حیاط خلوت شدن‌شان است! گاهی نشریات صرفاً منعکس‌کننده تفکرات و دغدغه‌های یک گروه سیاسی می‌شوند و جایگاه خود را در دانشگاه از دست می‌دهند. مشاهده برخی برنامه‌های ۱۶ آذر که با طنز و خوشگذرانی برگزار شد، بیانگر این بود که برخی تشکل‌ها از جامعه خود فرسنگ‌ها فاصله دارند. در این میان بسیج دانشجویی را می‌توان با شجاعت در مطالبه‌گری تافته جدا بافته‌ای دانست.

نشریات وابسته به بسیج دانشجویی و انجمن‌های اسلامی مستقل نسبت به دیگر تشکل‌ها به خصوص دفتر تحکیم وحدت، انجمن‌های اسلامی (چه ترقی‌خواه چه پیرو خط امام) و جامعه اسلامی دانشجویان دغدغه‌مندتر و جریان‌ساز‌تر هستند. نشریات دانشجویی به خصوص در اوایل دهه ۸۰ با پویایی و تکاپوی خود وضعیتی جریان‌ساز در فضای دانشگاه‌ها ایجاد کردند که گاهی حتی به فضای جامعه هم سرایت می‌کرد. با گذشت زمان و با تغییر سیاست‌های مسئولان و تغییر سلیقه در بین دانشجویان این فضا به فضای سطحی و حتی سلیقه‌ای تنزل پیدا کرد. خوشبختانه امروز بسیاری از دانشجویان علاقه‌مند به حوزه نشریات و مطبوعات هستند و مطالبه‌گری در این نشریات همچنان پابرجاست.

نفوذ در کمیته
در سال‌های گذشته، نمایندگان کمیته ناظر بر نشریات دانشجویی جریان ضدانقلابی را در بین نشریات دانشجویی کشور دنبال می‌کرد؛ جریانی که صدای رسایی هم در تریبون‌های مختلف دانشگاه‌ها داشت. اوایل امسال در ایام انتخابات نمایندگان دانشجویی کمیته ناظر بر نشریات، این جریان‌های چپگرا تلاش کردند تا بتوانند به روش‌های مختلف کنترلی بر فضای نشریات دانشجویی داشته باشند به همین دلیل برای ایجاد فضای دوقطبی بین دانشجویان تلاش کردند. نشریات دانشجویی بهترین مکمل فعالیت‌های دانشگاهی هستند. فعالان چپگرای دانشجویی با آگاهی از این مسئله تلاش زیادی برای حذف دانشجویان انقلابی کردند. درنهایت، اما دانشجویان انقلابی توانستند با آشکار کردن چهره این جریان سیاسی مانع از اقدامات دوباره آن‌ها شوند. با این وجود نکته جالب اینجاست که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از یکطرف و وزارت بهداشت از طرف دیگر برای رسیدن این جریان‌های اخلالگر به اهداف خود و تسلط بر کمیته ناظر بر نشریات دانشجویی حاضر شدند تا زمین بازی را به نفع آن‌ها تغییر دهند.

قرار در باغ نگارستان
قبل از برگزاری انتخابات و در سومین نشست مطبوعاتی مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی و فعالان نشریات دانشجویی کشور در محل باغ نگارستان مراسمی که ابعاد سیاسی‌اش به مراتب پررنگ‌تر از دغدغه‌های دانشجویی بود، برگزار شد. جلسه دانشجویانی با یک نگاه خاص سیاسی در کنار تعدادی از مسئولان دولتی و برخی نمایندگان اعتدالی مجلس حاکی از این بود که این جریان‌ها درصدد برنامه‌ریزی برای رسیدن به اهداف خود هستند؛ اهدافی که با هوشیاری دانشجویان مطالبه‌گر به بن بست رسید. به همین دلیل اواخر بهار امسال نامه‌ای از طرف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به دانشگاه‌ها ارسال شد که طبق آن انتخابات کمیته ناظر بر نشریات لغو و به اوایل تابستان موکول شود که همین مسئله سبب اعتراض بسیاری از فعالان نشریات دانشجویی شد؛ چراکه به نظر می‌رسد وزارت علوم برای زنده نگه‌داشتن برخی جریان‌های سیاسی و ساختارشکن، زیر میز انتخابات کمیته ناظر بر نشریات دانشجویی زد تا آن جریان بتواند حداقل از شوک شکست بیرون بیاید.

از سوی دیگر جشنواره‌های نشریات دانشجویی هم گرفتار پیچ و خم بی‌تدبیری‌های وزارت علوم شده‌اند. شنیده‌ها حاکی از آن است که معاونت فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از سال گذشته تاکنون جوایز نفرات برتر و هزینه داوری برخی جشنواره‌ها دانشجویی را پرداخت نکرده است. نکته جالب‌تر اینجاست که این وزارتخانه دور جدید این جشنواره‌ها را از مهرماه امسال در حالی آغاز کرد که هزینه داوری و جوایز دانشجویان در دوره‌های قبلی هنوز به آن‌ها تعلق نیافته است. از سال گذشته تا کنون جشنواره‌های متعددی در حوزه فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شده که جوایز و هزینه‌های داوری آن پرداخت نشده است.

پز عالی و جیب خالی
جشنواره نشریات دانشجویی تیتر ۱۱ که مهرماه برگزار شد یکی از آنهاست که در کمال تعجب در مراسم اختتامیه به جای ارائه جوایز و هدایا از دانشجویان شماره کارت گرفتند که بعداً به حساب آن‌ها واریز کنند! البته ناگفته نماند که هزینه داوری نیز هنوز به داوران جشنواره پرداخته نشده است!
جشنواره‌های دیگری نیز در حوزه فرهنگی وزارت علوم برگزار شده که هنوز بعد از گذشت یک سال جوایز آن‌ها به شرکت‌کنندگان و نفرات برتر ارائه نشده است! این اتفاق در حالی است که معاونت فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درصدد برگزاری مرحله بعدی جشنواره‌ها در سال جاری است تا جایی که حتی از پوستر جشنواره تیتر۱۲ نیز رونمایی کرده است.

جمعی از فعالان نشریات دانشجویی طی بیانیه‌ای ضمن اعتراض به اتفاقات و حواشی یازدهمین جشنواره سراسری نشریات دانشجویی کشور (تیتر۱۱) خطاب به مسئولان برگزاری جشنواره تأکید کردند: «درود بر شما که کلیدواژه شفافیت را دستمایه تمسخر قرار دادید و از زمان پایان مهلت ارسال آثار تا اولین روز اختتامیه حتی یک بار هم توضیحی درباره فرآیند داوری ندادید. داورانمان که بودند؟ کی مرحله دوم برگزار شد؟ کدام آثار به مرحله دوم و سوم راه پیدا کردند؟ پشت دیوار بلندی که بین خودتان و دانشجویان ساختید چه خبر است؟ وقتی از فعالان نشریات دانشجویی می‌خواهید مثل روزنامه‌نگاران رفتار کنند خنده‌تان نمی‌گیرد؟

بلی، راست می‌گویید، اگر فعالان نشریات دانشجویی مثل روزنامه‌نگاران با شما برخورد کرده بودند، حالا اینطور وقیحانه مراسم یک‌لا‌قبا و بی‌در و پیکر را به جای اختتامیه جشنواره سراسری نشریات دانشجویی جا نمی‌زدید.
شما ثابت کردید لیاقت رفتار نجیبانه دانشجویان را ندارید که اگر داشتید وضع جشنواره تیتر۱۱ با حجم عظیمی از رفتار‌های غیرشفاف این نبود. دست کم به اندازه شیشه مات، شفاف باشید!»

مسئله مهم دیگر این است که باید به نشریات دانشجویی از طرف مسئولان دانشگاه رسیدگی شود، اما این رسیدگی منوط به سلیقه مدیران فرهنگی دانشگاه است. به گزارش خبرگزاری دانشجو آبتین عزیزی، مدیر مسئول نشریه دانشجویی «جهت» دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) با بیان اینکه مشکل اصلی نشریه‌های دانشجویی، مسئله مالی آنهاست، گفت: «حمایت مالی مسئولان به شدت ضعیف است. اساتید، نشریه ما را می‌بینند و گاهی سلیقه‌ای برخورد می‌کنند، اما برخی اساتید هم با توجه به محتوای نشریه نمره تشویقی برای دانشجویان فعال در آن نشریه در نظر می‌گیرند. محدودیت‌ها در قانون نشریات آورده شده و مدیر مسئول نیز این قانون را قبول کرده است. اما برخی محدودیت‌ها به رفتار‌های سلیقه‌ای و شخصی افراد برمی‌گردد. یکی موافق دولت است و دیگری مخالف دولت و این رفتار‌ها و عقاید باعث می‌شود که افراد همدیگر را در تنگنا قرار دهند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار