کد خبر: 981852
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۳
وجود آب و هوا‌های مختلف در کشور، امکان تولید گیاهان دارویی در تنوع زیاد را امکانپذیر کرده است. به طوری‌که حالا کارشناسان اعلام کرده‌اند درآمدزایی با کشت گیاهان دارویی بسیار زودبازده و با تداوم بالاست.
حوريه ملكی
سرویس ایران جوان آنلاین: چند سالی است که موضوع گیاهان دارویی و توجه به کشت آن‌ها مورد توجه ویژه‌ای قرار گرفته است. کاری که امروز آن را بسیار پردرآمد و اشتغالزا معرفی کرده و با توجه به ظرفیت‌هایی که در اکثر استان‌های ایران برای پرداختن به آن وجود دارد، نظرگروه‌های زیادی را به خود جلب کرده است. بر همین اساس مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی اعلام کرده «طرح کاشت گیاهان دارویی در مناطق عشایری براساس اهداف و سیاست‌های کلی سازمان امور عشایر کشور و در راستای ایجاد اشتغال پایدار در مناطق عشایری و تنوع‌بخشی به تولیدات و افزایش درآمد عشایر در حال انجام است.» اتفاقی که حتماً در بالا بردن سطح درآمد و کمک به معیشت عشایر تأثیر بسزایی خواهد داشت.

وجود آب و هوا‌های مختلف در کشور، امکان تولید گیاهان دارویی در تنوع زیاد را امکانپذیر کرده است. به طوری‌که حالا کارشناسان اعلام کرده‌اند درآمدزایی با کشت گیاهان دارویی بسیار زودبازده و با تداوم بالاست. شاید افراد زیادی در قشر‌های مختلف جامعه خواستار ورود به این عرصه باشند، اما بدون شک کشاورزان و عشایر بهترین گزینه برای این کار هستند. کشاورزان به این خاطر که شغل اصلی‌شان همین کار است و فقط با تغییر نوع کشت می‌توانند به این سمت بیایند. ولی عشایر به دلیل نوع زندگی و مهاجر بودنشان و دسترسی به مراتع، امکان تولید بهترین و باکیفیت‌ترین گیاهان دارویی را دارند. کاری که حالا در خراسان جنوبی مورد توجه قرار گرفته و مدیرکل امور عشایر این استان از طرح کاشت این نوع گیاهان در مناطق عشایری خبر می‌دهد. در خراسان‌جنوبی جمعیتی بالغ بر ۸۱ هزار نفر جزو عشایر استان هستند که حدود ۱۳ درصد جمعیت عشایر کشور را به خود اختصاص می‌دهند. هر چند دولت‌ها در مقاطع مختلف تلاش کرده‌اند تا شاخص‌های برخورداری جامعه عشایری از آب بهداشتی سالم و دسترسی به راه مناسب را افزایش دهند، اما توفیق چندانی در این کار نداشته و هنوز این جمعیت به صورت سنتی راه و کار خود را پیدا می‌کند. با این اوصاف مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی نقش توسعه کاشت گیاهان دارویی را به عنوان یکی از راه‌های حفظ مراتع در سطح استان عنوان کرده و گفته: «در سنوات اخیر، دولت اقدامات جدی برای ارتقای وضعیت معیشت جامعه تلاشگر عشایر انجام داده که از آن جمله می‌توان به تسهیلات با کارمزد چهار درصد برای خانوار‌های عشایری اشاره کرد.» حسین حسین‌پور ادامه داد: «طرح کاشت گیاهان دارویی در مناطق عشایری براساس اهداف و سیاست‌های کلی سازمان امور عشایر کشور و در راستای ایجاد اشتغال پایدار در مناطق عشایری و تنوع بخشی به تولیدات و افزایش درآمد عشایر انجام می‌شود. بر همین اساس و به دلیل ظرفیت بالای کشت گیاهان دارویی در استان، تفاهمنامه‌ای بین اداره کل امور عشایر و مرکز آموزش تحقیقات و آموزش کشاورزی در استان به منظور آموزش صحیح کاشت، داشت، برداشت و فرآوری گیاهان دارویی در سال ۱۳۹۸ منعقد شده و تاکنون در پنج شهرستان سربیشه، بشرویه، خوسف، بیرجند و قاین برگزار شده است.» به گفته این مسئول تاکنون ۱۱۵ نفر از عشایر متقاضی تسهیلات پنج ساله به مبلغ ۱۲ میلیون ریال به بانک کشاورزی معرفی شده‌اند که تاکنون ۲۳ نفر از این تسهیلات بهره‌مند شده‌اند.

گیاهان دارویی سدی در مقابل خروج ارز
هر چقدر هم در مورد گیاهان و خواص آن‌ها و درآمدزای‌هایشان صحبت شود، تا در عمل کاری انجام نشود، شرایط به همین صورت باقی می‌ماند. به تأکید کارشناسان می‌توان با برنامه‌ریزی اصولی و سرمایه‌گذاری مناسب روند تولید گیاهان دارویی در کشور تقویت و تک تک استان‌ها را به عنوان قطبی برای تولید این گیاهان مطرح کرد. ایران به عنوان یکی از ۱۰ خاستگاه مهم گونه گیاهی در جهان مطرح است و ۱۶۷ گونه از خانواده گیاهان آوندی شامل یک‌هزار و ۲۱۵ جنس، در آن وجود دارد. اکنون خراسان‌جنوبی با دارا بودن ظرفیت‌های قابل توجه در بخش گیاهان دارویی از نظر بهره‌وری از این گیاهان در درمان بیماری‌ها از جایگاه مناسبی برخوردار نیست که این مهم نیازمند شناسایی دقیق عرصه‌ها و راه‌اندازی واحد‌های فرآوری و بسته بندی اینگونه محصولات فرعی است. کشت گیاهان دارویی در کاهش واردات این دارو‌ها و خروج ارز از کشور و توسعه اقتصادی و اشتغالزایی برای مردم جامعه را که از سیاست‌های مهم اقتصاد مقاومتی است را به همراه دارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار