کد خبر: 977362
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۱
کرباسچی: در شأن رئیس‌جمهور نیست که در محافل عمومی، به‌ صورت کلی و مبهم از پرونده‌های فساد سخن بگوید.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: «در شأن رئیس‌جمهور نیست که در محافل عمومی، به صورت کلی و مبهم از پرونده‌های فساد سخن بگوید. شاید روحانی از فضا و اتفاقات رخ داده در محل سخنرانی عصبانی شده بود که چنین کلماتی را به زبان راند. طبیعتاً قوه قضائیه وفق وظیفه ذاتی و قانونی خود به برخورد با افرادی می‌پردازد که اقدام خلاف و مفسدانه مرتکب شده‌اند. رئیس‌جمهور اگر پرونده فساد خاصی را مدنظر دارد باید به صورت موردی و جزئی، موضوع را به قوه قضائیه و حتی وزارتخانه تحت امر خود ارجاع دهد.»

این عبارات را نه منتقدان رئیس‌جمهور که دبیرکل اصلی‌ترین حزب اصلاح طلب حامی او، یعنی غلامحسین کرباسچی عنوان کرده است. اما رئیس‌جمهور گویا اراده کرده است بدون توجه به منتقدان ولو حامی، راه خود را برود و برای فرافکنی از ناکامی‌های حاصل از برجام که او همچنان «افتخارش» می‌داند، روزی به قوه قضائیه بتازد، روزی به شورای نگهبان و روزی به نهادی دیگر.

روحانی روز گذشته در جلسه هیئت دولت ابتدا گفت: «همه باید آستانه تحمل خود را بالا ببریم، همانطور که وقتی به دولت و دستگاهی انتقادی می‌کنند آن‌ها را تحمل می‌کنیم.»

او سپس به وظایف رئیس‌جمهور طبق قانون اساسی اشاره و اضافه کرد: «ممکن است بعضی‌ها از اجرای این وظیفه خوشحال باشند و یا نباشند، از قدیم به ما گفتند، الحق مُرّ. حق مزه‌اش اول یک مقدار تلخ است، اما مزه‌اش بعداً شیرین می‌شود.»

روحانی از اینجا بود که باز هم سراغ بحث ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار رفت و خود را پیشتاز مبارزه با فساد معرفی کرد: «ما می‌گوییم بیاییم مبارزه با فسادی را که از سال ۹۲ شروع کردیم و الحمدلله بعضی دیگر هم آمدند و کمک می‌کنند، قاطعانه عمل کنیم و این مبارزه با فساد را تبدیل به اختلاف نکنیم، بلکه تبدیل به وحدت کنیم.

روحانی سپس به تلویح قوه قضائیه را به برخورد جناحی با فساد متهم کرد: «اگر دیده شود همه جناح‌ها، گروه‌ها و تفکر‌ها و هر فردی که فساد کرده پای میز محاکمه است، این وحدت ایجاد می‌کند، اما اگر ببینیم یک عده آن گوشه و کنار پرده‌ای رویشان کشیده‌اند و یک عده پای میز محاکمه‌اند، آن موقع دعوا می‌شود و نباید اجازه داد دعوا شود.»

روحانی ادامه داد: «رئیس‌جمهور نمی‌تواند بگذرد و بحث این ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار را بار دهم است که تکرار می‌کنم و طی چند سال گذشته مداوم گفته‌ام. مردم حق دارند که بدانند این ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار، سودش چه شد و پشت پرده چه کسانی بودند.»

رئیس‌جمهور پس از شرح طولانی از آنچه که طی سه روز گذشته درباره فساد تکرار کرده است، باز هم سراغ انتخابات رفت و با بیان اینکه «رئیس‌جمهور در مسائل عمومی کشور یک وظیفه سنگینی دارد و ناراحت نشویم و من در مسئله انتخابات نمی‌توانم واقعیت‌ها را نگویم»، گفت: «انتخابات سرنوشت مردم است. همه باید پای صندوق بیایند و اگر مشکلی را حس کنم، خواهم گفت، نامه خواهم نوشت و تذکر قانون اساسی خواهم داد. این تا روزی که هستم وظیفه من است.» روحانی البته توضیح نداد که این واقعیت‌های مورد اشاره ایشان چیست؟ و همین ابهام‌گویی‌هاست که حتی صدای متحدان وی از جمله کرباسچی و مهاجرانی را درآورده است.

مهاجرانی خطاب به روحانی: از بشار اسد یاد بگیرید!
عصبانیت‌های حسن روحانی در سخنرانی‌های سفر به دو استان یزد و کرمان آن‌قدر زیاد بود که برخی اصلاح‌طلبان خارج‌نشین هم نتوانستند چشم بر آن ببندند و خویشتن‌داری کنند و زبان به انتقاد باز نکنند. عطاءالله مهاجرانی، وزیر ارشاد دولت اصلاحات به روحانی برای رعایت متانت و شکیبایی توصیه کرده طمأنینه را از بشار اسد بیاموزد.

او در توئیتی نوشته: «دکتر روحانى، بیش از همیشه به شکیبایى از سنخ شکیبایى هاشمى رفسنجانى و به متانتى از جنس متانت خاتمىِ نیاز دارد، امنیتی‌ترین رئیس جمهور که نبایست بگوید: شرایط کشور عادى نیست! سرود یاد مستان دهد! از بشار اسد بیاموزیم که چگونه در متن بحران‌ها، همیشه با طمأنینه و مستدل سخن می‌گوید.»

برای اصلاح‌طلبان و برخی حامیان دولت که تقریباً منتقد بشار اسد محسوب می‌شوند، نباید اتفاق خوشایندی باشد که کسی از میان خودشان، رئیس‌جمهوری را که با حمایت آنان بالا آمده، توصیه به الگو قرار دادن بشار اسد بکند.
برجام افتخار ماست!

روحانی به روش شناخته شده طی شش سال گذشته بازهم از برجام و مواهب آن گفت و افتتاح کارخانه‌ها در سفر استانی به یزد و کرمان را مرهون برجام دانست. او با تبریک به وزیر امور خارجه به خاطر این افتتاح ها، اظهار داشت: «هر کارخانه بزرگی که افتتاح کردیم، مدیر کارخانه گفت که این کارخانه مرهون برجام است. در همه کارخانه‌هایی که افتتاح شد و بازدید کردیم مدیر کارخانه گفت قطعات مهم که بیرون مانده بود با توافق برجام وارد کشور شد و این کارخانه ساخته شد و اگر برجام نبود امروز این کارخانه افتتاح نمی‌شد.»

روحانی افزود: «برجام افتخار ما است، ولی آبادانی روستاها، مقدم بر آن افتخار است و سامان دادن سلامت مردم بیش از برجام موجب افتخار ما است. اینکه در زمینه گاز و نفت توانستیم این همه اکتشاف داشته باشیم و آن جا‌هایی که میدان مشترک داشتیم و در برداشت پیشی گرفتیم، افتخار ما است. به این دولت افتخار می‌کنیم. به اینکه عضو این دولت هستم افتخار می‌کنم. چرا افتخار نکنیم، خادم بودن و خدمت کردن به مردم فخر و افتخار دارد. بعضی‌ها فکر می‌کنند که همه کار ما برجام بوده است. برجام هم یکی از کار‌های پرافتخار ما بوده است. اما آب، برق، زندگی مردم، روستاها، صنعت، ورزش، کشاورزی، تحول بزرگ، گردشگری، مسکن و طرح اقدام ملی برای یک تحول بزرگ در مسکن موجب افتخار است.»

این حرف‌ها به شما نیامده!
بخش پایانی سخنان رئیس‌جمهور به منتقدان اوضاع اقتصادی کشور اختصاص داشت. او البته تأیید کرد که اوضاع اقتصادی مردم خوب نیست، اما به منتقدانش گفت: «این حرف‌ها به شما نیامده! یک عده که وضع‌شان خیلی خوب است و قلم و بلندگو دست‌شان است هر گوشه تهران برای خودشان داد می‌زنند و می‌گویند وضع مردم خراب است. بله وضع مردم خوب نیست، ولی این حرف‌ها به شما نیامده است! می‌دانیم حقوق‌تان چقدر است، خانه‌های‌تان کجاست و سوابق‌تان را بلدیم. شما نمی‌خواهد اینطور حرف بزنید!»

به نظر می‌رسد با توجه به اینکه تا انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفند ماه سال جاری، زمان زیادی باقی نمانده است و از سویی فصل انتخابات به گونه‌ای فصل حسابرسی و حساب‌کشی ملت از مجلس و دولت است، باید منتظر بود، سریال فرافکنی‌ها از سوی دولت همچنان ادامه داشته باشد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مردی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۳
0
0
حالا با این گرایی که روحانی داده نکنه 1+5 بیاد از این پیشرفتهای برجامی سهم بخواد!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار