کد خبر: 972394
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۰۲:۴۰
حاج‌حسین همدانی چهره ماندگاری بود که ارزش حفظ و نقل خاطرات و داشته‌های دفاع مقدس و دفاع از حرم را به خوبی درک کرده بود. او با درک توجه به رسانه و انتقال ارزش‌های انقلابی به نسل‌های آتی، به جبهه جنگ نرم ورود یافت و راه را برای دیگر رزمندگان و فرماندهان و راویان باز کرد
غلامحسین بهبودی
سرويس ايثار و مقاومت جوان آنلاين: سردار همدانی از فرماندهان طراز اول سپاه بود که در کنار خدمت به عنوان یک رزمنده در جبهه جنگ سخت، از رزم در میدان جنگ نرم نیز غافل نبود و بیشترین ارتباط و همکاری را با خبرنگاران و اصحاب رسانه داشت. اگر سوابق خدمتی او را مرور کنیم، به مواردی، چون همکاری در تأسیس سپاه همدان، همکاری در تشکیل تیپ ۲۷ محمد رسول‌الله (ص) در کنار چهره‌هایی، چون شهید محمود شهبازی، جاویدالاثر حاج‌احمد متوسلیان و شهید همت، نخستین فرمانده لشکر ۳۲ انصارالحسین همدان، فرماندهی لشکر ۱۶ قدس گیلان، فرمانده سپاه محمد رسول‌الله (ص) تهران بزرگ و... برمی‌خوریم، اما اشتغال در چنین سمت‌هایی هرگز مانع نمی‌شد تا حاج‌حسین همدانی رسالت انتقال ارزش‌های دفاع مقدس به نسل‌های آینده را از نظر دور بدارد و همواره در این مسیر کوشا بود.

توجه به حفظ خاطرات دوران دفاع مقدس، از سوی آن عده از فرماندهان و رزمندگان دفاع مقدس اعمال می‌شد که به دوراندیشی شهرت داشتند. شهید چمران نمونه بارز چنین رزمندگانی است. او بار‌ها همراهان و همرزمانش را به این امر مهم تشویق می‌کرد. از شهید زجاجی قائم‌مقام لشکر ۲۷ نیز نقل قولی ذکر شده به این مضمون که جنگ ما تمام‌شدنی نیست و رزمندگان باید خاطرات‌شان را ثبت کنند.

در کنار نام‌هایی، چون چمران و زجاجی و... حاج‌حسین همدانی را هم باید یکی از چهره‌های دوران دفاع مقدس بدانیم که گام‌های شایسته‌ای در خصوص ثبت و انتقال ارزش‌های دفاع مقدس برداشته است. او راوی پرحوصله جنگ بود که از خاطرات ارزشمندش کتاب‌های «مهتاب خین»، «تکلیف است برادر» و «فاتحان خرمشهر» برجای مانده است. کتاب‌هایی که برای نوشتن هر کدام از آنها، شهید همدانی ساعت‌ها وقت گذاشت و با حوصله وصف‌ناشدنی به نویسندگان این سه کتاب کمک کرد تا خاطراتش را ثبت کنند و برای انتقال به آیندگان به انتشار برسانند.

علاوه بر توجه به ضبط خاطرات در قالب کتاب، شهید همدانی عنایت زیادی هم به خبرنگاران و اصحاب رسانه داشت. نگارنده این مطلب به عنوان یک خبرنگار، بار‌ها با همدانی به گفتگو پرداختم و در مناسبت‌های خاصی، چون هفته دفاع مقدس، سالروز فتح خرمشهر و... پای سخنانش نشستم و شاهد بودم که این رزمنده پا به سن گذاشته دوران دفاع مقدس، با چه شوق وصف‌ناپذیری داشته‌های ذهنی و خاطراتش را به خبرنگاران جوان عرضه می‌کرد. اگرچه او برخی از خاطراتش را به نویسندگان کتاب‌هایی ذکر شده ارائه داده بود، اما چون به امور روزنامه‌ها و خبرگزاری اشراف داشت، از همکاری با رسانه‌ها دریغ نمی‌کرد و آن‌ها را در نشر و انتقال هرچه بهتر ارزش‌های دفاع مقدس یاری می‌رساند.

شهید همدانی نه تنها به عرضه خاطرات جنگ که به تفهیم ارزش‌های نهفته در آن نیز توجه داشت. به عنوان نمونه او تأکید ویژه‌ای روی ذکر کامل نام عملیات فتح خرمشهر داشت و همواره تأکید می‌کرد که نام عملیات «الی بیت‌المقدس» را باید کامل ادا کرد چراکه معتقد بود حذف واژه الی از ابتدای این عملیات، از سوی آن دسته از جریان‌هایی صورت گرفته که سعی می‌کنند انقلاب و جنگ تحمیلی را محدود به مرز‌های ملی کنند و از اشاعه فرهنگ انقلاب و دفاع مقدس به آن سوی مرز‌ها و کشور‌های اسلامی منطقه بیم دارند. همدانی از نسل همان رزمندگانی بود که می‌گفتند تا بانک لاالله الا الله در تمام جهان طنین نینداخته، مبارزه ادامه دارد.

با شروع جنگ در سوریه و اعزام مستشاری رزمندگان ایرانی به کشور سوریه، همدانی نیز در این جبهه حضور یافت و این شانس را به رسانه‌ها داد که از وجود شخصی، چون او در جبهه مقاومت اسلامی بهره ببرند. در توضیح باید گفت که تا مدت‌ها پخش برخی اخبار از حوزه جنگ در سوریه محرمانه تلقی می‌شد، اما همدانی اندکی پیش از شهادت و زمانی که جامعه تشنه شنیدن حقایق جنگ در سوریه بود، با رعایت اصول حفاظتی، بسیاری از ناگفته‌های جبهه مقاومت اسلامی را به اطلاع عموم رساند و اولین قدم‌ها را در جهت تبیین حماسه‌آفرینی رزمندگان در آن سوی مرز‌ها با قاطعیت برداشت.

من حیث المجموع، حاج‌حسین همدانی چهره ماندگاری بود که ارزش حفظ و نقل خاطرات و داشته‌های دفاع مقدس و دفاع از حرم را به خوبی درک کرده بود. او رزمنده‌ای خدوم بود که هدفی جز خدمت نداشت و با درک توجه به رسانه و انتقال ارزش‌های انقلابی به نسل‌های آتی، به جبهه جنگ نرم ورود یافت و راه را برای دیگر رزمندگان و فرماندهان و راویان باز کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار