کد خبر: 960015
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۸ - ۰۵:۱۳
سیستان و بلوچستان به دلیل برخورداری از آب و هوایی مناسب به عنوان مهد میوه‌های گرمسیری کشور شناخته می‌شود. میوه‌هایی که اغلب به قیمت گزاف از کشور‌های خارجی وارد می‌شوند.
سرویس ایران جوان آنلاین: سیستان و بلوچستان به دلیل برخورداری از آب و هوایی مناسب به عنوان مهد میوه‌های گرمسیری کشور شناخته می‌شود. میوه‌هایی که اغلب به قیمت گزاف از کشور‌های خارجی وارد می‌شوند و حالا این سیستان و بلوچستان است که نه تنها می‌تواند نیاز داخلی به این میوه‌ها را برطرف کند بلکه ظرفیت صادرات به کشور‌های اطراف هم دارد. کنار، چیکو، تمبرهندی، نارگیل و گواوا، پاپایا، بیدام، پالسا، جمبولان، سیتاپل و آناناس از جمله این میوه‌ها هستند که امسال ۳ هزار و ۳۰۰ اصله نهال اناناس در کشور کشت شده است و حالا هم آماده برداشت هستند. ظرفیتی که در کنار رونق تولید، اشتغالزایی خوبی را هم برای مردم به ارمغان می‌آورد.

سیستان و بلوچستان به عنوان مهد تولید میوه‌های گرمسیری کشور شهرت دارد. میوه‌هایی که شامل کنار، چیکو، تمبرهندی، نارگیل و گواوا، پاپایا، بیدام، پالسا، جمبولان، سیتاپل، موز و آناناس می‌شوند و اغلب آن‌ها از طریق واردات به دست مشتریان می‌رسند. در حالی که ظرفیت تولید همین میوه‌های به اصطلاح لاکچری در استان پهناور سیستان و بلوچستان فراهم است. در این خصوص وزیر جهادکشاورزی می‌گوید: «وضعیت گرمایی و تابش نور خورشید در سطح شهرستان چابهار بهترین شرایط را برای توسعه و تولید گیاهان گرمسیری فراهم کرده است.» محمود حجتی همچنین اضافه می‌کند: «به دلیل موقعیت جغرافیایی چابهار از بهترین مناطق برای ایجاد گلخانه محسوب می‌شود به همین سبب باید کاشت محصولی نظیر آناناس که بازارپسندی مناسبی دارد افزایش پیدا کند.» این مقام مسئول ادامه می‌دهد: «چابهار با توجه به آب و هوای مناسب مستعد کشت آناناس است و می‌تواند موجب اشتغال و توسعه این منطقه شود.» واردات نهال آناناس در کشور از دو سال گذشته انجام شده است که می‌توان با بهره‌مندی از آن‌ها به کشت آناناس در مناطقی نظیر چابهار کمک کرد.

ظرفیت تولید میوه‌های گرمسیری

گفتنی است که کشت آناناس در گلخانه و زمین‌های کوچک خانگی را هم می‌توان انجام داد و میوه آن را برداشت کرد. معاون رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان با تأیید مطالب فوق و با اشاره به برداشت نخستین میوه آناناس این شهرستان در نیمه دوم خرداد امسال بیان می‌کند: «این برداشت آناناس نوید دهنده آینده‌ای درخشان برای توسعه باغات میوه استان است.» نورالدین میرلاشاری اضافه می‌کند: «۸۰۰ اصله نهال در ایستگاه تحقیقاتی دبیرستان شیلات شهر چابهار و حدود ۲ هزار و ۵۰۰ اصله نهال آناناس در ایستگاه تحقیقات باهوکلات کشت شده که هم اینک برداشت آن‌ها آغاز شده است.» مدیر جهاد کشاورزی چابهار ادامه می‌دهد: «چابهار با توجه به آب و هوای مساعد و دمای مناسب می‌تواند به قطب کشاورزی شرق کشور تبدیل شود و در تولید و اشتغال نقش به‌سزایی داشته باشد.» لازم به ذکر است که تولید پاچوش و میوه آناناس در دستور کار است و در آینده توسعه این محصول را در باغات و گلخانه‌های سواحل مکران شاهد خواهیم بود.

رونق تولید و اشتغالزایی

گفتنی است که در سیستان و بلوچستان بیش از ۸۶ هزار هکتار باغ وجود دارد که بیش از ۵۳۰ هزار تن انواع محصولات را تولید می‌کنند. از این میزان سطح زیرکشت، ۸ هزار و ۸۰۰ هکتار میوه‌های گرمسیری و میزان تولیداتشان ۱۵۸ هزار تن است و بیشترین میزان تولید را محصول موز به خود اختصاص داده است. با این حال این حجم از تولیدات به گفته کارشناسان به قدری کم است که حتی واردات عمده محصولات کشاورزی هم لطمه‌ای به باغداران استان نمی‌زند. از همین رو ضروری است با افزایش سطح باغات و مزارع کشاورزی و به دنبال آن رونق تولید، نه تنها جلوی واردات محصولات گرمسیری را گرفت، بلکه کشاورزی منطقه را رونق داد و به معیشت و اقتصاد سیستان و بلوچستانی‌ها کمک کرد. ظرفیتی که به طور حتم قابلیت اقتصادی فراوانی برای سیستان و بلوچستان به همراه دارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار