کد خبر: 956686
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۵
سال گذشته میلیون‌ها دلار کالای تولید شده توسط روستاییان و عشایر استان خراسان رضوی به خارج از کشور صادر شد و همین موضوع منجربه ارزآوری خوبی برای مردم این استان شد.
سرويس ايران جوان آنلاين: طی دو ماه نخست سال ۹۸ بیش از ۹۵۰ میلیون دلار صنایع دستی از استان خراسان رضوی به خارج از کشور صادر شده است. این در حالی است که طی سال گذشته تنها ۶۵ میلیون دلار کالا از خارج کشور به این استان وارد شده و همین موضوع نشان دهنده ظرفیت بالای تولید صنایع دستی در خراسان رضوی در راستای رونق تولید، اشتغالزایی و تحقق اقتصاد مقاومتی با استفاده از مواد اولیه و دانش بومی است. ظرفیتی که با برنامه‌ریزی مسئولان می‌تواند بازار ارزآور خوبی را در خارج از مرز‌های کشور برای استان فراهم کند.

سال گذشته میلیون‌ها دلار کالای تولید شده توسط روستاییان و عشایر استان خراسان رضوی به خارج از کشور صادر شد و همین موضوع منجربه ارزآوری خوبی برای مردم این استان شد. استانی که مملو از ظرفیت‌های بالای اقتصادی است و با کمی توجه از سوی مسئولان می‌توان همگی آن‌ها را در راستای رونق تولید، اشتغالزایی و تحقق اقتصاد مقاومتی شکوفا کرد. ظرفیت‌هایی که همین امسال در بخش صنایع دستی توانست برای خراسان رضوی ۹۵۰ میلیون دلار در دو ماه نخست سال ارزآوری داشته باشد. این نیز درحالی است که تمام سال ۹۷ تنها ۶۵ میلیون دلار واردات برای این استان ثبت شده است و تمام فعالیت‌های اقتصادی خراسان رضوی مربوط به صادرات است. کاری که به کمک دستان مردم زحمت کش روستایی و عشایری انجام می‌شود. در این خصوص مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی با اشاره به اینکه تحریم‌ها تأثیری در تولید صنایع دستی ندارند می‌گوید: «خوشبختانه تولید محصولات صنایع دستی با استفاده از مواد اولیه و دانش بومی انجام می‌شود و هیچ کدام از تحریم‌ها نمی‌توانند خللی در این بخش ایجاد کنند.»

ابوالفضل مکرمی‌فر اضافه می‌کند: «صنایع دستی در واقع گونه‌ای از صنایع است که با کمترین سرمایه‌گذاری و ایجاد آلودگی، می‌تواند سهم بزرگی را در اشتغال و تولید به همراه داشته باشد همچنین یکی از راهکار‌های مهمی است که از مهاجرت روستاییان به شهر‌ها و حاشیه‌نشینی جلوگیری می‌کند.» گفتنی است که در دوماه نخست سال‌جاری ۹۵۰ هزار دلار صادرات صنایع دستی انجام شده و سهم اشتغال استان هزار و ۴۷۴ نفر در این بخش است. البته در خراسان رضوی ۸ هزار و ۶۳۴ هنرمند تولید کننده صنایع دستی وجود دارد که ۴ هزار و ۳۹۶ هزار نفر آن مرد و ۴ هزار و ۲۳۸ نفر آن نیز زن هستند. از این تعداد نیز تاکنون حدود ۲ هزار و ۶۰ نفر بیمه شده‌اند که قرار است این تعداد با وعده مسئولان در سال ۹۸ افزایش هم یابند.

رونق تولید صنایع دستی تحریم‌ها را دور می‌زند

لازم به ذکر است که از ۴۶۰ رشته صنایع دستی در دنیا ۲۹۵ رشته متعلق به کشور و از نظر صادرات نیز ایران رتبه سوم را به خود اختصاص می‌دهد که استان خراسان رضوی به لحاظ حجم صادرات صنایع دستی در مرتبه سوم کشوری قرار دارد. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان رضوی با تأیید مطالب فوق بیان می‌کند: «با این تفاسیر توجه به این صنعت راه‌گشای حل مشکلات بیکاری، کاهش آلودگی زیست‌محیطی و کاهش مهاجرت روستاییان است.» از ویژگی‌های صنایع دستی می‌توان به اینکه ارزش افزوده این صنعت در هیچ یک از صنایع دیگر وجود ندارد، اشاره کرد. همچنین ارزآوری این حوزه تضمین‌شده است. مکرمی‌فر با اشاره به اینکه از دیگر مزیت‌های تولید صنایع دستی نداشتن محدودیت مکانی است، اضافه می‌کند: «تولید صنایع دستی محدود به مکان خاصی نیست بلکه در یک چادر عشایری نیز می‌توان اقدام به تولید آثار هنری کرد و نیازی به تحصیلات دانشگاهی هم ندارد. همه دانشی که در این بخش مورد استفاده قرار می‌گیرد نسل به نسل انتقال داده می‌شود.» گفتنی است که در سال گذشته ۱۴ میلیارد تسهیلات اشتغالزای در استان اختصاص یافته بود که بخش عمده آن به صنایع دستی اختصاص داده شده است. بنابر این مسئولان می‌توانند با اختصاص تسهیلات اشتغالزایی، آموزش روستاییان برای تولید صنایع دستی بازارپسند‌تر و اجرای سیاست‌های تشویقی برای صادرات هرچه بیشتر هنر دست مردم نه تنها چرخ اقتصاد استان را به حرکت در آورند بلکه جلوی مهاجرت و بیکاری مردم را هم بگیرند. کاری که با حمایت همه جانبه مسئولان عملی می‌شود و تولید را رونق می‌دهد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار