کد خبر: 950323
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۱
نگاهی به سفر مهم نخست‌وزیر عراق به ایران
سفر‌ عادل عبدالمهدی به ایران نشان می‌دهد که ریاض و متحدان غربی و عبری آن در ایجاد توطئه‌های جدید خود در منطقه همانند گذشته با شکست مواجه هستند.
سرویس بین الملل جوان آ‌نلاین: محور مقاومت پس از شکست گروه‌های تروریستی داعش و برقراری ثبات و امنیت در منطقه در نظر دارد تا با احداث بزرگراه ایران به کشور‌های شرق مدیترانه اتوبان اقتصادی تهران، بغداد، دمشق و بیروت را به یکدیگر متصل و فعال نماید، اما عربستان سعودی همچون گذشته در نظر دارد تا با اجرای توطئه‌های عبری و غربی خود این‌گونه همکاری‌های اقتصادی را کم‌رنگ کند؛ توطئه‌هایی که با سفر امروز نخست‌وزیر عراق به تهران بی‌اثر خواهد شد.

یک ماه از سفر رییس‌جمهوری کشورمان، آقای حسن روحانی به عراق و امضای چندین قرارداد اقتصادی و تجاری فی مابین نمی‌گذرد که یک تیم اقتصادی عربستان سعودی برای کم‌رنگ کردن دستاورد‌های اقتصادی و سیاسی ایران، به بغداد سفر کرده و در‌صدد است تا توطئه‌های عبری و غربی خود را در این کشور دنبال کند.
دولت آمریکا که از ماه‌ها پیش عراق را برای کاهش روابط تجاری و سیاسی با ایران تحت فشار قرار داده بود، حتی با تهدیداتش موفق به کاهش روابط طرفین نشد؛ از این رو با حمایت دوباره عربستان سعودی و از سرگیری سفارت ریاض در بغداد در تلاش است تا توطئه‌های جدید خود را در منطقه فعال نماید.
 
گروه‌های مختلف سیاسی و دولت عراق روابط نزدیکی با ایران داشته و دارند و از حمایت‌های سیاسی و اجتماعی یکدیگر برخوردار هستند. این نزدیکی‌ها تا آنجا پیش رفت که ایران در حملات تروریست‌های تکفیری داعش به عراق، وارد عمل شد و به‌عنوان مستشار نظامی، به بغداد کمک‌های شایسته‌ای انجام داد. این حمایت‌ها موجب شد تا گروه‌های تروریستی داعش شکست خوردند و عراق به ثبات و امنیت کامل دست یافت. موضوعی که محمد الحلبوسی، رییس مجلس عراق در سفر اخیر خود به آمریکا بر آن صحه گذاشت و گفت: ایران یک بازیگر مهم منطقه‌ای است و ما به شدت تمایل داریم روابط خوبی با این کشور داشته باشیم.
الحلبوسی با اشاره به اینکه اعمال تحریم‌ها علیه ایران ثبات منطقه را خدشه‌دار می‌کند، افزود: ما نیاز داریم انرژی موردنیاز خود را از ایران و برخی دیگر از همسایگان وارد کنیم.
 
این همکاری طرفین و ایجاد ثبات و آرامش در منطقه بخصوص کشور‌های عراق و سوریه موجب شد تا حسن روحانی، رییس‌جمهوری کشورمان در یک ماه اخیر به بغداد سفر کرده و به بررسی آخرین وضعیت توافقات و سطح همکاری‌ها و فرصت‌های جدید برای توسعه و تعمیق روابط دو کشور دوست و همسایه، بپردازند و همچنین پنج سند و یادداشت همکاری امضا و بین مقامات دو کشور تبادل شود.
به گزارش «اسپوتنیک»؛ پروژه احداث بزرگراه ایران به دیگر کشور‌های شرق مدیترانه یکی از این توافقات بود که در حال اجراست.
 
این طرح که طی دو سال اجرایی می‌شود منجر به ایجاد بزرگراهی برای اتصال تهران به شهر‌هایی در عراق، سوریه و لبنان خواهد شد و دسترسی به دریای مدیترانه را برای این کشور‌ها آسان‌تر می‌کند. گفته می‌شود مقامات ایرانی توافقنامه‌هایی برای احداث مسیر زمینی ۱۷۰۰ کیلومتری با مقامات در بغداد و دمشق به امضا رساندند تا مسیر ترانزیتی کالا‌های ایرانی به بنادری در دریای مدیترانه و صادرات آن‌ها از آنجا مهیا شود.
اجرا شدن این طرح می‌تواند عراق و ایران را به شاهراه اصلی ترانزیتی کشور‌های غرب آسیا تبدیل کرده و تهران، بغداد و دمشق را که در محور مقاومت به یک وحدت و هماهنگی دست یافته‌اند به شرکای بزرگ تجاری در عرصه اقتصادی تبدیل کند و آنگونه که عنوان شده است ترانزیت خلیج فارس به سهولت بیشتر به دریای مدیترانه متصل گردد.
غرب به‌خصوص آمریکا و رژیم صهیونیستی که از توسعه روابط ایران با عراق و سوریه در هراس هستند، این بار با حمایت از عربستان سعودی درصددند
تا توطئه‌های جدید خود را در عراق دنبال نمایند. از این رو شاهد توسعه تبادلات سیاسی و از سرگیری فعالیت سفارت آل‌سعود پس از ۳۰‌سال در بغداد هستیم.
 
به گفته ماجد القصبی، وزیر تجارت عربستان، چهارشنبه اخیر، کنسولگری این کشور پس از ۳۰‌سال در بغداد آغاز به کار کرده و قرار است دفاتر کنسولی عربستان درتعدادی از استان‌های عراق نیز آغاز به کار کند. (سفارت عربستان در بغداد در سال‌۱۹۹۰ و بعد از حمله صدام حسین، رییس‌جمهوری سابق عراق به کویت تعطیل شد.)
به گفته این مقام سعودی، طرح بهسازی و گسترش گذرگاه مرزی عرعر بین عربستان و عراق ظرف ۶ ماه آینده تکمیل خواهد شد. این گذرگاه به خصوص در زمان حج مورد استفاده بسیاری از زائران عراقی قرار می‌گیرد. قراردادن تسهیلاتی در اختیار زائران عراقی حج از جمله موضوعات مورد مذاکره شورای هماهنگی دو کشور است.
منابع سعودی همچنین از هدیه پادشاه عربستان سعودی به عراق خبر دادند که ساخت یک شهرک ورزشی در این کشور است که یک میلیارد دلار برای کمک به احداث آن «هدیه» ملک سلمان به عراق بوده است. هدف از این هدیه تبدیل مملکت سعودی به شریکی عمده در رستاخیز عراق عنوان شده است.
از این رو یک هیأت بزرگ اقتصادی و امنیتی عربستان با حضور هفت وزیر سعودی و ده‌ها شرکت سرمایه‌گذاری صبح چهارشنبه وارد بغداد شد و در دومین اجلاس شورای هماهنگی و اقتصادی عراق و عربستان حضور یافت.
این گونه حمایت‌ها و کمک‌ها در حالی صورت می‌گیرد که عربستان سعودی در سال‌های اخیر از گروه‌های تروریستی تکفیری داعش در عراق و سوریه حمایت می‌کرد و همچنین با حمایت از گرو‌ه‌های جدایی‌طلب اقلیم کردستان درصدد تجزیه عراق و برآمده شدن توطئه‌های عبری و غربی در عراق شده بود.
 
عربستان که با کشور‌های همجوار خود همانند قطر سال‌هاست روابط حسنه‌ای ندارد و سفارت خود را در این کشور تعطیل کرده است، حتی نتوانسته است شورای همکاری کشور‌های خلیج فارس (کویت، امارات، عمان، بحرین) را به یکدیگر نزدیک کند. از این رو اخیراً با تحرک زیادی تلاش می‌کند روابط خود را با دیگر کشور‌های همجوارش همچون عراق بهبود بخشد تا بار دیگر به‌دنبال اجرای توطئه‌های غربی و عبری خود در این بخش از غرب آسیا بپردازد.
 
این تحولات در حالی صورت گرفته است که عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق قرار است امروز ۱۷‌فروردین‌ماه در صدر هیأتی بلندپایه به دعوت رسمی آقای روحانی به کشورمان سفر کند. گفته می‌شود امضای اسناد جدید همکاری و شرکت در نشست تجار و فعالان اقتصادی دو کشور از برنامه‌های عادل عبدالمهدی در سفر روز‌های امروز و فردای وی به تهران است و این‌گونه سفر‌ها نشان می‌دهد که ریاض و متحدان غربی و عبری آن در ایجاد توطئه‌های جدید خود در منطقه همانند گذشته با شکست مواجه هستند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار