کد خبر: 948812
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۵
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در پاسخ به «جوان»
بازار کشش دلار بالای ١٠هزار تومان را ندارد و بخش خصوصی در بازگرداندن ارز با دولت اختلاف‌نظر دارد.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در پاسخ به سؤال خبرنگار «جوان» مبنی بر درست بودن آمار ۴۰ میلیارد دلار صادرات در ۱۰ ماهه اول سال گفت: بخش مهم و اعظم صادرات مانند پتروشیمی و فولاد بر‌اساس قیمت‌های جهانی رقم می‌خورد و در حدود ۳۵ درصد صادرات در بخش‌های صنعت، معدن و کشاورزی هستند که توسط کمیته‌ای پنج نفره در گمرک قیمت‌گذاری می‌شوند. متأسفانه در این محدوده حدود ۳۰ درصد قیمت‌های گمرکی بیشتر از واقعیت است که در مجموع حدود ۴ میلیارد دلار غیر‌واقعی است. 
 
محمد لاهوتی در نشست خبری با خبرنگاران ادامه داد: تا قبل از الزام بازگشت ارز و تعهدات ارزی شاید این آمار برای صادرکنندگان مهم نبود، اما اکنون منطقی نیست که صادر‌کننده ۳ /۱ تا ۵ /۱ برابر تعهد ارزی را قبول کند.

قفل واردات باز شد، بازگشت ارز سرعت می‌گیرد

وی با بیان اینکه پتروشیمی‌ها همکاری‌های خوبی با بانک مرکزی و سامانه نیما کرده‌اند، گفت: مشکل بازگشت ارز در حدود ۸ تا ۹ میلیارد دلار است که با توجه به دستورالعمل‌های اخیر بانک مرکزی بازگشت ارز سرعت گرفته و واردات بیشتر شده است. وی خاطر نشان کرد: تا یک ماه قبل عملاً امکان استفاده از برخی روش‌ها برای بازگشت ارز صادراتی وجود نداشت و اکنون امکان آن فراهم شده و به نظر می‌رسد بازگشت ارز صادراتی متعادل‌تر شود. وی با بیان اینکه واردات کالا عملاً چهار تا پنج ماه از سال قفل شده بود، گفت: اجازه واردات کالا به نام صادرکننده یا واسپاری ارز‌ها به واردکنندگان تا حدودی مشکلات را حل کرده است.
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران افزود: با مجموعه سیاست‌هایی که دولت در تسهیل بازگشت و رفع تعهد ارزی و روان‌سازی واردات و ثبت‌سفارش در ماه‌های اخیر در نظر گرفته است، بازگشت ارز تسهیل شده و طرف عرضه تقویت شده است.

تنها اثر مثبت افزایش قیمت ارز محقق نشد

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: با توجه به افزایش نرخ دو تا سه برابری ارز تنها اثر مثبتی که می‌توانست در اقتصاد ایران رخ دهد، افزایش صادرات بود که متأسفانه تصمیمات دولتی و بخشنامه‌های متعدد مانع از افزایش صادرات شد.
وی ادامه داد: البته ما این حق را برای دولت قائلیم که در شرایط خاص تصمیمات ویژه بگیرد و بخش خصوصی باید با دولت همراهی کند. لاهوتی با بیان اینکه جزئیات آمار صادرات از بهمن ماه منتشر نشده، گفت: بر‌اساس آمار اعلامی حدود ۴۰ میلیارد دلار صادرات غیر‌نفتی و ۵/ ۳۸ میلیارد دلار واردات داشته‌ایم که تراز منفی ۵/ ۱ میلیاردی را نشان می‌دهد. وی پیش‌بینی کرد تا پایان سال حدود ۴۱ میلیارد دلار صادرات محقق شود که تقریباً معادل سال ۹۶ است. عضو کمیته ارزی اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: سال ۹۷، سالی متفاوت از دوره‌های گذشته بود و هر چقدر نگرانی‌ها بیشتر شد، موضوعاتی رقم خورد که کشور را با برخی چالش‌ها مواجه کرد، به‌نحوی‌که خروج امریکا از برجام و تحریم‌های یکجانبه و ظالمانه علیه ملت ایران، فضایی را فراهم کرد که بسیاری از تصمیماتی که دولتمردان در دولت‌های گذشته به آن نقد وارد می‌کردند، اتخاذ شد. لاهوتی با بیان اینکه بخش خصوصی در بازگشت ارز با دولت اختلاف‌نظر دارد، افزود: امسال پس از سال‌ها، دوباره برگشت تعهدنامه ارزی را تجربه کردیم و سطح‌بندی صادرکنندگان از جمله مسائلی بود که صادرات را با مشکل مواجه کرد.

نرخ ارز بالاتر از ۱۰ هزار تومان واقعی نیست

لاهوتی با بیان اینکه نرخ‌های کنونی دلار در بازار واقعی نیست، گفت: قیمت دلار که اکنون در بازار به چشم می‌خورد، واقعی و اقتصادی نیست و در عین حال بازار نشان داد در معاملات و خرید و فروش‌ها، کشش نرخ بالاتر از ١٠هزار تومان را ندارد.

عضو کمیته ارزی اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه ما مخالف تخصیص ارز برای کالا‌های اساسی نیستیم، گفت: ما بار‌ها به دولت هشدار داده بودیم که دلار‌های ۴۲۰۰ تومانی منجر به ایجاد رانت برای عده‌ای خواهد شد؛ اما با وجود این تذکرات مهم، توجهی به آن نشد و متأسفانه این کالا‌ها سر سفره مردم با قیمت بسیار بالاتری قرار گرفت؛ ضمن اینکه دولت به دلیل کمبود ارز، اقدام به مدیریت واردات کالا کرده است که در اثر آن، واردات مواد‌اولیه به شدت با کاهش مواجه شده است. لاهوتی گفت: سیاست ارزی در مدیریت واردات و صادرات باید با نظر فعالان اقتصادی تدوین شود و دولت اگر این موضوع را سرلوحه کار خود در سال ۹۸ قرار دهد، بسیاری از مشکلات به وجود نخواهد آمد و اقتصاد بهتر مدیریت خواهد شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار