کد خبر: 940392
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۷
خبری از آیین‌نامه استخدام مدال‌آوران نیست
اشتغال ورزشکاران از آن بحث‌هایی است که اظهارنظر‌های زیادی درباره آن مطرح شده، اما هرگز به سرانجام نرسیده است. وعده مسئولان برای استخدام مدال‌آوران، نه تنها به واقعیت نزدیک نشده، بلکه مدیرانی که قبل از رقابت‌ها حرف از اشتغال ورزشکاران می‌زنند این وعده را به کل فراموش می‌کنند.
ورزشکاران ایرانی سال‌هاست که منتظرند شاید آیین‌نامه استخدام قهرمانان ورزشی در ارگان‌های مختلف اجرایی شود. بیش از دو سال از ابلاغ این آیین‌نامه می‌گذرد و براساس آن قهرمانان بازی‌های المپیک، قهرمانان رقابت‌های جهانی، سه نفر اول بازی‌های آسیایی و همچنین یکی از فرزندان قهرمانان پارالمپیک می‌توانند بدون آزمون و به صورت پیمانی استخدام شوند. با این حال از حرف تا عمل فاصله بسیار است و قهرمانان و مدال‌آوران هنوز دغدغه معیشت و زندگی دارند.

المپین‌ها در انتظار حمایت
ورزشکارانی که با مدال‌های خوشرنگ خود پرچم کشورمان را به اهتزاز درآورده‌اند و موجب سرافرازی ورزش ایران شده‌اند با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند. رسیدن به سن بازنشستگی از دنیای قهرمانی و نداشتن شغل از جمله مهم‌ترین دغدغه‌های آنهاست. داریوش صمیمی، مربی تیم ملی جوانان دوومیدانی در گفت‌وگو با ایرنا عدم حمایت باشگاه‌ها از ورزشکاران را چالش بزرگ ورزش خواند: «ورزشکاران یکی از مهم‌ترین دل‌نگرانی‌هایشان استخدام بر اساس ضوابط اجرایی طرح استخدام قهرمان ورزشی است. باشگاه‌ها نیز پول چندانی برای حمایت از ورزشکاران نمی‌دهند که این ورزشکاران بخواهند آینده خود را در این زمینه تضمین کنند. مسئولان دستگاه‌های اجرایی باید حداقل فکری به حال بازیکنان المپیکی کنند، چراکه این ورزشکاران قرار است برای ایران مدال بیاورند.»
محمد ارزنده، قهرمان پرش طول کشورمان نیز امیدوار است در آینده‌ای نزدیک هیچ ورزشکاری دغدغه اشتغال و معیشت نداشته باشد: «قهرمانان ورزشی سال‌ها در میدان‌های مختلف برای سربلندی کشور تلاش می‌کنند و استخدام آن‌ها می‌تواند مزد تلاش بی‌وقفه‌شان باشد. ورزشکاران قهرمان که دارنده مدال آسیایی و جهانی هستند، وقتی برای کار‌های استخدامی خود مراجعه می‌کنند به آنان اعلام می‌شود مجوزی برای این استخدام‌ها وجود ندارد.»

عملی نشدن وعده‌ها
محمد صمیمی، دارنده مدال آسیایی پرتاب دیسک بی‌تفاوتی مسئولان را عامل بی‌انگیزگی ورزشکاران خواند: «هیچ خوش‌بینی برای استخدام ورزشکاران قهرمان بازی‌های بین‌المللی وجود ندارد. ورزشکاری که تمام جوانی خود را برای تیم ملی گذاشته، چرا نباید استخدام شود. قول‌های استخدامی در پایتخت داده شد، ولی در نهایت این قول‌ها عملی نشد و تنها در حد حرف باقی مانده است. برای استخدام قهرمانان ورزشی یک هفت‌خوان را پیش‌روی ورزشکاران گذاشته‌اند تا در نهایت از استخدام منصرف شوند. اگر قرار است یک ورزشکار در المپیک مدال بیاورد نباید او به حال خود رها شود و باید از تمامی جهات مورد حمایت مسئولان قرار گیرد.»
بر اساس آیین‌نامه ابلاغ شده، همه دستگاه‌ها موظف به اجرای آن هستند. محسن محمد سیفی، قهرمان ووشوی جهان نیز با اشاره به تأخیر در اجرایی شدن آیین‌نامه استخدام قهرمانان گفت: «امید است استخدام قهرمانان ورزشی ایران تنها به ادارات کل ورزش و جوانان ختم نشود و دستگاه‌های اجرایی دیگر نیز در استخدام ورزشکاران تلاش کنند.»

در انتظار پاسخ مسئولان
سال‌هاست که مدال‌آوران ایرانی به وعده‌های محقق نشده مسئولان عادت کرده‌اند. جدا از بحث اشتغال و استخدام ورزشکاران، مدیران و مسئولان مختلفی تاکنون با وعده‌هایی، چون اهدای مسکن، زمین و حتی کفش طلا استعداد‌های ورزش کشورمان را چشم‌انتظار گذاشته‌اند، انتظاری که نمی‌توان امیدی به پایان آن داشت. نباید فراموش کرد که عمر قهرمانی بسیار کوتاه است و ورزشکاری که برای سربلندی کشورش، جوانی‌اش را پای ورزش گذاشته منتظر حمایت مسئولان است. بی‌تفاوتی مدیران ارشد ورزش به وعده‌های عملی نشده، به ویژه اشتغال مدال‌آوران، بی‌انگیزگی، ناامیدی و دلخوری را در پی خواهدداشت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار