کد خبر: 939646
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۸
انقراض کتابفروشی‌ها در تبریز
عضو شورای شهر تبریز گفت: اگر به شکل فوری برای کتابفروشی‌های این شهر و دخل و خرج آنها چاره‌اندیشی نکنیم، به زودی نسل آنها منقرض خواهد شد.

محمدقلیزاده  در نشست این هفته کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر  تبریز با  بحث دستورالعمل ایجاد فرهنگسراهای خصوصی با انتقاد از مدیریت دولتی در حوزه فرهنگ، بر لزوم ورود بخش خصوصی به فعالیت‌های فرهنگی تاکید کرد.

وی با بیان اینکه هر جا نهادهای عمومی پا به میدان تصدی‌گری گذاشته‌اند، برکت از آن حوزه رخت بسته است، عنوان داشت: ما چاره‌ای جز این نداریم که کار مردم را به آنها واگذار کنیم.

قلیزاده با تاکید بر ضرورت شکل‌گیری فضاهای فرهنگی خصوصی و پایبندی به دستورالعمل ایجاد این نهادها، ادامه داد: با این وجود باید مولفه‌های شهرسازی در شکل‌گیری فرهنگسراهای خصوصی رعایت شود.

این عضو  کمیسیون فرهنگی در عین حال خاطرنشان کرد: در صورت نیاز می‌توان دستورالعمل موجود را برای رفع اشکالات آن بازبینی کرد.

قلیزاده خاطرنشان کرد: اگر به شکل فوری برای کتابفروشی‌های این شهر و دخل و خرج آنها چاره‌اندیشی نکنیم، به زودی نسل آنها منقرض خواهد شد.

شهرداری منطقه‌ای را بر مبنای برندسازی به فعالیت‌های فرهنگی اختصاص دهد

محمدباقر بهشتی دیبگر عضو شورای شهر تبریز نیز در این خصوص پیشنهاد کرد شهرداری با یک بررسی جامع، منطقه‌ای از شهر را بر مبنای برندسازی به فعالیت‌های فرهنگی از جمله کتابفروشی اختصاص دهد.

بهشتی افزود: مجتمع جواهر به  علت همجواری با دانشگاه تبریز می‌تواند محل مناسبی برای این منظور باشد.

این عضو کمیسیون فرهنگی هم ضرورت توجه به بخش خصوصی را در فعالیت‌های فرهنگی یادآور شد و تصریح کرد: وظیفه شهرداری تنها بسترسازی است و این نهاد نمی‌تواند با تصدی‌گری در حوزه فرهنگ دستاورد چندانی داشته باشد.

سعید نیکوخصلت، دیگر عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی نیز در تکمیل این پیشنهاد  اظهار داشت: به نظر می‌رسد اگر شهرداری در هر یک از مناطق دهگانه خود یک مجوز برای احداث فرهنگسرای خصوصی صادر کند، می‌توان ظرف یک سال نحوه عملکرد آنها را زیر نظر داشت و در صورت موفقیت، این الگو را در مقیاس بزرگ‌تر ادامه دهد.

شورا و شهرداری تبریز بدون برنامه عمل‌می‌کنند

در ادامه محرم محمد‌زاده عضو شورای شهر تبریز با ابراز تاسف از اینکه شورای شهر و شهرداری در حوزه‌های مختلف بدون برنامه مشخص عمل می‌کند، اظهار داشت: به عقیده من باید برنامه‌ریزی اساسی را در موضوعات مختلف و از جمله در خصوص برنامه‌های فرهنگی و بودجه‌های مربوط به آن را به مرکز پژوهش های شورای شهر بسپاریم تا در یک بستر علمی برای این حوزه برنامه بنویسند در غیر این صورت، همانطور که تا به امروز شاهد بوده‌ایم، نتیجه چندانی حاصل نخواهد شد.

براساس این گزارش، نخستین گفتگو‌های برای ایجاد فرهنگسراهای خصوصی در ادوار  گذشته شورای شهر شکل گرفت تا آنکه دستورالعملی برای این منظور در دوره چهارم شورا به تصویب رسید. اصحاب فرهنگ با این نگاه که فعالیت در این حوزه با نگاه اداری و کارمندی همخوانی چندانی ندارد از تصویب این دسورالعمل استقبال کرده اند اما در عین حال به دلیل برخی ناهماهنگی‌های درون سازمانی تا کنون در شهرداری تبریز مجوزی برای ایجاد این فرهنگسراها صادر نشده است. این در حالی است که گفته می‌شود طی سال های اخیر در شهر تهران بیش از 500 فرهنگسرای خصوصی شکل گرفته است.

معاونت شهرسازی شهرداری تبریز اعتقاد دارد به دلیل امکان بروز سواستفاده سودجویان از کاربری های مسکونی در پوشش این فرهنگسراها، به مشکلات بعدی دامن خواهد زد از این رو دستورالعمل فعلی برای اهدافی که در تدوین آن دخیل بوده است، چندان جوابگو نخواهد شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر