کد خبر: 919561
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۴
گزارش «جوان آنلاین» از نفوذ فرهنگی در مجلس شورای اسلامی
انتشار گزارش ۴۳ صفحه‌ای مرکز پژوهش‌های مجلس از حجاب، که از بدیهیات گزارشی علمی و آماری نیز به دور بود، بسیاری از دغدغه‌مندان فضای فرهنگی کشور را شوکه کرد.
محمد صادق عبداللهی
جوان آنلاین: انتشار گزارش ۴۳ صفحه‌ای مرکز پژوهش‌های مجلس از حجاب، که از بدیهیات گزارشی علمی و آماری نیز به دور بود، بسیاری از دغدغه‌مندان فضای فرهنگی کشور را شوکه کرد. این گزارش که در روز‌های پر التهاب اقتصادی و معیشتی منتشر شد، در سه بخش به وضعیت حجاب در ایران، عوامل تشدید کننده وضعیت موجود و سیاستگذاری در حوزه حجاب پرداخته و از طریق سایت مرکز پژوهش‌های مجلس در دسترس عموم قرار گرفته است.
با مراجعه به سایت این مرکز و مطالعه گزارش مذکور مشاهده می‌شود این مکتوب نه گزارش و نظرسنجی واحد، بلکه لحافی چهل تکه و سر هم‌بندی شده از چندین و چند کتاب، مقاله و گزارش است که بعضاً عنوان کتاب‌ها یا مقالات، نخوانده خبر از مخالفت محتوای آن با امر حجاب می‌دهد! تا حدی که می‌توان گفت: این گزارش نه یک گزارش اختصاصی منتشر شده از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس، بلکه تلخیص و تکمیل شده کتاب «وضعیت سنجی پوشش و آرایش ایرانیان» است چراکه بخش عمده گزارش را آمار‌های این کتاب که در سال ۱۳۹۲ از سوی انتشارات کتاب نشر و به قلم منصور واعظی منتشر گردیده است، تشکیل می‌دهد.

لحاف چهل تکه‌‎ علمی - پژوهشی
همانطور که بیان شد، بخش‌های مختلف این گزارش ادغامی از چندین مقاله و کتاب است. به عنوان مثال در بخش «حدود حجاب» که در پی اثبات مغایرت نظر عرفی و شرعی در باب حدود پوشش است، ابتدا تحقیقی از سازمان تبلیغات اسلامی در سال ۸۷ و سپس تحقیقی دیگر از این سازمان در سال ۹۰ آورده شده است و پس از آن با مقایسه نتایج با پژوهش مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران (ایسنا) در سال ۹۳ بدین نتیجه رسیده که فاصله قابل ملاحظه‌ای بین انتخاب نظری و عملی مردم در پوشش است!
یا در بخش «مداخله دولت در حجاب» ابتدا به نظر سنجی مرکز افکار سنجی دانشجویان در سال ۸۵ و سپس به پژوهش دیگری از این مرکز در سال ۹۳ اشاره کرده و پس از آن به پژوهشی با روش تحلیل ثانویه در سال ۹۱ پرداخته و در کنار آن پژوهشی از سازمان ملی جوانان در سال ۸۸ آورده است. سپس از آمار‌های پژوهش «وضعیت سنجی پوشش و آرایش ایرانیان» استفاده شده و در نهایت بدین نتیجه رسیده که «آمار فوق نشان می‌دهد نه تنها اکثریت جامعه زنان بدحجاب با مداخله دولت مخالف هستند، بلکه درصدی از جامعه زنان باحجاب نیز با مداخله دولت در موضوع حجاب مخالفند.» که این عبارت نیز خود کپی شده از پژوهش آقای منصور واعظی است!
یا در بخش سینما متأسفانه نتایج آورده شده تنها مربوط به کتاب آقای منصور واعظی است و هیچ آمار دیگری در آن استفاده نشده یا حتی با هیچ آمار دیگری سنجیده نشده است.

گزارشی به دور از بدیهیات علمی
متأسفانه پژوهش مذکور از بدیهی‌ترین اصول علمی نیز به دور است که اگر بخواهیم در آن ریز شویم خود مثنوی هفتاد من را می‌طلبد، لذا در این نوشته تنها نکاتی به اختصار ذکر می‌شود!
بزرگ‌ترین اشکال وارد به پژوهش حاضر آن است که جامعه آماری هیچ کدام از تحقیق‌های استفاده شده مشخص نیست بلکه حتی روش‌ها و مبانی تحقیق آن‌ها نیز نیامده و این از آنجا که امکان مغایرت روش‌ها، جامعه آماری و مبانی پژوهش‌های آورده شده، وجود دارد کار را از اعتبار علمی ساقط کرده چراکه قطع یقین نمی‌توان پژوهش‌هایی با روش‌های آماری و جامعه‌های آماری مختلف را با یکدیگر یا حتی در امتداد یکدیگر سنجید!
حتی اگر قائل به روش‌های چند گانه در پژوهش باشیم باز هم نکته آنجاست که چگونه مرکز پژوهش‌های مجلس توانسته است گزارشی آماری را به تمام کشور ایران بسط دهد و آن را شایسته قرار گرفتن به عنوان مبنای سیاست‌گذاری بپندارد!
از آنجا که جامعه آماری پژوهش‌های فوق مشخص نیست و جدیدترین این پژوهش‌ها هم مربوط به سال ۹۵ بوده، چطور می‌توان به نتایج آن‌ها اعتماد کرد و نتایج را به کل کشور بسط داد؟! تصور کنید یکی از پژوهش‌های فوق در منطقه ۱ تهران و دیگری در منطقه ۱۲ یا ۱۳ باشد! آیا نتایج یکسان خواهد بود؟ یا به فرض در بخش تحصیلات جامعه آماری یکی از پژوهش‌ها در دانشگاه شاهد باشد و دیگری در دانشگاه آزاد اسلامی آیا نتایج یکسان خواهد بود؟! همچنین به عنوان مثال در بخش سینما که پیش‌تر از آن سخن به میان آمد، جامعه آماری این پژوهش کدام یک از سینما‌های شهر بوده است؟ آیا سینما‌های پردیس کوروش بوده یا سینما شکوفه میدان شهدا؟!

گامی برای تکمیل پازل دشمن
بحث حجاب از منظر تهیه کنندگان این پژوهش و اسلاف آن‌ها که نیت سوءشان در گوشه گوشه پژوهش مذکور مشخص است، در ابتدا امری معرفتی و عقیدتی به شمار می‌رفت که با گذشت زمان تبدیل به امری اجتماعی گشت و سپس آن را سیاسی قلمداد و با یکسری از شیطنت‌های رسانه‌ای و اتفاقات مشکوک امنیتی کردند. با این حساب نگارندگان پژوهش حاضر به خوبی می‌دانند امر حجاب در ایران مسئله‌ای نیست که بتوان تنها آن را معرفتی حساب کرد و امروز این مسئله به لطف امثال خودشان به مسئله‌ای امنیتی تبدیل گشته است؛ لذا انتشار هر گونه آمار و ارقامی از این مسئله تنها در جوامع علمی به بحث گذاشته نمی‌شود بلکه جریانات سیاسی و امنیتی نیز از آن به نحوی که خود می‌پسندند استفاده می‌کنند. متأسفانه این گزارش که در روز‌های اوج تلاطمات ارزی و فشار‌های معیشتی منتشر گردید حکایت از آن دارد که مرکز پژوهش‌های مجلس آنچنان هم علمی- پژوهشی رفتار نمی‌کند و با حالت خوشبینانه برآوردی از وضعیت کنونی کشور نداشته و در پی اهداف خود جزیره‌ای عمل می‌کند!
بایستی افسوس خورد که چطور مجلس شورای اسلامی در روز‌هایی که چپ و راست شمشیر زنان به جنگ فرهنگی و اقتصادی با نظام اسلامی آمده‌اند و دقیقاً در روز‌هایی که دلقک صهیونیستی با انتشار کلیپی از وضعیت اسفناک فاطمه‌ها در ایران می‌گوید فیلش یاد شفافیت کرده و نتایج پژوهشی را که دقیقاً جا پای دشمنان قسم خورده نظام گذاشته، علنی و گسترده منتشر می‌کند و در واقع آمار و ارقام اثبات چرندیات نتانیاهو را ارائه می‌کند!
این گفته به معنای اعتقاد به پنهانکاری در امر پژوهش و تولید علم نیست بلکه مراد آن است که مسئله مذکور چنانکه بیان شده تنها امری علمی نیست بلکه سیاسی و امنیتی است و بیان اینگونه آمار‌ها حتی اگر حق هم باشند، اما به دلیل انتشار در زمان و مکان نا حق بیش از آنکه به علم و عالم کمک کند تا مدت‌های مدید خوراک بی‌سوادانی، چون مسیح علی‌نژاد و دختران خیابان انقلاب خیالی‌اش را تأمین می‌کند!
قطع به‌یقین شخص رضا قلدر هم نمی‌توانست به این خوبی اثبات کند که گشت ارشاد را باید جمع کرد! واقعاً عجیب است و جای سؤال دارد چگونه مرکز پژوهش‌های مجلس دست به انتشار این گزارش زده است و نیت آن از بیان آمار مواردی همچون «مخالفت زنان با مداخله دولت در امر حجاب» و تلاش برای اثبات این مخالفت با سر هم کردن چندین تحقیق چه بوده است!
خوب است مرکز پژوهش‌های مجلس این گفته مقام معظم رهبری را قاب کرده و به در ورودی‌شان بیاویزد! آنجا که معظم‌له در دیدار با اعضای شورای خبرگان رهبری در سال ۱۳۸۸ می‌فرمایند: «یک وقت می‌بینید ما در داخل جدول و پازل‌های دشمن قرار می‌گیریم تا یکی از این اجزا را ما تأمین کنیم. خوب، این خیلی چیز بدی است؛ ما باید سعی کنیم که تأمین کننده اجزای او نباشیم. مثل این جدول حروف متقاطع که وقتی کنار هم گذاشته می‌شود، یک کلمه‌ای از تویش در می‌آید. دشمن یک جدولی این جوری درست کرده، برای اینکه یک حرفی از تویش در بیاورد؛ چند تا از این حروف را هم ما بگذاریم! این را باید مراقبت کرد؛ بحث سر این است؛ باید جدول دشمن را کامل نکنیم؛ پازل دشمن را کامل نکنیم؛ ببینیم دشمن چه کار دارد می‌کند و چه کار می‌خواهد بکند؛ اهداف و حضور واضح او را ببینیم.»

بیدار باش به رئیس مجلس!
با توجه به آنچه که گفته شد نه تنها انتشار این پژوهش بلکه نحوه تهیه پژوهش از مرکزی با عنوان «مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی» بعید و دور از ذهن است. پرس و جو‌های «جوان» از منبعی موثق در مجلس شورای اسلامی نشان از آن دارد این نوع از گزارش و آنچه که بیان شد نه تنها اتفاقی نیست بلکه کاملاً عامدانه می‌باشد و از آنجا آب می‌خورد که گروهی مخالف با اهداف انقلاب و مصالح مردم، مراکز استراتژیکی از مجلس همچون معاونت فرهنگی مرکز پژوهش‌ها را در دست گرفته و با انتشار مواردی این چنینی که اثبات بافته‌های ذهن بیمار خودشان است تلاش دارند از طریق علم و آمار به مبارزه با نظام بپردازند!
امیدواریم مسئولان مربوط به ویژه شخص آقای لاریجانی به جای نقشه‌کشی برای سیاست بازی و اداره یک نفره مجلس و انحراف مطالبات مردمی از سمت دولت به سمت دستان پشت پرده و لاپوشانی کم‌کاری‌ها و بی‌تدبیری‌ها، دقت بیشتری بر کار‌های علمی انجام شده داشته باشند تا از این به بعد هر لحاف چهل‌تکه‌ای را با نام گزارش علمی به خورد ایران و ایرانی ندهند!
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
خوزستانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
0
0
آقا چرا واقعیت را قبول نمیکنید مگه قبل از انقلاب کارمندان زن و دانش آموزان و دانشجویان حجاب داشتند ولی انصافا هم فحشا کمتر بود و هم اعتیاد و هم خیانت . و نه اینقدر پرونده از بی حجابی .
مردم از حجاب متنفرند و آن را عامل فحشا میدانند...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
0
0
پوشش قانون الهی است اگر همه جهان نیز با ان مخالف باشند چیزی از اهمیت و ارزش ان کم نمیشود
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار