کد خبر: 919284
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۷
روز دوم بیست‌و‌چهارمین نمایشگاه الکامپ در حالی برگزار شد که شاهد رونق کمتر این نمایشگاه نسبت به سال‌های گذشته بودیم. نوسانات ارز ظاهراً یکی از دلایل این مسأله است که مورد انتقاد شرکت‌کنندگان این نمایشگاه نیز بود.

جوان آنلاین:‌ روز شنبه افتتاحیه بیست‌و‌چهارمین نمایشگاه الکامپ، با حضور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور و رییس شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد و این نمایشگاه به‌طور رسمی فعالیت خود را آغاز کرد. در نمایشگاه امسال برای نخستین‌بار رویداد «الکام تاکز» با محوریت گفت‌وگو برگزار شد و صاحب‌نظران حوزه فاوا به بحث و گفت‌و‌گو درباره مهم‌ترین موضوعات حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات پرداختند. قرار بر این است طی این رویداد 46 سخنرانی و پنل در دو سالن میلاد و خلیج‌فارس برگزار شود. از جمله میزگرد بررسی راهکارهای کاهش آثار نوسان ارز بر کسب‌و‌کارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات است که روز گذشته از ساعت 12 الی 13:30 در سالن خلیج‌فارس برگزار شد. از مهم‌ترین نشست‌های برگزار شده در دو روز نخست این رویداد می‌توان به نشست‌های تحقیقات بازاریابی، آینده پژوهی در مبحث بلاک چین و امنیت در کلان داده‌ها اشاره کرد. سالن دولت هوشمند با حضور 24‌دستگاه از جمله برخی وزارتخانه‌ها، مرکز آمار ایران، دانشگاه آزاد، بنیاد شهید، پژوهشگاه فضایی ایران، شهرداری تهران و ... یکی از رویدادهای این نمایشگاه بود که طی آن این دستگاه‌ها 314 خدمت الکترونیکی را معرفی کردند. بیش از 30‌صندوق سرمایه‌گذاری، شتاب‌دهنده، مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری نیز به عنوان تکمیل کننده چرخه زیست‌بوم استارتاپ‌ها در سالن الکام‌استارز حضور یافتند. در حاشیه این نمایشگاه امیر ناظمی عضو هیأت عامل سازمان فناوری اطلاعات عنوان کرد: وزارت کشور با تقدیم لایحه‌ای به هیأت دولت خواستار محدودیت در فعالیت سرویس‌های حمل‌ونقل آنلاین از جمله اسنپ و تپسی شده است. این لایحه قرار است در کمیسیون امور زیربنایی دولت بررسی شود و آقای آذری جهرمی، وزیر ارتباطات برای مخالفت با این لایحه در این جلسه شرکت کند. 

تأثیر مشکلات ارزی بر نمایشگاه
نوسانات ارزی نمایشگاه الکامپ را نیز تحت‌تأثیر قرار داده به‌طوری‌که رونق کمتر نمایشگاه امسال نسبت به سال‌های گذشته کاملاً مشهود بود. در گفت‌و‌گو‌هایی که با شرکت‌کنندگان در نمایشگاه داشتیم مجموعه‌های شرکت‌کننده نیز بر این مسأله تأکید می‌کردند و از رونق کمتر نمایشگاه امسال نسبت به سال‌های گذشته و مشکلات‌شان ناراضی بودند. در حاشیه نشست خبری درباره الکام‌استارز آقای مهدی حیدری، مدیر اجرایی نمایشگاه الکامپ در خصوص اثرات افزایش نرخ ارز گفت: صنعت فاوا نیز مانند دیگر صنایع بی‌نصیب از مشکلات ارزی نبوده است ولی در بحث نمایشگاه تعدادی از شرکت‌ها که نماینده شرکت‌های خارجی هستند یا محصولات ارزی دارند و باید هزینه‌های حضورشان را به‌صورت ارزی پرداخت کنند با مسائلی روبه‌رو هستند که در جلساتی که با معاون وزیر و مدیر‌عامل شرکت سهامی نمایشگاه‌ها داشتیم، قول مساعدی داده شده تا در این بخش با الکامپ همراهی شود. از جمله به جای پرداخت ارز نقدی قرار شد امسال معادل ریالی آن پرداخت شود. از سوی دیگر حداکثر همکاری از سوی شرکت سهامی برای پرداخت‌های ارزی شرکت‌های الکامپ در نظر گرفته شده است. وزیر ارتباطات نیز با مسوولان استارتاپ‌های مختلف درباره محصولات، چالش‌ها و مشکلات آن‌ها گفت‌و‌گو کرد. آذری جهرمی گفت: وظیفه ما به‌عنوان دولت زمینه‌سازی و رفع موانع است.

الکام‌گیمز
رویداد الکام‌گیمز یکی از رویدادهای جذاب و پر طرفدار این نمایشگاه بود. حدود 650 استارتاپ تأیید شده در صف تکمیل ثبت نام و جانمایی در سالن‌های الکام‌استارز و الکام‌گیمز قرار گرفتند. الکام‌گیمز در کنار استارتاپ‌ها در سالن الکام‌استارز برپا شد و بیش از 30 بازی امسال در الکام‌گیمز حضور یافتند. الکام‌گیمز در سالن‌های 10 و 11 با مشارکت استارتاپ ها و تولیدکنندگان بازی‌های رایانه‌ای برگزار شد که بازی سازان ایرانی طی آن به معرفی و ارائه بازی‌های خود پرداختند. حسام میر آرمندهی عضو هیأت مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران و مدیر بخش الکام‌گیمز درباره این رویداد گفت: هنوز صنعت بازی‌های رایانه‌ای به طور جدی در کشور شکل نگرفته است و رویدادی مثل الکام‌گیمز گامی رو به جلو برای توسعه این صنعت در کشور است.

اسپانسر رویداد الکام‌گیمز
کافه بازار به عنوان اسپانسر رویداد الکام‌گیمز امسال از بازی‌سازان حرفه‌ای دعوت کرد تا محصولات جدید خود را معرفی کنند. در گفت‌و‌گو با آقای امیر حقیقت، روابط‌عمومی کافه بازار وی عنوان کرد: «کافه‌بازار میزبانی این 31 بازی منتخب موبایلی را بر عهده دارد و هدفش این بوده که صدای بازی‌سازان را به صورت رساتری به گوش گیمیر‌های ایرانی برساند و ابعاد رو به رشد این صنعت داخلی را بهتر و بیشتر تبیین کند. »امیر حقیقت درباره تأثیرات نوسانات ارزی بر الکام‌گیمز هم گفت: «نوسانات ارزی خدا رو شکر برای ما مشکلی به وجود نیاورد چون تمرکز ما روی تولیدات داخلی بوده است. البته بازی سازان احتمالاً در آینده با چالش‌هایی رو‌به‌رو خواهند بود. به‌عنوان مثال در تجهیزات زیرساخت و سرور و ... . »
ساسان تقوایی از اعضای ستاد اجرایی الکام‌استارز و مسوول برگزاری الکام‌گیمز نیز در گفت‌و‌گو با «صبح‌نو» گفت: «طی جلساتی که با توسعه دهنده‌ها داشتیم تصمیم بر این شد که 31 توسعه‌دهنده منتخب کافه بازار، بازی‌هایی که منتشر کرده‌اند و از کیفیت قابل قبولی برخوردار است در نمایشگاه شرکت کنند و داخل غرفه‌های خودشان بازی‌هایشان را نمایش بدهند. همچنین در ابتدای غرفه یک فضای استیج هم در نظر گرفتیم که به صورت روزانه دو تورنمنت در ساعت‌های 11 و 15 برگزار می‌شود. از طریق فضایی که ایجاد شده توسعه‌دهنده‌ها می‌توانند به‌صورت مستقیم با مخاطبین خود ارتباط داشته باشند و بازخورد بگیرند. »
آقای علی نادعلی از بازی‌سازان حاضر در الکام‌گیمز نیز در گفت‌و‌گو با «صبح‌نو» عنوان کرد: «ما پنج سال است که فعالیت‌مان را آغاز کرده‌ایم. نخستین بازی ما فروت‌کرفت بوده که یک کارت بازی آن لاین است که تاکنون سه‌میلیون نصب داشته است. بازی بعدی ما پرسیتی به معنای شهر پارسی بوده که در این بازی شهر کوچکی را باید مدیریت کرد و رشد داد. ما با این دو بازی در نمایشگاه حضور داشتیم. البته یک کارت بازی هم طراحی کرده‌ایم که در غرفه‌مان در نمایشگاه به مخاطبان آموزش می‌دهیم و بازی فیزیکی و روی میز است و تم آن همان تم پرسیتی است. این بازی را برای نخستین‌بار در نمایشگاه رونمایی کردیم و استقبال خوبی نیز از آن شد. » نادعلی درباره مشکلات حضور بازی سازان در نمایشگاه نیز گفت: «رفت‌و‌آمد مهم‌ترین مشکل ماست. برای غرفه‌سازی کافه بازار امسال کمک ما کرده و کار را در دست گرفته است در نتیجه ما تقریباً برای غرفه‌سازی کار خاصی نکردیم و توانستیم ‌روی کارهای دیگر تمرکز کنیم. مثل طراحی بازی، ویدئوی تبلیغاتی و طراحی عروسک برای غرفه. مشکل اصلی ما علاوه‌بر مسأله رفت‌و‌آمد این است که جانمایی الکام‌گیمز در کل نمایشگاه خوب نیست و در واقع آخرین سالنی هست که مورد بازدید واقع می‌شود. از لحاظ اقتصادی استارتاپ ها و گیم‌ها حوزه‌های اصلی رشد آینده هستند. اساساً علت توجه دولت به این حوزه‌ها نیز همین است. اما جانمایی استارتاپ ها در سالن 8 و 9 است و الکام‌گیمز هم سالن 10 و 11. یعنی مخاطبین بی‌حوصله و خسته به این سالن‌ها می‌رسند و برای بازدید از این سالن‌ها فرصتی ندارند.‌»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار