کد خبر: 911015
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۶
با وجود افزایش 2.5 برابری کمک‌های مردمی به کمیته امداد یک جریان مشکوک حملات گسترده‌ای علیه این نهاد صورت داد
جوان‌آنلاین: حتما از بحث‌ها درباره اعتراض برخی کاربران توئیتر به کمیته امداد برای انتقال پول به غزه خبر دارید، اولین بار بعد از انتشار عکسی از مراسم افطاری در فلسطین اشغالی که آرم بزرگ کمیته امداد در آنجا خودنمایی می‌کرد، یک کاربر توئیتر که پیش از این به‌خاطر توئیت توهین‌آمیزش درباره امام رضا(ع) معروف شده بود، نوشت: «واقعا پاشدید رفتید به سیصد هزار فلسطینی غذا دادید و برگشتید؟ بابا دمتون گرم خیلی بامعرفتید، فقط وقتی داشتید غذاها رو پخش می‌کردید یه چیزی اذیتتون نکرد؟ عذاب وجدان؟ نه؟ خب اوکی حله».

در واکنش به این توئیت، یکی از کاربران نوشت: «اسم خودتو گذاشتی خبرنگار ولی نمیدونی مدت‌هاست غزه در محاصره است و نمیتونه کسی بره و بیاد و هنوز نمیدونی کمیته امداد اونجا سازوکار و تشکیلاتی داره و پول ایرانی‌ها اونجا نرفته و فقط تشکیلاتی برای جمع‌آوری هست. کاشکی شرم می‌کردی». احتمالا می‌دانید تمام بحث‌های بعدی درباره «نه به کمیته» یا «رکورد‌شکنی کمیته امداد» حول محور همین دو توئیت شکل گرفت. درواقع بحث بر سر این بود که آیا واقعا کمیته امداد از مردم ایران پول جمع می‌کند و به فلسطینی‌ها غذا می‌دهد؟

 خبری که از اساس دروغ بود

خبری که بعدتر معلوم شد از اساس دروغ است، اشاره آن توئیت اول به مراسم «افطاری کمیته امداد در فلسطین» بود؛ مراسمی که برخلاف اخبار دروغ در توئیتر توسط ایران انجام نشده بود، بلکه با پول کمیته امداد فلسطین که درون این کشور از مردم کمک جمع‌آوری می‌کند، این مراسم هم برگزار شده بود.  با داغ‌تر شدن بحث‌ها درباره محل هزینه‌کرد پول «کمیته امداد» هشتگ «#نه_به_کمیته_امداد» راه افتاد، خیلی زود مشخص شد منبع راه‌اندازی این هشتگ در ایران نبوده! اولین «یوزری» که با استفاده از کاربران «فیک» به صورت گسترده از مردم می‌خواست به کمیته امداد پول ندهند از «استرالیا» هدایت می‌شود. «بی‌بی‌سی» و «من‌وتو» هم که به میدان آمدند مساله روشن‌تر شد.   همان‌طور که در مطالب دیگر همین صفحه خواهید خواند مسئولان کمیته امداد بارها توضیح داده‌اند که هیچ‌پولی از ایران به هیچ کشور خارجی‌ای نمی‌رود، مگر آنکه فرد اهداکننده پول را به نیت مردم کشور خاصی به کمیته امداد داده باشد.

واکنش به هشتگ «#نه_به_کمیته_امداد» محدود نبود، تقریبا درحالی که در طول سال‌های اخیر حمایت خاصی از کمیته امداد در فضای مجازی شکل نگرفته بود، یک موج از عکس‌های مثبت کاربران با صندوق‌های صدقه کمیته امداد و اسکرین شات از واریز پول به حساب این نهاد در توئیتر و اینستاگرام منتشر شد.

در جریان زلزله کرمانشاه هم یک‌بار دیگر تبلیغات گسترده‌ای در توئیتر علیه کمیته امداد شکل گرفته بود، در آن مقطع گفته می‌‌شد اگر به کمیته امداد پول بدهید به مردم کرمانشاه نمی‌رسد. البته راه جایگزین تقدیم کردن پول به سلبریتی‌ها بود. این راه جواب نداد، چون هنوز با گذشت 9 ماه از زلزله پول‌ها در حساب اکثر آنها بلوکه است. برای نمونه صادق زیباکلام در پاسخ به اینکه چرا پول‌های کمکی مردم را به کرمانشاه نمی‌برید، گفته بود می‌خواهم آن‌گونه که صلاح می‌دانم خرج کنم. صلاح مورد نظر زیباکلام ساخت مسکن و... نبود، طبق یکی از اظهارنظراتش ساخت «دهکده امید» کاری بود که وی می‌خواست انجام دهد اما قبل از دریافت پول از مردم این هدف عجیب اعلام نشد.

 اولویت، رسیدگی به محرومان داخل کشور

به هرحال پس از اقدام وسیع کاربران مخفی در توئیتر برخی مسئولان کمیته امداد توضیحات تکمیلی دادند: «در طول سه سال گذشته بارها و بارها تاکید کرده‌ام کمیته امداد امام(ره) اولویت خود را رسیدگی به امور محرومان داخل کشور می‌داند و در برون از مرزها صرفا به پیاده‌سازی مدل سازمانی کمیته امداد به صورت خودگردان (کمک‌های مردمی همان کشور برای نیازمندانش) اقدام می‌کند و به نوعی با این کار ضمن صدور ارزش‌های انقلاب، نام و یاد امام راحل زنده و جاوید می‌ماند. قول داده‌ایم چون گذشته هیچ پولی از کمک‌های مردم، در خارج از مرزهای ایران اسلامی مصرف نشود.»

 همصدایی برخی رسانه‌های داخلی با این شایعات

بدتر از حرکت سازماندهی‌شده‌ در توئیتر علیه کمیته امداد، اینفوگرافیک عجیب روزنامه «اعتماد» بود که با عنوان «کمیته امداد به نیازمندان کدام کشورها کمک کرده است؟» منتشر شد. هرچند سردبیر این روزنامه بعد از واکنش‌های شبکه‌های اجتماعی گفت یک اشتباه گرافیکی در عددها رخ داده. حسین دهباشی، مشاور سابق حسن روحانی در واکنش به این اینفوگراف نوشت: «درست در شبِ روز قدس اینفوگرافی از سوی روزنامه اعتماد منتشر شده که «کمیته امداد سه و نیم میلیارد دلار به فلسطین کمک کرده» از سردبیر محترم اعتماد تلفنی پرسیدم گفت: اشتباه گرافیست است و ریال بوده نه دلار (شصت هزار برابر اختلاف/ 350 میلیون تومان) آن هم کمک‌های مردم آنجا.»

همچنین سیاوش اردلان خبرنگار شبکه «بی‌بی‌سی» فارسی در صفحه توئیتر خود نوشت: «15درصد کودکان بریتانیا فقر غذایی دارند. در آمریکا 30 درصد بودجه وزارت بین‌المللی توسعه بریتانیا، مجری طرح‌های کمک به محرومین ممالک، 18 میلیارد دلاره (جدول کمک‌ها). اکثر ممالک دنیا گرسنه دارند ولی هیچ ملتی در تاریخ علیه کمک به گرسنه‌های ملتی دیگه کمپین نکرده».

اردلان همچنین در توئیت‌های دیگر خود به‌طور واضح اعلام کرد که هشتگ زدن علیه کمیته امداد حرکتی کاملا سیاسی است و آنها را خارج‌نشینانی دانست که نگران گرسنگان ایرانی نیستند بلکه اهدافی کاملا سیاسی را دنبال می‌کنند.

 فعالیت‌های خارجی کمیته امداد

به نظر می‌رسد فعالیت‌های خارجی کمیته امداد در سال ۱۳۶۶ و در لبنان آغاز شده است. این تاریخ مصادف با تصویب نخستین اساسنامه این نهاد انقلابی است. اساسنامه کمیته امداد تا به امروز دست‌کم سه بار تغییر کرده و نسخه‌های پیشین آن در دسترس نیست. اما در ماده چهارم آخرین اساسنامه به این نهاد اجازه داده شده «طبق ضوابط ابلاغی دفتر مقام معظم رهبری» شعبی در خارج از ایران تاسیس کند.

براساس اطلاعات موجود در پورتال رسمی کمیته امداد، این نهاد در کشورهای سوریه، آذربایجان، تاجیکستان، فلسطین، افغانستان، عراق، کومور و سومالی دفتر دارد و برای کمک به نیازمندان احتیاجی نیست که از صدقات ایران به کشورهای مزبور مبلغی انتقال داده شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار