کد خبر: 897266
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
جمال شورجه در مراسم بزرگداشت مرحوم فرج‌الله سلحشور:
جمال شورجه كارگردان سينما و تلويزيون و از دوستان و نزديكان مرحوم فرج‌الله سلحشور در مراسم سالگرد اين كارگردان فقيد با ابراز اميدواري از اينكه...
جواد محرمي

جمال شورجه كارگردان سينما و تلويزيون و از دوستان و نزديكان مرحوم فرج‌الله سلحشور در مراسم سالگرد اين كارگردان فقيد با ابراز اميدواري از اينكه سريال «موسي(ع)» يادگار آن مرحوم در سال‌97 توليد شود، گفت: سلحشور با تمام سختي‌هايي كه در اين سال‌هاي اخير و بيماري‌اش داشت متن اين سريال را به صورت كامل نوشته بود و قطع به يقين حضرت موسي‌(ع) در آن دنيا به خاطر همت شش‌ساله‌اش از او دستگيري مي‌كند. 
مراسم دومين سالگرد درگذشت زنده ياد «فرج‌الله سلحشور» روز گذشته با حضور چهره‌هاي فرهنگي و هنري در سالن اجتماعات خبرگزاري فارس برگزار شد. شورجه در اين مراسم به ديداري كه به همراه مرحوم سلحشور با مقام معظم رهبري داشتند اشاره و عنوان كرد: زماني كه صحبت از ساخت سريال «موسي(ع)» شد، سلحشور بغض كرد و گفت نكند كه عمرم كفاف ندهد كه بتوانم اين سريال را بسازم. همانطور كه همه شما مي‌دانيد قرعه ساخت سريال «موسي(ع)» به نام بنده حقير افتاد و در فيلم (مستند سلحشور) ديديد كه مرحوم سلحشور به ساخت اين سريال اشاره كرد و گفت كه ساخت «موسي(ع)» يكي از آرزوهايش بوده است. 
وي با اشاره به مشكلاتي كه سر راه توليد سريال «موسي(ع)» قرار دارد‌، گفت: صحبت‌هايي درباره توليد اين سريال شده اما مشكل مالي و جدي وجود دارد كه ما با رئيس مجلس شوراي اسلامي درباره آن صحبت كرديم و قول‌هايي داده‌اند كه ان‌شاءالله بتوانند براي سال‌97، بودجه‌اي را در اختيار ما قرار دهند. اميدواريم موانع ساخت اين پروژه و ساير پروژه‌هاي سيما برطرف شود و ما هم بتوانيم از عهده ساخت اين سريال برآييم. 
شورجه ياد و خاطره سلحشور را گرامي داشت و افزود: ما بيش از 30‌سال يكديگر را مي‌شناختيم و او همان روز كه از دنيا رفت همان آدم 30‌سال پيش بود. سلحشور به تمام فن‌ها آشنا بود، از صداپيشگي گرفته تا بازيگري و كارهاي فني و... هر كاري كه از دستش برمي‌آمد براي راه‌اندازي مؤسسه‌اش انجام داد. 
  
در فيلمسازي درباره پيامبران عقب هستيم

در بخش ديگري از اين مراسم بزرگداشت حسن عباسي، فعال فرهنگي عنوان كرد: سنگ بنايي كه اين بزرگان در عرصه هنر ديني گذاشته‌اند اميدواريم در آينده نيز ادامه پيدا كند. متأسفانه ما هنوز بعد از ۳۹‌سال دغدغه علم ديني و غيرديني را داريم، حتي بسياري از مسئولان نظام در طرح اين امر كه علم يا هنر ما ديني است يا خير، همت كردند. وي با تأكيد بر اينكه سنگ بناي چنين نظرياتي در غرب گذاشته شده‌است كه علم براي علم و تفكر براي تفكر است، افزود: بعد از اين همه سال كه در كشور ما علم‌، سياست و فرهنگ ديني شده و تجربه نزديك به ۴۰‌سال را گذرانده‌ايم كه حتي در تاريخ ائمه نيز بي‌سابقه بوده چنين صحبت‌هايي باعث تأسف است. ما مجاهديني چون آقا فرج را كه زحمت ديني‌سازي هنر را بر دوش داشتند، داريم. قطعاً در آينده با هدايت شاگردان او با جديت جلو خواهيم رفت. 
عباسي در ادامه عنوان كرد: نخستين نكته اين است كه هتك حرمت به انبيا امروز در سينماي هاليوود يك اصل شده‌است. امروز كه ما از دست ابليس فرار كرده و حكومتي ديني تشكيل داديم سينماي هاليوود تلاش مي‌كند فيلم‌هايي را با نگاهي تحريفي بسازد. از حضرت موسي‌(ع) تا نوح‌(ع) را طوري نشان مي‌دهند كه انگار انبيا از رسالتشان پشيمان هستند. 
بسياري از اين سينماگران وجود ملائك تا جبرئيل را در آثار سينمايي و سريالي خود مورد حمله قرار مي‌دهند. اين فعال فرهنگي با بيان اينكه اگر هر۱۰‌سالي يك فيلم براي يكي از انبيائمان بسازيم باز هم عقب هستيم، افزود: ضعف ما در قانون‌گذاري و بي‌توجهي به اين عرصه‌هاست. دردنامه‌اي را كه شورجه در همين همايش گفتند و مرحوم سلحشور نيز بارها تأكيد داشتند گله‌گذاري از نهادها و صدا و سيما است. 
وي با اشاره به صحبت‌هايي كه در گذشته درباره ساخت سريال حضرت موسي‌(ع) با فرج‌الله سلحشور داشت، گفت: خود تبيين برنامه اين سريال سال‌ها به طول انجاميد. خاطرم مي‌آيد در آن زمان با او شوخي مي‌كردم كه بالاخره شياطين جن و انس مانع مي‌شوند كه تو نسبت خضر و موسي را نشان دهي و او هم هميشه با لبخند توكل بر خدا مي‌گفت. خلاصه اينكه اگر ما پرچمدار استمرار حركت انبيا در قالب جمهوري اسلامي هستيم بايد مانع جسارت عليه انبيا شويم. اينها تلاش دارند كه جلوي تحقق ايمان براي دستيابي به ظهور را بگيرند، كار ما نيز رسالت ساخت آثار شاخص در حوزه انبيا است. 
عباسي با اشاره به صحبت‌هاي اخير داوري اردكاني، رئيس فرهنگستان علوم درباره علم ديني و غيرديني گفت: من متأسفم كه نفر دوم حكومت يعني رئيس‌جمهور نيز دو بار تاكنون چنين چيزي را مطرح كردند كه مگر مبناي علم اسلامي، يهودي و مسيحي است. خود رهبر معظم بارها تأكيد كردند كه علوم انساني تأثيرگذار است كه پايه توحيدي داشته باشد، مطلق علوم انساني غرب اساسش تثليث است. 
  
سلحشور فهميد سينما سرگرمي نيست

در بخش ديگري از اين مراسم پيام تيرانداز، مديرعامل خبرگزاري فارس در سخناني گفت: در جامعه كنوني با خلأ نظري و نگاه نظري مواجه هستيم و اثري كه به همت آقاي عباسي و بستگان مرحوم سلحشور تحت عنوان يك كتاب گردآوري شده برايمان ارزشمند و راه‌گشا است. 
به گفته وي، يكي از مباحثي كه در فضاي رسانه‌اي با آن مواجه هستيم غفلت از مأموريت است و اين نكته براي خيلي‌ها مطرح است. برخي‌ها رسانه را ابزاري براي سرگرمي مي‌دانند، اما در اين ميان مرحوم سلحشور به درستي اين را تشخيص داد كه سينما فقط سرگرمي نيست و اين كتاب كه قرار است در اين مراسم از آن رونمايي شود پاسخي به اين نياز بود. ‌
در نگاه اسلامي و انقلابي نه تنها نگاه صرفاً سرگرم‌كننده به رسانه را مخرب مي‌دانيم، بلكه اعتقادمان بر اين است كه رسانه بايد نقش بيداركننده داشته باشد و انسان را به حركت وا دارد. تيرانداز ادامه داد: اين فعل و انفعالات بايد در مدرسه شكل بگيرد كه امام‌(ره) فرموده بودند «صدا و سيما بايد دانشگاه باشد» و من اين جمله را به رسانه هم تعميم مي‌دهم و مي‌گويم رسانه هم بايد دانشگاه باشد كه اين آموزه‌ها را توسط معلمان به شاگردان منتقل كنند. 
مرحوم سلحشور قبل از اينكه فيلمساز باشد، معلم بود، او در اين مسير ثبات قدم هم داشت از داد و قال‌ها گرفته تا... سلحشور فردي مؤلف بود كه نگاه‌ها را عوض مي‌كرد. اگر صداو سيما مي‌خواهد اصلاح شود بايد از اين داد و قال‌ها نهراسد و مسيري را كه پيش‌رو قرار دارد تغيير ندهد. اين مسير، مسير بندگي است كه سلحشور آن را انتخاب كرده بود و براي همه ما راهگشاست. 
در اين مراسم از كتاب «مباني سينماي اسلامي» نوشته اين كارگردان فقيد نيز رونمايي شد. مرحوم «فرج‌الله سلحشور» كارگردان متعهد و انقلابي كشورمان به دليل ابتلا به بيماري سرطان ريه روز 8 اسفند‌94 دار فاني را وداع گفت و به لقاءالله پيوست.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار