کد خبر: 759832
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۲
يك كارشناس مسائل هسته‌اي در گفت‌و گو با «جوان‌آنلاين»
زارعي با تاكيد بر رويكرد مثبتي كه در شوراي حكام مبني بر مختومه شدن پرونده پي‌ام‌دي ايران شكل گرفت، گفت: اين موضوع مي‌تواند يك اقدام مثبت تلقي شود و شرايط را براي عملي شدن تعهدات طرفين در برجام بيش از پيش فراهم كند.
جوان‌آنلاين: اصغر زارعي، كارشناس مسائل هسته‌اي در گفت‌و‌گو با «جوان‌آنلاين» با اشاره به تصميم آژانس بين‌المللي انرژي اتمي مبني بر مختومه شدن پرونده مربوط به ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ایران اظهار داشت: با توجه به رايي كه با اجماع در شوراي حكام روز گذشته صادر شد،‌ ما اميدواريم پرونده پي‌ام دي خاتمه پيدا كند و مشكلات و مسائلي كه در ارتباط با ابعاد احتمالي نظامي گذشته و حال فعاليت‌هاي هسته‌اي جمهوري اسلامي مطرح بود، تمام شود. اما در متن پيش‌نويس قطعنامه‌اي كه در شوراي حكام به تصويب رسيد نكات و ابهاماتي وجود داشت كه اميدواريم طي مذاكراتي كه در هيئت ديپلماسي جمهوري اسلامي ايران مستقر در شوراي حكام وجود داشت اين ابهامات روشن شده باشد.

وي تصريح كرد: در متن پيش‌نويس در بند 4، 13 و 14 هنوز موضوعاتي تحت عنوان ملاحظاتي در خصوص فعاليت‌هاي جمهوري اسلامي ايران به صورت دو پهلو بيان شد و متن پيش‌نويس هم مبتني بر گزارش 15 صفحه‌اي آقاي يوكيا آمانو بود.
 
زارعي با تاكيد بر رويكرد مثبتي كه در شوراي حكام مبني بر مختومه شدن پرونده پي‌ام‌دي ايران شكل گرفت، گفت: اين موضوع مي‌تواند يك اقدام مثبت تلقي شود و شرايط را براي عملي شدن تعهدات طرفين در برجام بيش از پيش فراهم كند.
 
اين كارشناس مسائل هسته‌اي اضافه كرد: يكي از نكاتي كه مي‌تواند موضوع را تا حدودي تحت شعاع قرار دهد مواضع گاه و بي‌گاهي است كه توسط مقامات كاخ سفيد و كنگره امريكا اتخاذ مي‌شود و متاسفانه ناقض ابتدايي‌ترين اصول مذاكره و تعهداتي است كه طرفين مقابل پذيرفته‌اند؛ ‌مثل تصويب قانوني در كنگره امريكا مبني بر ممنوعيت سفر بازرگانان، تجار و اتباع امريكايي و برخي از متحدين آنها به ايران كه اين موضوع مي‌تواند يك تحريم جديد عليه جمهوري اسلامي ايران باشد و اين اقدام به وسيله اكثر كشورهاي عضو اتحاديه اروپا مورد مخالفت قرار گرفت و حتي سفير اتحاديه اروپا در امريكا رسما اين موضوع را در كنگره امريكا ناقض تعهدات ايالات متحد امريكا عنوان كرد.    
 
وي بيان داشت: مختومه شدن پرونده پي‌ام‌دي رويكرد مثبتي است كه در تعداد كثيري از كشورهاي عضو اتحاديه اروپا و كشورهاي مختلف كه عضو شوراي حكام بودند اتفاق افتاده و عملا شرايط به سمت پيشرفت است و روند اجرايي شدن برجام اجرا مي‌شود اما همچنان امريكا و برخي از كشورهاي اروپا كه متاثر از فشار لابي‌هاي صهيونيستي هستند به گونه‌اي حركت مي‌كنند كه منافع جعلي رژيم صهيونيستي را تامين كنند و همچنان سنگ‌اندازي و اظهاراتي دارند كه مي‌تواند غير سازنده و برخلاف تعهدات مكتوب و پذيرفته شده باشد و قطعا روند را با دست‌انداز و مشكل روبرو خواهد كرد.  

زارعي افزود: اميدواريم آنچه كه در بندهاي 4، 13 و 14 ذكر شده باعث شود اين مساله خاتمه پيدا كند و عملا موضوعات جديدي از ناحيه كشورهاي مقابل و آژانس شكل نگيرد و روندي كه آغاز شده در جهت حل و فصل موضوعات باقي‌مانده در پرونده جمهوري اسلامي ادامه پيدا كند.  
 
اين كارشناس مسائل هسته‌اي گفت: متاسفانه ما شاهد هستيم برخي از چهره‌هاي شاخصي كه اين روزها به عنوان كانديداي رياست جمهوري امريكا مطرح هستند نسبت به توافقات هسته‌اي نظر بسيار منفي دارند و آن را نفرت‌انگيز اعلام كرده‌اند. وجود چنين اظهارات واضحي حاكي از اثرگذاري و تاثيرپذيري اين افراد در لابي‌هاي صهيونيستي در امريكا و اتحاديه اروپاست و قطعا اين مي‌تواند آثار منفي خود را در اجرايي شدن مفاد برجام به همراه داشته باشد.
 
وي با اشاره به تاثير مثبت اين قطعنامه در شوراي حكام كه 35 عضو به آن راي دادند،‌گفت: اميدواريم روند رسيدگي به موضوع هسته‌اي جمهوري اسلامي ايران كه ظالمانه در سال 2003 از شوراي حكام به شوراي امنيت سازمان ملل متحد قرار گرفت و اكنون توانست به روال منطقي خود برگردد و موضوعات در شوراي حكام مورد بحث و بررسي قرار بگيرد، روند پرونده هسته‌اي جمهوري اسلامي ايران هم به روال منطقي و تكنيكي حقوقي خود برگردد.
 
زارعي افزود: يكي از نكاتي كه بايد در داخل كشور به آن توجه كنيم اين است كه ظرفيت‌ها و توانمندي‌هاي ملي را به گونه‌اي هدايت كنيم كه دشمن نتواند از آن براي گرفتن امتياز يا مطالباتي خارج از چارچوب توافقات انجام شده بهره‌برداري كند. بايد برابر تصميماتي مثل تصميم اخير از موضع محكم و استوار خود و بر اساس منافع ملي خود حركت كنيم. بهترين راهبردي كه مي‌توان مقابل زياده‌خواهي‌ها و گزافه‌گويي‌هايي كه از ناحيه‌ي برخي از كشورها خصوصا امريكا صورت مي‌گيرد مي‌تواند راهبردي باشد كه مقام معظم رهبري براي مسئولين نظام خصوصا در نامه‌اي كه براي رياست محترم جمهوري طي 9 ماده مسائل اساسي پرونده‌ هسته‌اي را درج كردند كه هر گونه حركتي در راستاي عملياتي شدن برجام بايد مبتني بر اين شروط و تامين منافع جمهوري اسلامي و تضمين كتبي و تعهد لازم‌الاجرايي كشورهاي مقابل و 1+5 و آژانس‌ بين‌المللي انرژي اتمي براي به رسميت شناختن منافع ملت ايران در چارچوب تعهداتي باشد.         
 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار