کد خبر: 725868
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۲
برای دیدار با روحانی و شمخانی
یوکیا آمانو صبح پنجشنبه به ایران سفر می‌کند و با دبیر شورای عالی امنیت ملی و رییس‌جمهور کشورمان در تهران دیدار خواهد کرد.
جوان آنلاين: مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای گفت‌وگو با مقامات ارشد ایرانی پنجشنبه به تهران می‌آید تا با دریابان علی شمخانی و حسن روحانی دیدار کند.

این دیدار به درخواست ایران و برای گفت‌وگوی مستقیم مقام ارشد آژانس با مقامات عالی کشورمان است تا درباره برخی مواضع و پیشنهادها در رابطه با حل مسایل میان ایران و آژانس و بحث راستی‌آزمایی گفت‌وگو شود.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان روز سه‌شنبه در وین با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیدار کرد.

پس از آن‌که ایران موضوع دسترسی به سایت‌های غیرنظامی و مصاحبه با دانشمندان کشور برای حل موضوع ابعاد احتمالی نظامی را صریحا رد کرد دو طرف بر آن هستند که راهکاری را برای حل سوالات آژانس درباره گذشته فعالیت‌های هسته‌ای ایران بیابند.

یک دیپلمات ارشد کشورمان در وین با تایید سفر آمانو به تهران به خبرنگاران گفت که ایران راهکارها و پیشنهادهایی را برای رفع ابهامات و سوالات آژانس درباره مسایل گذشته در سفر آمانو به تهران ارایه خواهد کرد.

وی گفت: ما معتقدیم توافق ایران و آژانس با عنوان "چارچوبی برای همکاری" که در آبان 1392 در تهران به امضا رسید می‌تواند مبنای حل موضوعات ابعاد نظامی احتمالی باشد.

این دیپلمات کشورمان درباره درخواست و اصرار آژانس برای دسترسی و مصاحبه با بیان این که این مساله در جای خود باید بررسی دقیق شود، گفت: ما فکر می کنیم بدون دسترسی و مصاحبه و در قالب توافق" چارچوبی برای همکاری" می‌توان PMD را حل کرد.

او درباره تاثیر حل و فصل شدن یا نشدن موضوع ابعاد نظامی احتمالی بر توافق جامع هسته‌ای تصریح کرد: این موضوع از موضوعات مذاکرات است، اما اینکه چگونه حل شود مساله‌ای است که در حال مذاکره است. در عین حال که حل PMD از مسیر خاص خود یعنی آژانس پیش خواهد رفت اما در توافق جامع هسته ای به این مساله اشاره خواهد شد که این موضوع کی و به چه شکل حل می شود. ما فکر می کنیم ظرف چند ماه و تا قبل از اجرای توافق بتوان این موضوع را حل کرد.

به گزارش ایسنا، اساس تحریم های شورای امنیت و تحریم های یک جانبه اروپا و آمریکا علیه ایران به خاطر ادعاهایی است که آژانس در سال های قبل درباره فعالیت های هسته‌ای گذشته ایران مطرح کرده است بنابراین لازمه اجرای توافق حل این موضوع است با این حال دوطرف تاکنون به این نتیجه رسیده اند که بنا به دلایل سیاسی و فنی مسیر حل ابعاد نظامی احتمالی از توافق تا مرحله اجرای توافق جدا باشد.

این دیپلمات ایرانی با بیان اینکه "سفر آمانو می تواند در این زمینه روشنگری خوبی صورت دهد" افزود: یکی دیگر از اهداف سفر آمانو به تهران گفت‌وگو درباره راستی آزمایی اقدامات هسته ای است که ایران در چارچوب توافق جامع انجام خواهد داد. ایران مایل است تا در این باره مستقیم با مقام ارشد آژانس گفت‌وگو کند.

منبع: ایسنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار