کد خبر: 714543
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۱
در سفر هيئت تجاري دهلي به تهران عنوان شد
با گذشت دو هفته از بيانيه لوزان، تحركات در حوزه ديپلماسي اقتصادي تشديد شده است و كشورهاي صنعتي جهان قصد دارند.....

با گذشت دو هفته از بيانيه لوزان، تحركات در حوزه ديپلماسي اقتصادي تشديد شده است و كشورهاي صنعتي جهان قصد دارند در حوزه‌هاي مختلف اقتصادي به ويژه بخش نفت سرمايه‌گذاري و شراكت راهبردي با ايران برقرار كنند؛ اوج اين تمايل مربوط به هندي‌هاست كه پيش شرط سرمايه‌گذاري در صنعت پتروشيمي ايران را «هبه گاز» عنوان كردند.

به گزارش «جوان»، پس از سفر هيئت ايراني به چين براي گسترش همكاري‌هاي نفتي با اين كشور، هيئت هندي دو روز پيش وارد تهران شدند تا مذاكرات خود را براي عقب نماندن از چيني‌ها آغاز كنند. اين هيئت در سفري به عسلويه از تأسيسات نفتي و زيرساخت‌هاي اين منطقه ديدن كردند و دست آخر از علاقه خود براي سرمايه‌گذاري در پتروشيمي خبر دادند اما به شرط دريافت گاز 2 سنتي!

اين پيش شرط در حالي عنوان مي‌شود كه طي يك سال گذشته اختلافات بسياري در باره نرخ خوراك پتروشيمي‌هاي گازي به وجود آمده است؛ مجتمع هايي كه هر متر مكعب گاز طبيعي را 3 سنت دريافت مي‌كردند و سود كلاني به دست مي‌آوردند. مجلس و وزارت نفت نيز با همراهي يكديگر براي پايان دادن به رانت‌هاي كلان و احقاق حقوق ملي، قيمت را به 13 سنت افزايش دادند. گرچه قرار شده است فرمول نهايي براي محاسبه قيمت گاز اعلام شود كه قطعاً قيمت خوراك را به زير 10 سنت نخواهد رساند اما شرط هندي‌ها براي سرمايه‌گذاري در نوع خود بسيار جالب به نظر مي‌رسد.

آنها گاز 2 سنتي مي‌خواهند و قصد دارند با سرمايه‌گذاري در بالادست پتروشيمي، صنايع ميان دست و پايين دست را در هند راه اندازي كرده و توسعه دهند. در واقع اين كشور قصد دارد «گل» سود را در كشور خود و براي مردم خود تبديل به توسعه كند و ايران را در همان جايگاه خام فروشي نگه دارد. هنوز از تصميم شركت ملي صنايع پتروشيمي خبري در دست نيست اما قائم مقام اين شركت روز گذشته در نشستي خبري با اعلام اينكه در مذاكرات صورت گرفته با هيئت تجاري هند آنها اعلام كردند در صورت خوراك ارزان در ايران سرمايه‌گذاري مي‌كنند، گفت: در مذاكرات صورت گرفته با هيئت تجاري اين كشور صحبتي در اين مورد نشد اما هندي‌ها خواهان قيمت ارزان خوراك گازي هستند.

محمدحسن پيوندي با اشاره به اينكه در اين مدت هندي‌ها مذاكرات زيادي براي حضور در طرح‌هاي پتروشيمي داشته‌اند، گفت: با توجه به نزديك بودن سواحل خليج فارس و عمان به كشور هند آنها معتقدند به‌جاي واردات گاز از ايران و تبديل آن به كود اوره، واحد پتروشيمي در ايران تأسيس كنند اما قيمتي كه آنها براي خوراك گازي اعلام كرده‌اند بسيار پايين
(2 سنت) است.

قائم مقام شركت ملي صنايع پتروشيمي با تأكيد بر اينكه در مذاكرات صورت گرفته با هندي‌ها، آنها حضور خود را مشروط بر رفع تحريم‌ها نكرد‌ه‌اند، گفت: ايران به آنها پيشنهاد داده است در صورت سرمايه‌گذاري در مناطق محرومي مانند ايرانشهر در استان سيستان و بلوچستان مي‌توانند از تسهيلات دولت استفاده كنند.

پيوندي در پاسخ به اين سؤال كه تسهيلات مورد نظر براي حضور هندي‌ها چيست، عنوان كرد: در حال حاضر اين تسهيلات مشخص نشده است.

وي با اشاره به اينكه آنها خواهان توليد 7 تا 8‌ميليون تن كود اوره در ايران هستند، خاطرنشان كرد: هندي‌ها براي قيمت خوراك پتروشيمي بايد با سطح عاليه كشور به تفاهم برسند.

قيمت خوراك

قائم مقام شركت ملي صنايع پتروشيمي با اعلام اينكه تعيين قيمت خوراك واحدهاي پتروشيمي روزهاي پاياني خود را طي مي‌كند، گفت: اينكه گفته مي‌شود تعيين قيمت خوراك توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت درحال تدوين است درست نيست بلكه اين كار با محوريت وزارت نفت و شركت ملي صنايع پتروشيمي و با همكاري دو وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت و اقتصاد و دارايي صورت مي‌گيرد.

قائم مقام شركت ملي صنايع پتروشيمي در پاسخ به اين سؤال كه آيا تخفيف قيمت خوراك شامل حال سرمايه گذاران خارجي هم مي‌شود، گفت: در قانون به‌صراحت اشاره‌اي به سرمايه گذار داخلي يا خارجي نشده است. در صورت ترديد در اين موضوع بايد از شوراي نگهبان استفسار كرد.

18ميليون تن ظرفيت خالي

پيوندي با اشاره به اينكه شركت ملي صنايع پتروشيمي به‌دلايل قانوني اجازه سرمايه‌گذاري در طرح‌هاي پتروشيمي را ندارد، گفت: با توجه به مطالعات عميقي كه در صنعت پتروشيمي صورت گرفته است، بر اين اساس مشخص شد در حال حاضر 57ميليون تن ظرفيت پتروشيمي در كشور وجود دارد كه 17 تا 18 ميليون تن آن خالي است، از اين مقدار 7 تا 8 ميليون تن مربوط به كمبود خوراك گازي است.

وي ادامه داد: اين كمبود خوراك مربوط به عقب‌ماندگي فازهاي 15 تا 18 پارس جنوبي و بخش گازي است، بخشي ديگر نيز مربوط به مشكل خروج مديريت واحدهاي پتروشيمي از مديريت شركت ملي صنايع پتروشيمي است.

تحريم‌ها

پيوندي با اشاره به اينكه در صورت توافق هسته‌اي و حذف تحريم‌ها ايران آمادگي لازم را براي حضور سرمايه گذاران خارجي به‌دليل آماده نبودن زيرساخت‌ها ندارد، گفت: پيام من به بخش خصوصي اين است كه هم اكنون مي‌توانند زيرساخت‌هاي مورد نياز ساخت واحدهاي پتروشيمي را در سواحل خليج فارس و عمان آماده‌سازي كنند و سود زيادي در اين زمينه به‌دليل بالا رفتن قيمت زمين به دست بياورند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار