کد خبر: 711797
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۳
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در حوزه تلفن ثابت و همراه با توجه به مبادله رقم قابل توجهی پیامک، مشکل خاصی گزارش نشده است، اما در زمینه اینترنت اختلالاتی به من گزارش شد.
مهر: محمود واعظی در دیدار نوروزی خود با خبرنگاران،‌ نخستین نشست خبری سال ۹۴ را برگزار کرد و به سئوالات خبرنگاران پاسخ گفت.

سرمایه‌گذاری ۴۰۰۰ میلیاردی دولت برای ICT

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر لزوم فرهنگ‌سازی در حوزه استفاده از ابزارهای ICT، به تشریح برنامه‌های سال ۹۴ در این بخش پرداخت و گفت: مطالبات مردم از وزارت ارتباطات بیشتر از امکانات و زیرساخت‌ها است و بر این اساس باید در بخش‌های مختلف توسعه مد نظر قرار گیرد.

وی با تاکید بر برنامه‌های این وزارتخانه برای حمایت از بخش خصوصی، گفت: بخش خصوصی باید سه تا چهار برابر دولت در این حوزه سرمایه‌گذاری کند؛ بر این اساس امسال حدود ۴۰۰۰ میلیارد تومان در بخش ICT سرمایه‌گذاری می‌شود و پیش‌بینی می‌کنیم که بخش خصوصی نیز  ۱۰ هزار میلیارد تومان در این حوزه سرمایه‌گذاری کند.

واعظی با تاکید بر توسعه متوازن ICT در مناطق محروم و کمتر برخوردار، خاطر نشان کرد: سال گذشته ۸۰۰۰ روستا به شبکه اینترنت متصل شدند و امسال نیز سه برابر یعنی ۲۵ هزار روستا به شبکه اینترنت وصل خواهند شد. همچنین بنای ما بر این است که ۸۰ درصد پهنای باند در داخل و ۲۰ درصد پهنای باند از خارج کشور مورد استفاده قرار گیرد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار امیدواری کرد که تا پایان سال ۹۴ ظرفیت پهنای باند کشور دو برابر شود.

تخصیص ۱۲۰ میلیارد تومان به تولید اپلیکیشن‌های داخلی

وی با اشاره به تولید اهمیت محتوای بومی و نرم‌افزارهای کاربردی، گفت: با توجه به فضای به وجود آمده، باید کاربران ایرانی از محتوای داخلی و اپلیکیشن‌های بومی استفاده کنند؛ به همین دلیل مبلغ ۱۲۰ میلیارد تومان برای حمایت از بخش خصوصی، دانشگاهی و فارغ‌التحصیلان این رشته تخصیص داده‌ایم که به صورت وام کم بهره با بازپرداخت میان مدت سه تا پنج سال در اختیار تولیدکنندگان اپلیکیشن قرار می‌گیرد.

واعظی همچنین از اشتغالزایی ۳۰ هزار شغل در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات برای سال ۹۳ خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌کنیم در این حوزه در سال ۹۴، ۱۰۰ هزار شغل ایجاد شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: برای سال ۹۴، هشت پروانه در حوزه شبکه‌های ارتباطی به اپراتورهای مختلف اعطا می‌شود که این موضوع نیز می‌تواند باعث اشتغالزایی شود.

اختلال اینترنت در ایام نوروز گزارش شد

وی در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر در مورد وضعیت شبکه‌های ارتباطی در ایام نوروز، گفت: در حوزه تلفن ثابت و همراه با توجه به مبادله رقم قابل توجهی پیامک، مشکل خاصی گزارش نشده است، اما در زمینه اینترنت اختلالاتی به من گزارش شد.

واعظی گفت: کمیته‌‌های ارزیابی وضعیت شبکه‌های ارتباطی در ایام نوروز، وضعیت شهرهای پرتردد گردشگری و زیارتی را مورد ارزیابی قرار داده و اپراتورهای تلفن همراه و مخابرات در زمینه صوت و پیامک شبکه‌های خود را تقویت کرده و از این رو مشکلی در این زمینه گزارش نشده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: سال گذشته در این ایام حدود ۳.۲ میلیون نفر کاربر اینترنت پر سرعت داشتیم اما امسال هشت میلیون کاربر اینترنت پرسرعت خانگی و بیش از هشت میلیون کاربر اینترنت موبایل از شبکه اینترنت استفاده می‌کردند که این موضوع حجم پهنای باند گسترده‌ای را مطالبه می‌کرد. به همین دلیل در برخی جاهای شلوغ و اماکن پرتردد سرعت اینترنت تا حدی پایین آمده بود. با این وجود همانطور که برای سال ۹۳ برنامه‌ریزی کرده که مشکل تلفن همراه و پیامک را حل کنیم برای سال آینده نیز برنامه داریم در استفاده از اینترنت برای نوروز سال ۹۵ کاربران مشکلی نداشته باشند.

تاثیر توافقات بر مناقصه‌‌های ارتباطی

وی در مورد توافقات صورت گرفته در مذاکرات لوزان و تاثیر آن بر وضعیت ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور، گفت: همانطور که این مذاکرات و توافق حاصل شده بر بخش‌های مختلف تاثیر می‌گذارد، بر فناوری اطلاعات نیز تاثیرگذار خواهد بود. تا پیش از این در مناقصه‌های ما رقابت میان چینی‌ها با چینی‌ها بود و تنها یک کشور در مناقصه‌های ما شرکت می‌کرد. اما با برداشتن محدودیت‌ها و رفع تحریم‌ها، امیدواریم در حوزه ارتباطات و همکاری‌های خارجی در بخش ICT بتوانیم موثر واقع شویم و از سرعت توسعه بیشتری بهره‌مند شویم.

بررسی گزارش پارازیت‌ها در شورای امنیت ملی

واعظی در مورد آخرین وضعیت پارازیت‌ها، امواج و تشعشعات، گفت: گزارش پارازیت‌ها را ارسال کردیم و این موضوع در شورای امنیت ملی در حال بررسی است و امیدواریم به زودی به نتیجه روشنی برسد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: به موازات این موضوع، گروه مشترکی با همکاری سازمان انرژی اتمی تشکیل دادیم تا در نقاط مختلف تهران امواج را رصد کرده و به امواج بیش از حد مجاز تذکر می‌دهیم. در همین حال منتظر پاسخ گزارش پارازیت در شورای امنیت ملی هستیم تا به صورت موردی نخواهیم به دنبال امواج غیرمجاز بگردیم.

اجرای فاز دوم فیلترینگ هوشمند

وی در مورد آخرین وضعیت فیلترینگ هوشمند بر روی شبکه‌های اجتماعی، گفت: فاز نخست این طرح بر روی شبکه اجتماعی اینستاگرام انجام شد و در فاز دوم که از نیمه اسفند ماه آغاز شده، این سیستم بر روی شبکه‌‌های اجتماعی اجرا نمی‌شود بلکه زیرساخت‌ها را مورد هدف و بررسی قرار داده‌ایم و در مرحله سوم که از دو ماه دیگر آغاز می‌‌شود، کل شبکه اینترنت تحت اجرای فیلترینگ هوشمند قرار می‌گیرد.

واعظی با تاکید بر اینکه به دنبال استفاده حداکثری از شبکه‌های اینترنت هستیم، خاطر نشان کرد: اما سایت‌های که کاملا غیراخلاقی هستند و نیز سایت‌هایی که بخشی از محتواهایشان غیرمجاز است، باید فیلتر شوند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه با افزایش ۲.۵ برابری تعداد کاربران ADSL نسبت به سال گذشته، هم‌اکنون هشت میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از اینترنت پر سرعت استفاده می‌کنند، افزود: سال ۹۴ پهنای باند اینترنت دو برابر شده و سرعت و کیفیت نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

وی در مورد سایت‌های قبلا فیلتر شده نیز گفت: این موضوع باید در کارگروه تعیین مصادیق بررسی شود و ما به عنوان وزارت ارتباطات مسئول بسته شدن سایت‌ها نیستیم.

واعظی در مورد اختلالات VPN نیز گفت: استفاده از VPNها قانونی نبوده و ما آن را تائید نکرده‌ایم و اختلال آنها نیز به ما ارتباطی پیدا نمی‌کند.

استفاده از مشاور خارجی برای حل مشکل کیفیت اینترنت

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر حفظ رضایت مردم و حقوق شهروندی در حوزه ارتباطات، گفت: ‌در مورد تعرفه‌ها در سال گذشته سعی کردیم تعرفه کاربران خانگی را در حوزه اینترنت ۲۰ درصد کاهش دهیم و در حوزه اینترنت همراه نیز این مبلغ تا یک دهم کاهش پیدا کرد. در همین حال تعرفه مکالمات تلفن همراه ایرانسل و رایتل افزوده نشد و همراه اول نیز مقدار کمی افزایش تعرفه داشت. اما در زمینه کیفیت، با شبکه کهنه‌ای مواجه هستیم و باید مشکل آن را رفع کنیم.

وی با تاکید بر اینکه از کیفیت اینترنت راضی نیستم و بارها نیز تذکر خود را اعلام کرده‌ام، افزود: مردم باید با آرامش از اینترنت استفاده کنند و بر این اساس کمیته ارتقای کیفیت اینترنت را تشکیل دادیم تا هر دو هفته یک بار در جلساتی منظم به این موضوع رسیدگی شود.

واعظی گفت: پیشنهاد کرده‌ایم که برای حل مشکل کیفیت اینترنت از مشاور خارجی نیز استفاده شود و بودجه آن را تقبل خواهیم کرد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه با شرکت‌های اینترنتی که اقدام به کم‌فروشی می‌کنند نیز برخورد شده، گفت: در حال رصد اقدامات شرکت‌های اینترنتی و اپراتورها به صورت ماهانه هستیم اما خیلی از این موضوعات را رصد نمی‌کنیم.

وی افزود: برای سال ۹۴ در حوزه موبایل، صوت و دیتا بنای افزایش تعرفه نداریم، اما در حوزه تلفن ثابت در حال بررسی پیشنهاد شرکت مخابرات برای تغییر تعرفه‌ها هستیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار