کد خبر: 668284
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۵
نرمی استخوان در کودکان و بزرگسالان بیشتر به دلیل عدم دریافت کافی کلسیم، فسفر و ویتامین D رخ می‌دهد که می‌توان با مصرف ماهی و لبنیات که حاوی ویتامین D هستند ریسک این بیماری را کاهش داد.

حمید پدرام متخصص ارتوپد گفت: عارضه نرمی استخوان ممکن است در کودکان و همچنین در بزرگسالان اتفاق بیافتد که به دلایلی کلسیم، فسفر و یا ویتامین D به اندازه کافی در اختیار تولید استخوان قرار نگرفته، استخوان‌ها با نرمی مواجه شده و تغییر شکل می‌یابند.


وی ادامه داد: افراد ویتامین D را معمولا از غذاهایی مانند ماهی، لبنیات و همچنین تاثیر آفتاب بر پوست می‌توانند دریافت کنند تا در اثر کمبود ویتامین D با نرمی استخوان مواجه نشوند. علامت نرمی استخوان درد و خشکی استخوان است که در موارد شدید استخوا‌ن‌ها به راحتی می‌شکنند و یا تغییر شکل می‌یابند همچنین در نرمی استخوان پاها خمیده شده و با کوتاه شدن مهره‌ها اندازه قامت کاهش پیدا می‌کند. افرادی که نارسایی مزمن کلیه نیز دارند می‌توانند با نرمی استخوان مواجه شوند.


وی اظهار داشت: بیماری پاژه عارضه‌ای با علت نامعلوم بوده که در آن نواحی از استخوان به صورت موضعی دچار نرمی می‌شوند. شایع ترین استخوان‌های درگیر لگن، ران، جمجمه و مهره‌ها هستند. پزشک با پرتونگاری و آزمایش‌های مختلف متوجه این بیماری می‌شود. در صورتی که جمجمه به این عارضه گرفتار باشد سردرد ممکن است بروز کند.


وی تصریح کرد: در بیماری پاژه استخوان‌ها دچار تورم موضعی در محل ضایعات استخوانی می‌شوند و این ضایعات ممکن است گرم و حساس شده و به راحتی تب کنند. در صورتی که این ضایعات خیلی وسیع باشند ممکن است در اثر افزایش زیاد جریان خون داخل آن‌ها، نارسایی قلبی نیز ایجاد شود. درد را می‌توان با مسکن‌های مانند آسپرین و ایبوبروفن تسکین داد و در موارد بسیار شدید بیمار حتما باید به پزشک متخصص مراجعه کرده تا تحت درمان قرار گیرد.


پدرام گفت: نرمی استخوان در کودکان موجب ضعیف شدن استخوان‌ها، تغییر شکل اندام‌ها و پرانتزی شدن پاهای آنها می‌شود. مهمترین علائم در نرمی استخوان کودکان شلی و ضعف عضلانی، تاخیر در رشد و مچ دست کلفت است. در موارد بسیار شدید ممکن است شکل قفسه سینه کودک نیز تغییر کند کودکی که به مدت طولانی فقط از شیرمادر استفاده می‌کند به دلیل ناکافی بودن ویتامین D در شیر مادر ممکن است با نرمی استخوان مواجه شود در نتیجه بهتر است در کنار شیرمادر از مکمل‌های حاوی ویتامین D نیز استفاده شود.


وی اذعان داشت: در حالات شدید تغییر شکل استخوا‌ن‌های بیمار، ممکن است برای درمان نیاز به جراحی باشد. اما موارد خفیف، با درمان‌های دارویی و مصرف کلسیم و ویتامین D قابل درمان هستند.


به خاطر داشته باشید که ویتامینD را به صورت خودسرانه و به مقدار زیاد مصرف نکنید چرا که مصرف زیاد آن منجر به مسمومیت شده که به صورت تهوع، خارش، عصبانیت و ضعف خود را نشان می‌دهد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار