کد خبر: 637584
تعداد نظرات: ۱۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۱:۵۸
غلامعلي افروز: زنان 45 ساله بدون دغدغه ازدواج كنند و فرزند بياورند
رئيس انديشكده خانواده مركز الگوي اسلامي ايراني با بيان اينكه ازدواج زنان بعد از 35 و 40 سالگي به پديده‌اي طبيعي تبديل شده است، گفت: اميد به زندگي در نيم قرن گذشته در جمعيت زنان و مردان به طور قابل ملاحظه‌اي افزايش يافته است، به گونه‌اي كه ميانگين عمر خانم‌هاي ايراني نسبت به يكصد سال گذشته حدود دو برابر شده است.
غلامعلي افروز در نهمين نشست انديشه‌ورزي با موضوع «ازدواج در آيينه سن زيستي و رواني و فرزندآوري بعد از 45 سالگي؛ نگاهي فراتر از باورهاي كليشه‌‌اي» با بيان اين مطلب افزود: در آموزه‌هاي عقلاني و جهانشمول ديني و در فرهنگ‌هاي متعالي در گستره جغرافيايي زمين، هيچ سقف سني‌ براي ازدواج تعيين نشده است. همه زن‌ها و همه مردها براي هميشه زندگي، به ويژه در سال‌هاي سالمندي و پيري، بيشتر به آرامش نياز دارند و ازدواج براي داوطلبان دل آرام ازدواج در هر سني، ارزشمند و مطلوب است. به گفته افروز زندگي بدون همسر و مجرد ماندن آقايان و به ويژه خانم‌ها به صرف اينكه سن ايشان بالاي 40، 50، 60 و حتي بيشتر از 70 سال است، نمي‌تواند در قاموس هستي و از منظر خالق زوج‌آفرين، امري ميمون و مطلوب باشد. نبايد خانم يا آقايي كه ازدواج ناموفقي را در گذشته تجربه كرده يا به دلايلي همسر قبلي‌اش را از دست داده است، انديشه ازدواج مجدد، مطلوب و دل‌آرامي را از دست بدهد ولو آنكه در سنين كهنسالي به سر مي‌برد.

استاد ممتاز دانشكده روان‌شناسي و علوم تربيتي دانشگاه تهران اضافه كرد: سلامت زيستي و پويايي حياتي دختران 40 ساله امروز همانند دختران 20 ساله 40 تا 50 سال گذشته است و مطلقاً روا نيست كه در مخاطب قرار دادن دختران مجرد 40 سال به بالا كه عموماً از نظر زيستي و رواني آمادگي كامل براي ازدواج موفق و فرزندآوري مطلوب دارند، اصطلاحات فوق العاده قديمي نظير «پير دختر» را كه نشان از واماندگي فرهنگي و دور بودن از يافته‌هاي پژوهش‌هاي نوين و جهانشمول است به زبان جاري كرد و علاوه بر ايجاد اضطراب و تعارض در آنها و خانواده‌هاي ايشان مانع فرهنگي ديگري را به موانع ازدواج افزود. افروز ادامه داد: استانداردهاي بهداشتي نسبت به گذشته فوق‌العاده فراگير شده است و خوشبختانه خانم‌ها از بيشترين سلامت زيستي و مراقبت‌هاي بهداشتي برخوردار بوده و به دور از بسياري از آسيب‌هاي گذشته مي‌توانند در هر سني ازدواج كرده و توفيق فرزندآوري را در بعد از سنين 40 و 45 سالگي داشته باشند.

غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۳
ناشناس
|
United States of America
|
۱۹:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۳
0
4
با سلام. من یک دختر 40 ساله و مجرد و تحصیل کرده هستم. موقعیتهایی هم برای ازدواج داشته ام و سخت گیر هم نبوده ام اما هر بار رضایت هم دادم به گونه ای کار به هم خورده و باعث یک صدمه ی روحی و عاطفی برای من شده و من هنوز مجرد باقی مانده ام.
روزی نیست که آرزوی مرگ نکنم و این مجرد بودن که گویی یک گناهی است که از قتل هم بزرگتر است مثل پتک به سرم نکوبد.

زندگی در تنهایی آنهم تا این سن خودش به تنهایی برای کشتن روح و روان یک دختر کافی است اما مردم هم دست بردار نیستند.

من امروز به قدری به خاطر همین قضیه پیردختر خطاب شدن قلبم شکسته بود که با گریه داشتم توی اینترنت دنبال این می گشتم که گناه من چی هست که خداوند نخواسته من ازدواج کنم و گناهم چی هست که نخواستم فساد و فحشا کنم و در خانه پدرم نشسته ام و دارم کارم را میکنم و در مقابل این مشیت الهی سر تسلیم فرود آورده ام که به این سایت هدایت شدم و این پیام دکتر افروز را دیدم.

از وقتی بچه بودم به دکتر افروز که در برنامه خانواده رادیو بودند علاقه داشتم. در این غروب ماه رمضان با خواندن این متن در حالی که اشک می ریختم کمی احساس آرامش کردم و خیلی برای ایشان دعا کردم که هنوز هم در جامعه ما انسانی یافت می شود که به یک دختر که گناهی جز مجرد بودن ندارد اینطور نگاه میکند.
آنهم در جامعه ای که زن حق انتخاب اولیه همسر ندارد و حق انتخابش در مرحله ی دوم است.

ایکاش کسانی که متأهل هستند به این فکر کنند این لطف خداست که شامل آنها شده است و شکر و سپاس این لطف خدا شکستن دل دختران مجرد نیست که این دنیا بالاخره تمام میشود.

باز هم از دکتر افروز و سایت شما ممنونم
و امیدوارم هر آرزویی از خداوند دارید به شما ببخشد.
پاسخ ها
فریدون
| Germany
۲۳:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۱
گلم خیلی زندگی رو واسه خودت سخت نگیر
نگار
| Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
تو خیلی عقب مانده فکری هستی که ازدواج را موفقیت و ضروری و خودت رو پیر دختر بدانی. ادم باید برای خودش زندگی کند نه برای حرفه مردم. متاسفم به طرز فکرت ، من ترجیح میدم تا اخر عمر مجرد بمونم تا اینکه با مردی ازدواج کنم که باهاش احساس خوشبختی ندارم
فرید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۸
4
7
اقای به اصطلاح دکتر!
اولا بهبود شرایط زیست چه ربطی به بالا رفتن سن ازدواج دارد؟! ثانیا جنابعالی یا دختر 45 ساله ندیده ای و یا دستور گرفته ای که به هر قیمتی ماجرای دختران سالمند را ماله کشی کنی. حتی جوانان دبیرستانی نیز می دانند دختران میانسال دچار عوارض روحی پیچیده و بیمار گونه خواهند شد.ان وقت جنابعالی از باروری در سن 40 به بالا حرف میزنی؟!!احتمالا عقب ماندگی فرهنگی صفت کاملا مناسبی برای حضرت عالی و سیاست گذارانی است که پدیده بالا رفتن سن ازدواج در ایران مدیون ... های انان است.ضمنا بعید می دانم این چند سطر فرمایشات ابکی شما مرحمی بر زخم های دختران میانسال باشد.
باران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۲
2
2
سلام آقای فرید به اصطلاح عالم
شما هم دختری به سن 40 یا بالاتر نیستین که دقیق دارین قضاوت میکنین
یاس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
2
1
سلام اقای فرید
چه عقده وار از دخترحرف زدید.
معلومه بدحور ازشون ضزبه خوردید.
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۴
0
1
به نظر من این منتهای بی .....که به یه دختر مجرد سن بالا بگیم پیردختر.
ناشناس
|
Spain
|
۰۳:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
0
2
سلام.منم یک دختر ۴۳ هستم ک با اشک دارم این مطالب رو میخونم ...
پاسخ ها
فریدون
| Germany
۲۳:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۱
سلام...گلم زندگی رو به خودت سخت نگیر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
0
2
خاک عالم بر سره همتان
ترنم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۴
1
4
پیردختر اون خانم های متاهلی هستندکه اگر شوهر نداشته باشند عرضه ی زندگی در جامعه رو ندارند...و با زبان به دخترهای مجرد نیش میزنند .ادم مجرد باشه بهتر از یک ادم متاهل نیش زبانی هستش
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
کاملا درست و صحیح
علیرضا کفیل مهندس عمران اصالت تهرانی مسلط به زبان انگلیسی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۰
1
0
سنم ۵۴سالمه ولی قیافه ۴۰سال نشان میده یک زن خانم خانه دار با اصالت خانه دار تحصیل کرده زیبا رو قد بلند و خانم باسر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار