جوان آنلاین: رسم عجیب خودروسازان داخلی که به جای خودروی ثبتنامی خودروی دیگری را تحویل بگیرید تمامی ندارد. البته در سایه واردات قطره چکانی و انحصاری که برای آنها ایجاد شده، اگر غیر این رویه بود جای تعجب داشت. بهانهها هر سال بنا به شرایط تغییر میکند. یک روز مشکل قطعی برق و روزی دیگر نبود قطعه و این سؤال را ایجاد میکند که اگر در زمان ثبتنام و اخذ پول، مشکلات احتمالی تولید لحاظ نشده و قرار به بهانه جویی، بدعهدی و بیبرنامگی باشد، چرا دیگر ذوق خریداران را کور میکنید به یکباره یک مدل تولید و همه شهر را از آن پر کنید!
تعدادی از ثبتنام کنندگان سهند از تأخیر در تحویل این خودرو و پیشنهاد سایپا برای تحویل کوئیک به جای آن خبر دادهاند. البته این اولین بار نیست که در این خودروسازی پیشنهاد تحویل خودروی دیگری به جای خودرو ثبتنامی داده شده است. دی سال گذشته این خودروسازی با اشاره به مشکل در تولید اطلس، کوئیک را بهعنوان جایگزین پیشنهاد داده بود. یکی از متقاضیان که خودرو اتوماتیک ثبتنام کرده با انتقاد از بیبرنامگی در تحویل خودرو و عدم برنامهریزی لازم برای تحویل به موقع گفت: بعد از چندین ماه تأخیر در تحویل خودرو اعلام کردند که خودرو اتوماتیک موجود نیست و دندهای با رنگ دیگری آماده تحویل است. وی افزود: معمولاً در این تغییر پیشنهادها هم گزینهای پایینتر از انتخاب اولیه به شما پیشنهاد داده میشود.
گزارشها از خودروسازی سایپا حاکی از این است که دلیل پیشنهاد کوئیک به جای بسیاری دیگر از تولیدات به اصطلاح خاص این خودروساز از جمله سهند یا اطلس یا شاهین، انبارهای مملو از این مدل خودرو و به نوعی جاافتادن خودرو کوئیک در خط تولید این کارخانه و دپو آن در انبارها باشد. همچنین طبق گزارشهای اعلام شده دلیل تأخیر در تحویل برخی مدلها کمبود قطعه، نوسان افزایش نرخ ارز، جنگ ۱۲ روزه و مشکلات ناشی از قطع برق عنوان شده که در مجموع تولیدات این خودروسازی را به تعویق انداخته است.
از سویی دیگر در انتقاد به دلایل تأخیر در تحویل خودرو این مسئله عنوان شده که مدت زمان اعلام شده برای تحویل، تنها شامل روزهای کاری میباشد و مثلاً اگر خودروسازی اعلام کرده که موعد تحویل شش ماهه است روزهای تعطیل و... را باید از این زمان مستثنی کرد که خریداران را درگیر فرمولهای پیچیدهای میکند.
ترکش کاهش ۱۷ درصدی تولید خودرو به متقاضیان
کارشناسان دلایل بدعهدی خودروسازان را کاهش تولید و مشکلات ناشی از آن عنوان میکنند و معتقدند که سیاستگذاریها به شکلی بوده که هم تولیدکننده و هم متقاضی خودرو را متضرر کرده است. طبق آمارها مجموع تولیدکنندگان در بهار امسال ۲۵۲ هزار دستگاه ساختهاند که از این تعداد سهم فروردین حدود ۶۲ هزار دستگاه (۲- درصد)، اردیبهشت ۱۱۸ هزار دستگاه (۲/۵- درصد) و خرداد ۷۴ هزار دستگاه (۴۰- درصد) بود که در کل ۱۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشت.
محمود نجفیسهی، عضو هیئت مدیره انجمن صنایع همگن قطعهسازان خودرو کشور با بیان اینکه کاهش تولید خودروسازان دلایل مختلفی دارد، گفت: کمبود نقدینگی خودروسازان، ناپایداری هزینههای تولید، محدودیتهای ارزی برای تأمین قطعات وارداتی و مشکلات تأمین قطعات ساخت داخل به دلیل کاهش نقدینگی قطعهسازان را میتوان از عوامل اصلی کاهش تولید خودرو دانست.
وی در ادامه تصریح کرد: متأسفانه قطعهسازان به رغم خرید نقدی مواد اولیه، اما محصولات خود را در بهترین حالت سه ماهه به خودروساز میفروشند، این در حالی است که خرید نقدی و فروش نسیهای برای قطعهسازان در شرایط فعلی که توان مالی آنها محدود است، امکانپذیر نیست. نجفی سهی، درباره نقش بسته حمایتی دولت در پایداری تولید در صنعت خودرو و قطعهسازی اظهار داشت: وزارت صمت ظاهراً بسته حمایتی را برای حمایت از تولید تدوین و ابلاغ کرده، اما این بسته زمانی به کمک تولید خواهد آمد که همه دستگاههای اجرایی و متولی در بخش تولید، تولیدکنندگان را که با مشکلات فراوانی دست به گریبان هستند، همراهی کنند، در غیر این صورت این بسته حمایتی بدون هم افزایی همه دستگاهها کارآمد نخواهد بود.
خودروسازان نباید کمبود تولید را با فشار به خریدار جبران کنند
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: کاهش تولید خودرو نباید بهانهای برای تشدید فشار به مصرفکننده باشد. سیداحسان قاضیزاده هاشمی تأکید کرد: خودروسازان موظفند با مدیریت بهتر و استراتژی مشخص، این کسری تولید را جبران کنند، نه اینکه هزینه آن را به گردن مصرفکنندگان بیندازند.
وی در انتقاد به افزایش ۱۵درصدی قیمت خودروها گفت: میزان تولید خودرو در کشور در سه ماه اول امسال نسبت به سه ماه اول سال گذشته کاهش پیدا کرد، کما اینکه از ۲۸۰ هزار و ۴۲۹ خودرو که در سال ۱۴۰۳ تولید شده بوده در سه ماه ابتدای سال جاری به حدود ۱۸۰هزار کاهش پیدا کرد که متأسفانه خودروسازان جبران کمبود این بخش را در افزایش قیمت خودرو میدانند.
نماینده مردم فریمان و سرخس و بخشهای احمدآباد و رضویه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: افزایش قیمت خودرو در بازه زمانی اتفاق افتاد که کشور درگیر جنگ شده بود و با مسائل و مشکلات مختلفی مواجه بود، هرچند خودروسازان به این نکته اشاره کردند که مقدمات این افزایش قیمت به قبل از جنگ برمیگردد، اما قطعاً در فضای رکودی که الان در بازار خودرو مشاهده میکنیم اینگونه اقدامات کجسلیقگی در عرصه قیمتگذاری خودرو است. قاضیزاده هاشمی خاطرنشان کرد: ما در رابطه با سیاستهای خودروسازان انتقادات زیادی داریم، چراکه ظرف مدت ۱۰ماه گذشته دو بار رشد قیمت در حوزه تولید خودروهای داخلی داشتیم که قطعاً در کمیسیون صنایع و معادن مجلس مورد بررسی قرار خواهد گرفت. خودروسازان باید استراتژی توسعه محصول داشته باشند، چراکه فقدان استراتژی و تغییرات پیدرپی و بیثباتی در عرصه مدیریتی باعث شد که نگاه دوربردی در این حوزه نداشته باشیم.
هر چند نمیتوان از مشکلات تحمیل شده به تولید چشمپوشی کرد، اما واقعیت آن است که انحصار موجود در بازار خودرو کشور بر عدم ارتقای سطح کیفی خودروهای تولید داخلی و شرایط فروش آنها تأثیر گذاشته و این مسئله به امروز و دیروز باز نمیگردد و ریشهای به قدمت چند دهه دارد. با توجه به رقابتی نبودن بازار، شرکتهای خودروسازی تولیدات خود را با شرایط دلخواه خویش به شهروندان تحمیل میکنند و در بسیاری از موارد دستگاههای نظارتی در سکوت به تماشا نشستهاند.