جوان آنلاین: یکی از فعالان شبکههای اجتماعی با نام کاربری «میثم» در کانال شخصی خود در پیامرسان «ایتا» نوشت: من تو سن و سال دبیرستان که بودم، پیش یه استادی میرفتم و ایشون توصیههای کوچیک اخلاقی میکرد بهم. یادمه یک سال تو مشهد اتفاقی دیدمش و ازش خواستم نکتهای بگه. گفت، تمرین کن که تو این راه هتل تا حرم، سرت مثل پنکه نچرخه و هی به مغازهها نگاه نکنی. اگر سوغات یا چیزی نیاز داری برو بخر، اما چشمت هرز نچرخه میان اجناس و وسایل.
این کتاب اسمش «اخلاق توجه» است. از لابهلای فلسفه آیریس مرداک، بیان میکنه که به چه چیزهایی، حتی نباید توجه کرد.
توضیح میده که بسیاری از شکستهای اخلاقی ما یا اوج گرفتن فضائل در ما، وابسته به اینه که اولاً آیا به درستی توجه کردیم؟ و ثانیاً به چه چیزی توجه کردیم؟
خیلی شاخه عجیب و جذابی از اخلاق هست و تو فارسی چیزی ازش ترجمه نشده و اتفاقاً در این روزگار تکنولوژیزده ما بسیار مقوله مهمی هست. اینفلوئنسرها، سلبریتیها و رسانههای جدید، با استفاده از انواع الگوریتمها، ویترین مغازهای تدارک دیدن و توجه ما رو با ولع میدزدن.
جلبتوجه همیشه ابعاد اقتصادی و روانشناختی و اجتماعی داشته. حالا این روزها که ابعاد تکنیکال جدی پیدا کرده، ما حتماً نیازمند بررسی اخلاقیش هم هستیم.