جوان آنلاین: وضعیت نابسان رانندگی موتورسواران پایتخت آنقدر شدت گرفتهاست که فرمانده انتظامی تهران بزرگ از آمادگی پلیس برای به خط کردن یک هزار مأمور برای سامان بخشیدن به وضعیت موجود خبر دادهاست. مرگ ۳۰۰ نفر در جریان سوانح رانندگی شش ماهه امسال و شدت گرفتن ترافیک، معضلات بسیاری را به دنبال داشتهاست.
به خط کردن مأموران پلیس در کف خیابانهای پایتخت برای سامانبخشیدن به معضلاتی که موتورسواران متخلف برای شهر ایجاد میکنند، اتفاقی است که ابتدای دهه ۸۰ هم رقم خورد. وقتی شدت تخلفها از حد گذشت و راکبان متخلف از بروز هیچ تخلفی بیم نداشتند، مأموران یگان ویژه تهران در خیابانها به صف شدند تا مانع ورود موتورسواران به خطوط ویژه و پیادهروها شوند و در صورتی که متخلفان به هشدار پلیس توجه نمیکردند، مأموران موتورسوار پلیس آنها را تعقیب میکردند و بعد از توقف وسیله نقلیه، توقیف و جریمه میشدند. بیم ایجاد شده ناشی از برخوردهای سلبی پلیس سبب شد عمده راکبان به دلیل ترس از برخورد هم کلاه ایمنی به سربگذارند و هم به قانون احترام بگذارند، به طوری که بعد از رفتن مأموران پلیس از کف خیابانها تا مدتی متخلفان جرئت ورود به خطوط ویژه را پیدا نمیکردند. شاید مدنظر فرمانده پلیس پایتخت بازگشت به وضعیت تجربه شده باشد، با این حال روشن است دست زدن به تجربههای مشابه برای مقطعهای کوتاهمدت ممکن است به صورت مسکن عمل کند، اما بدون تردید بعد از گذشت مدتی، بازگشت به وضعیت وخامتبار فعلی صورت خواهد گرفت.
برخورد به جای فرهنگ
روشن است این توان در پلیس تهران وجود دارد که بخواهد بساط همه موتورسواران متخلف را در کمترین زمان از کف خیابانها جمع کند، اما تجربه نشان میدهد با بگیر و ببند، احترام به قانون در جامعه نهادینه نمیشود. وقتی پای برخورد پلیس یا مطالبه برخورد پیش میآید، روشن میشود ساختارهایی که باید منجر به قانونپذیری شهروندان میشد با شکست مواجه شدهاست. سالهای زیادی درباره ارتقای فرهنگ رانندگی در جامعه تبلیغ میشود، اما در عمل مشاهده میکنیم بیانضباطی ترافیکی در جامعه بیداد میکند و تنها گزینهای که مطرح میشود، برخوردهای سلبی است. ساختارهای فرهنگی پدیدههای دیربازدهی هستند که درجامعه ما به ریشههای آن توجه نمیشود و از آنجا که همه به دنبال محصول آماده آن هستند، این فرهنگ همیشه برزمین میماند.
از جانگذشتگان
موتورسواران، خصوصاً جوانان با اینکه میدانند رانندگی خطرناک آنها منجر به مرگشان میشود، اما برای سلامتی خود اهمیتی قائل نیستند، از همینرو آمار قربانیان سوانح رانندگی همواره روندی صعودی دارد. برخورد با راکبان متخلف چند دهه است به شیوههای نخنما در زمانهای مشخص و در برخی خیابانهای شهر جریان دارد و مأموران پلیس موتورسیکلتها را متوقف و به پارکینگ منتقل میکنند، اما این چرخه بعد از رفع توقیف به مسیر اصلی بازمیگردد. در این مدت میلیونها موتورسیکلت توقیف و جریمهشدهاند، اما مجازاتها تأثیر حداقلی روی انضباط ترافیکی داشتهاند، بنابراین تا رسیدن به قانونمداری فاصله زیادی وجود دارد. آنگونه که پلیس گزارش داده در حال حاضر روزانه ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار موتورسوار در تهران تردد میکنند و آنگونه که در معرض همگان قرار دارد، به هیچ قانونی پایبند نیستند و تا جایی که ممکن باشد به معضلات ترافیکی دامن میزنند، بنابراین در چنین وضعیتی به جای اینکه احترام به قانون به فرهنگ تبدیل شود، تمرد از قانون به فرهنگ تبدیل شدهاست. بیتوجهی به ساختارهای قانونی فقط بین راکبان موتورسیکلت رایج نیست. یکی از دلایل این امر به دلیل فراهم بودن امکان تخلف است. دوربینهای کنترل ترافیک قادر به ثبت پلاک موتورسیکلت نیستند، بنابراین موتورسیکلتها به دلیل حجم کم و قدرت مانور زیادی که دارند، هر زمانی که راکبان بخواهند از هر جای ممنوعهای میتوانند عبور کنند.
موانع دشوار
روشن است پلیس برای انضباطبخشی به شهری که روزانه بیش از ۲۰ میلیون سفر در آن انجام میشود، با دشواریهای بسیاری مواجه باشد. با اینکه مدیریت شهری در حد توان با گسترش خطوط اتوبوسرانی و مترو تلاش خود را برای کمک به انضباط شهر به کار گرفتهاست، با این حال شدت گرفتن معضلات اقتصادی از جمله عواملی است که به معضلات موجود دامن میزند. در چنین شرایطی که آلودگیهای محیطی زیادی، شهر را پر میکند، پلیس بیش از هر چیز باید به تجهیزات سایبری مجهز شود تا ضمن حفظ سلامت کارکنان خود، رفتارهای متخلفان را به صورت آنلاین کنترل و با متخلفان برخورد کند.
نگرانیهای پلیس
سردار عباسعلی محمدیان، رئیس پلیس پایتخت روز گذشته در آیین الحاق ۱۵۰ دستگاه موتورسیکلت به ناوگان پلیس راهور تهران بزرگ وضعیت تردد موتورسواران را در شهر اسفبار دانست و گفت که پلیس حاضر است برای کمک به ترویج فرهنگ ترافیک روزانه تا ۵ هزار دستگاه موتورسیکلت متخلف را توقیف کند و برای ساماندهی این وضعیت یک هزار نیروی انسانی پلیس اختصاص دهد. سردار محمدیان گفت که در شش ماهه امسال ۳۰۰ نفر در جریان سوانح رانندگی تهران کشته شدهاند که ۴۶ درصد قربانیان موتورسواران هستند و این آمار زیادی است که باید با تدابیر ترافیکی و انتظامی و همکاری مردم به سمت کاهش آمار سوانح حرکت کنیم. فرمانده پلیس پایتخت با اشاره به اضافه شدن ۱۵۰ دستگاه موتورسیکلت سنگین به ناوگان پلیس راهور پایتخت تأکید کرد که در همه دنیا پلیس به تجهیزات پیشرفته نیازمند است و اگر پلیس تجهیزات ضعیفتر از حریف داشته باشد، نمیتواند بازدارنده باشد و حریف بر او غالب خواهد شد.
مسیر سبز
سرهنگ موسویپور، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ هم روز گذشته در سومین گردهمایی مهندسی ایمنی و ترافیک تهران با بیان اینکه روزانه ۲۰ میلیون تردد در تهران انجام میشود، گفت که فقط ۳۵۰ هزار خودرو فقط از آزادراه تهران - کرج تردد دارند.
وی گفت: ۷۸ درصد از تصادفات فوتی تهران در راه یا در بیمارستان فوت شدهاند که این اهمیت بحث ایمنی و سلامت را نشان میدهد.
وی پیشنهاد داد در تهران مسیر سبز برای تردد ایمن احداث شود.